ضرب شست به آمریکا در بوکمال

ضرب شست به آمریکا در بوکمال

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس

3 سال پس از پیروزی عملیات آزادسازی منطقه استراتژیك بوكمال، هنوز ابعاد بسیار زیادی از این عملیات وجود دارد كه باید به آنها پرداخته شود.
بوكمال یكی از سه گذرگاه استراتژیك مرز سوریه و عراق است كه در استان دیرالزور سوریه واقع شده است و به لحاظ جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی اهمیت دارد. این منطقه سال 2012 توسط نیروهای معارض سوریه اشغال شد و سال 2014 داعش، منطقه را از دست سایر گروه‌های تروریستی خارج كرد و به عنوان محل تمركز عملیاتی خود در اختیار گرفت. بوكمال به عنوان مقر فرماندهی داعش عمل می‌كرد و دولت مركزی سوریه در این منطقه حضور نداشت. نزدیكی به چاه‌های نفت در شرق سوریه بر اهمیت بوكمال افزوده بود و از سوی دیگر این منطقه، محل عملیات ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضدداعش به فرماندهی آمریكا بود.
در حمایت آمریكایی‌ها از داعش همین بس كه وقتی داعش شكست خورد و فرار كرد بیشتر نیروهای داعش به سمت مناطق شمال شرق سوریه رفتند كه در كنترل نیروهای هم‌پیمان آمریكا بود. داعشی‌ها در همان منطقه از سوی آمریكا و نیروهای متحد سازماندهی شدند و تحت كنترل قرار گرفتند تا بعضا در جاهای دیگر استفاده شوند. آمریكایی‌ها به وسیله چندین فروند هواپیمای نظامی، داعشی‌ها را از شمال شرق سوریه به افغانستان منتقل كردند كه روس‌ها بارها در نشست‌های شورای امنیت نسبت به این مساله اعتراض كردند و آمریكایی‌ها نیز هیچ پاسخی نداشتند.
در اوایل جنگ سوریه، جبهه درگیری ارتش سوریه و متحدانش در مناطق جنوب غربی، مركزی و در شمال غرب سوریه متمركز شمرده بود و بنابراین در شرق، عملیات چندانی انجام نمی‌شد. اما بعد از این‌كه ارتش سوریه و متحدانش توانستند غرب را پاكسازی كنند به شرق سوریه متمایل شدند و عملیات برای پاكسازی بوكمال در دستور كار قرار گرفت.
عملیات بوكمال با فرماندهی حاج‌قاسم شكل گرفت. تصرف جبهه‌هایی كه به صورت مستقیم تحت پوشش هوایی آمریكا بود كار سختی بود و ریسك‌پذیری بالایی داشت و عملا منطقه زیر آتش هوایی نیروهای ائتلاف بود كه هیچ اخلاق و استاندارد بین‌المللی را رعایت نمی‌كردند.
انجام عملیات در آن منطقه هزینه و ریسك بالایی داشت، اما دولت سوریه و متحدانش این عملیات تاریخی را برای آزادی بوكمال انجام دادند.
جنگ بوكمال جنگ با یك گروه تروریستی بود كه از سوی آمریكا، رژیم صهیونیستی، كشورهای مرتجع منطقه و ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش حمایت می‌شد.
رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی كرده بود ارتباط زمینی بین محور مقاومت از عراق به سوریه شكل نگیرد و حلقه این ارتباط، بوكمال بود. بنابراین پیروزی در بوكمال یعنی پایان سناریوی آمریكایی- صهیونیستی- عربی برای تضعیف محور مقاومت با ابزار داعش.
وقتی عملیات بوكمال با فرماندهی مستقیم حاج قاسم سلیمانی انجام شد ایشان در پیامی به محضر رهبر معظم انقلاب، پایان سیطره داعش بر سرزمین‌های اسلامی را اعلام كرد و این قدرت‌نمایی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران،‌ محور مقاومت، ‌سوریه و متحدانش بود.
بعد از آزادسازی بوكمال، یكپارچگی جغرافیایی داعش از بین رفت و پروژه داعش به عنوان یك جریان تكفیری تروریستی برای ایجاد خلافت فرو پاشید.
باید در سالگرد این عملیات تاریخی و مهم یادی كنیم از بزرگمرد عرصه مبارزه با تروریسم و نگین شهدای محور مقاومت ژنرال حاج قاسم سلیمانی كه در میدان حضور پیدا كرد و مردانه جنگید و جان خودش را در راه مبارزه با تروریسم و استكبار جهانی و رژیم صهیونیستی فدا کرد.
روحش شاد و یادش گرامی باد.