رفع محدودیت‌ها و خطر تصمیم شتاب زده

رفع محدودیت‌ها و خطر تصمیم شتاب زده

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا


 دو هفته از اعمال محدودیت‌های اخیر در کشور می‌گذرد. در این مدت شرایط برخی مناطق از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی تغییر پیدا کرده است. اتفاقی که در پایتخت نیز شاهدش هستیم و خبری که امید بخش است. این درحالی است که از امروز مشاغلی که در گروه دو قرار می‌گیرند نیز مجوز فعالیت دارند. به نظر می‌رسد بهتر بود بازگشایی‌ها به شکل دیگری انجام می‌شد. مدیران ستاد ملی مبارزه با کرونا باید در بازگشایی‌ها وسواس بیشتری به‌خرج می‌دادند و برای این منظور عجله نمی‌کردند.
نباید فراموش کرد تأثیر محدودیت دو هفته‌ای اخیر قابل توجه است. یکی از آنها کاهش موارد مراجعه به ‌ مراکز درمانی و به این ترتیب کاهش موارد بستری است. آمار کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری هم بعد از یک ماه دیده خواهد شد.
در واقع اجرای محدودیت‌های دو هفته‌ای اخیر باعث رسیدن به هدف، یعنی کاهش ابتلا شده و حالا شاهد کاهش موارد ابتلا به بیماری تا 12 درصد هستیم. این روند موفقیت بزرگی است، اما اعمال محدودیت‌ها مشکلات زیادی را هم به وجود آورده است. یکی از آنها ضربه به اقتصاد خانواده‌ها و بیکار شدن اقشار مختلف جامعه است.
 درست است که مردم با اعمال محدودیت‌ها همراه هستند، اما سؤال این‌ است که دولت چه امکاناتی برای جبران خسارت شهروندان در اختیارشان گذاشته است؟ دولت نتوانسته خسارت مردم را جبران کند.  همچنین بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و بازگشایی مشاغل گروه دو می‌تواند کمی از مشکلات اقتصادی آنها را کم کند، اما نباید فراموش کرد بازگشایی دوباره می‌تواند ‌ ابتلا به ویروس را نیز افزایش دهد.
این درحالی است که دولت با حمایت از اقشار آسیب‌پذیر می‌تواند محدودیت‌ها را به مدت بیشتری ادامه دهد تا از این شرایط شکننده عبور کنیم.