قطعیت در پزشکی شیادی است

قطعیت در پزشکی شیادی است

یادداشت: فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی


طب سنتی پیش از دوره کرونا هم طرفدارانی داشته‌است، اما در دوره کرونا که برای جامعه پزشکی جهانی هم ویروسی ناشناخته‌بود شیوه‌های درمانی سنتی بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته‌است. در کنار مزایای این طب نسبت به هر بوم و کشوری و البته مورد اعتماد بودن افراد شاغل در این حوزه از گذشته میان توده مردم این طب بستر مناسبی برای افراد شیاد و کلاهبردار بوده، اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشت این است که اغلب این داروها مجوز ثبت وزارت بهداشت را ندارند.
 به طور کلی ثبت دارو برای درمان بیماران همراه با روش‌های بسیار پیچیده‌ای است. این کار هم به لحاظ مجموعه مطالعاتی که باید انجام شود و هم آزمایش‌های بسیاری که باید صورت بگیرد، کار ساده‌ای نیست. در کنار این پروسه پیچیده این کار البته که هزینه‌های بسیاری هم به همراه دارد.
برای ثبت یک دارو هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد دلار نیاز است و به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا توان این سرمایه‌گذاری را ندارند، این تنها وجه اقتصادی ماجراست و روند ثبت علمی یک دارو همراه با مطالعات گسترده پزشکی و آزمایش‌های بالینی فراوانی است که برای شرکت‌های بزرگ هم کار ساده‌ای نیست. البته این روند درباره داروهای شیمیایی است و در مورد داروهای سنتی پیچیدگی‌های زیادی ندارد.
در ایران هم ضوابطی برای انجام این کار وجود دارد از جمله ارائه سند تاریخی و منابع قدیمی برای میزان تاثیرگذاری داروی طبیعی مورد نظر که نشان دهد این دارو در طول سال‌های بسیار مورد استفاده بوده و تاثیرات سوئی روی بیماران نداشته‌است.
بسیاری از کشورهای مترقی هم با داروهای طبیعی و طب سنتی قهر نمی‌کنند و آن را به عنوان طب مکمل یا درمان موازی پذیرفته‌اند؛ اما در این میان نهادی ناظر به نام سازمان غذا و دارو وجود دارد که اجازه درمان خودسرانه و توزیع بدون مجوز داروهای طبیعی را نمی‌دهد. این‌که حالا ادعا شده‌است فردی تحت نام پزشک داروی مورد نظر خود را روی چند بیمار آزمایش کرده و حتی نتایج مثبتی را هم گرفته در صورت صحت بسیار عجیب است. چرا که رسیدن به مرحله آزمایش بالینی یک دارو روی بیمار روندی بسیار پیچیده‌تر نسبت به ثبت خود دارو دارد و این کار با سازوکارهای بسیار زیاد باید تاییدیه سازمان غذا و دارو را داشته‌باشد.
 یکی از راه‌های شناخت اصالت این داروهای طبیعی حداقل در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اصرار به درمان قطعی توسط این داروهاست. وقتی در حوزه علوم پزشکی واژه قطعیت مطرح می‌شود نشانه و کد آشکاری است که نشان از سوءاستفاده این افراد دارد.