نسخه Pdf

از پشت کوه‌ها

آش ترخینه

از پشت کوه‌ها

ترخینه جزو غذاهای سنتی کرمانشاه بوده و متشکل از بلغور گندم، دوغ، زردچوبه، فلفل،سبزیجات معطر خشک است. این آش که برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی بسیار موثر است، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای روزهای سرد سال باشد.

مواد اولیه برای 4 نفر
  ترخینه خشک: 3عدد(2000تومان)
  پیاز بزرگ: یک عدد(500تومان)
  سبزی آش: 250 گرم(1000تومان)
  عدس: یک پیمانه(2000تومان)
  کشک: به میزان لازم
  نعنا خشک: به میزان لازم
  نمک و زردچوبه: به میزان لازم

 طرز تهیه
ابتدا کپه‌های ترخینه را با آب سرد می‌شوییم تا گرد و غبارش گرفته شود، سپس در ظرفی گذاشته و روی آنها آب گرم می‌ریزیم طوری که کامل روی آنها را بگیرد و چند ساعت خیس می‌کنیم تا نرم شود و بعد با دست چنگ می‌زنیم تا دوغ ترخینه‌ها درآید. عدس را هم شسته و در قابلمه مناسب ریخته و روی آن آب می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم. وقتی جوش آمد حرارت را کم می‌کنیم تا نیم‌پز شود. سپس ترخینه را به آن اضافه و شروع به هم زدن می‌کنیم تا وقتی دوباره جوش آید و شعله را کم می‌کنیم. در این فاصله سبزی را پاک کرده و شسته و وقتی آب اضافه‌اش رفت آن را خرد می‌کنیم و پیاز را هم پوست‌کنده، خردمی‌کنیم و در قابلمه مناسبی ریخته و با مقداری روغن سرخ می‌کنیم و در انتها به آن کمی زردچوبه می‌زنیم و نعناخشک را به پیازداغ اضافه کرده یا جدا با کمی روغن تفت می‌دهیم. وقتی عدس و ترخینه پخت، نمک، سبزی و کمی از پیازداغ را به آنها اضافه کرده و هم می‌زنیم تا خوب با هم مخلوط شوند. حرارت را کم می‌کنیم و وقتی آب آش ترخینه کم شد و جاافتاد آن را در ظرف مناسبی می‌ریزیم و با پیازداغ و کشک تزئین و داغ سرو می‌کنیم.

نکات آشپزی
این آش را با نخود و لوبیا هم می‌پزند. چون ترخینه خودش ادویه دارد بهتر است زیاد از ادویه استفاده نشود، به‌خصوص اگر بخواهید در دوران سرماخوردگی استفاده کنید.
​​​​​​​
ضمیمه کلیک