نسخه Pdf

وام‌های کم‌بهره پر‌ضرر

وام‌های کم‌بهره پر‌ضرر

رویا هنوز یک دختر جوان عقد کرده بود و قرار بود تا چند ماه دیگر به خانه بخت برود. با این حجم از گرانی‌ها که کمر همسر، خودش و خانواده‌اش را خم کرده بود، تنها توانسته بود چند قلم جهیزیه اولیه و حیاتی خانه‌شان را بخرد. تصمیم گرفته بودند بعد از این‌که دست‌شان بازتر شد، لوازم دیگر غیرضروری را با هم خریداری‌کنند. 
مدتی بعد، یکی از دوستان رویا به او خبر داد که یک آگهی در یکی از شبکه‌های مجازی دیده که در آن به متقاضیان ازدواج، وام 30 میلیون تومانی می‌دهد. با شنیدن این خبر، گل از گل رویا شکفت. با خودش فکر و گفت که شاید30 میلیون تومان برای عده‌ای حتی پول خرد هم نباشد، اما برای من این پول، پول زیادی است و کلی از گره‌ها و مشکلات زندگی‌ام را باز می‌کند و دیگر به پدرم فشار نمی‌آورم. از دوستش سارا، خواست متن آگهی را برایش بفرستد تا در اولین فرصت اقدام کند.  
تلفن را که قطع کرد با شوهرش تماس گرفت و خبر پیدا کردن یک وام 30 میلیون تومانی را به او داد. سیاوش که سن و سالی از او گذشته و باتجربه‌ بود، اما به‌دلیل شرایط کرونایی مدتی بیکار شده بود، به او گفت که عجله نکند تا خودش در مورد صحت‌و‌سقم این موضوع تحقیق کند، اما رویا که از خوشحالی پیدا کردن وام ازدواج روی پایش بند نبود و در ابرها سیر می‌کرد، به او چشم بلند بالایی گفت، اما کار خودش را کرد و قرار شد فردا اول صبح برود دنبال آگهی و انجام کارهای وام.
صبح که شد، با شماره تلفنی که در متن آگهی ثبت شده بود، تماس گرفت و با آگهی دهنده مفصل در مورد نحوه دریافت وام صحبت کرد. پس از نیم ساعت صحبت کردن، بالاخره هر دو به توافق رسیدند و قرار شد کارهای بعدی را در دفترخانه رسمی که هر دو در محل آن با هم توافق دارند، انجام دهند. سه روز بعد رویا بدون این‌که شوهرش از رفتن او به محضر خبرداشته باشد، با آگهی دهنده به دفترخانه اسناد رسمی رفتند و رویا، پنج میلیون تومان به حساب آگهی دهنده واریز کرد تا وام ازدواج را بخرد. 
رویا وقتی به خانه برگشت، شام مفصلی آماده کرد و میز را هم چید و منتظر ماند تا شوهرش را با خبر گرفتن وام 30 میلیونی غافلگیر کند. سیاوش که به خانه آمد، رویا به گرمی از او استقبال کرد و بعد سر میز شام، ناگهان زن جوان بحث خرید وام را پیش کشید. به محض این‌که رویا این خبر را داد، سیاوش مات و مبهوت به همسرش خیره ماند. نگاهی عمیق و پر از سوال که چرا بدون اطلاع او دست به چنین کاری زده است. سیاوش از همسرش خواست تا تلفن صاحب آگهی را بیاورد. رویا شماره را آورد و سیاوش چندبار آن را گرفت، اما هربار خاموش بود. سیاوش که احتمال می‌داد آگهی دهنده یک سارق باشد، همراه همسرش به پلیس فتا مراجعه و از آنها‌ درخواست کمک کرد.


افزایش  کلاهبرداری‌ها با حربه فروش وام ازدواج
سرگرد بهمنی، سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان در مورد این پرونده گفت: «چندی پیش خانمی به پلیس فتا استان مراجعه  و  ادعا کرد که از طریق یک آگهی فروش وام، مورد کلاهبرداری قرار گرفته است و به همین علت پرونده  برای رسیدگی در دستور کار پلیس قرار گرفت. در این آگهی، متنی با مضمون اعطای وام ازدواج 30 میلیون تومانی با سود 4درصد و ماهانه 500 هزارتومان وجود داشت که از متقاضیان خواسته شده بود از طریق پیامک برای پرداخت هزینه خرید وام اقدام کنند. خانم جوان مبلغ پنج میلیون تومان برای خرید وام واریز و  در ادامه متهم، گوشی تلفن همراه خود را خاموش کرد و سپس متواری شد؛ اما با اقدامات فنی پلیس مشخص شد اصل وام غیر واقعی بوده است.
وی ادامه داد: سرانجام با جمع‌آوری ادله دیجیتال و تکمیل تحقیقات، مشخص شد متهم فراری با کارت بانکی همسرش، اقدام به دریافت مبلغ پنج میلیون تومان و انتقال آن به حساب شخص دیگری بابت اجاره خودروی پژو پارس کرده است، در نهایت مادر متهم طی توافق با شاکی، خسارت‌ها را پرداخت کرد و پرونده همراه با رضایت کتبی برای کسب تکلیف به دادسرا ارسال شد.»
بهمنی افزود: بهترین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری در فضای مجازی پیشگیری از طریق اطلاع‌رسانی و آگاهسازی شهروندان می باشد. یکی از ترفندهای مورد استفاده کلاهبرداران واگذاری و فروش امتیاز وام‌های بانکی در فضای مجازی است. به متقاضیان دریافت وام توصیه می‌شود؛ برای ثبت نام و دریافت وام حتما به بانک مراجعه کنند و به هیچ عنوان به تبلیغاتی که در فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی می‌شود اعتماد نکنند وهرگز مبلغی را به عنوان بیعانه و کارمزد یا پیش ثبت نام پرداخت نکنند و اطلاعات خود را با پر کردن فرم‌های دروغین در اختیار اینگونه افراد نگذارند..