جهادی خسته نمی‌شود

گروه‌های مردمی و جهادی همچنان مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی به جامعه در این روزهای سخت هستند

جهادی خسته نمی‌شود

تاریخ از آنها به نیکی یاد خواهد کرد؛ آنهایی که همیشه بوده‌اند و همچنان هستند؛ گروه‌های جهادی را می‌گوییم. گروه‌هایی که اگر نبودند، یک جا که نه بلکه چند جای کار می‌لنگید، اما حضور تک‌ تک اعضای آن باری بزرگ از روی دوش اهالی خسارت‌دیده در حوادث طبیعی و مشکلات برداشته است. حالا هم روزهای سختی است. روزهایی که فشار اقتصادی روی شانه افراد ضعیف‌تر جامعه سنگین‌تر از همیشه است و غم و اضطراب بیماری و دوبرابرشدن دغدغه‌ها، همه را درگیر کرده است. حالا و در همین روزها، گروه‌های جهادی در سراسر کشور، مثل همیشه پای کار آمده‌اند و هرکدام وظیفه‌ای را به عهده‌ گرفته اند. بارهایی که در تمام مدت چند ماهه درگیری با ویروس کرونا، آنها را از نفس نینداخته است. این را از صدای پرانرژی و محکم سرپرست‌هایشان فهمیدیم؛ درست وقتی که از کارهای کرده‌شان در روزهای گذشته و برنامه‌هایشان در روزهای آینده می‌گفتند.

گروه جهادی قتیل‌العبرات
مثل همیشه بخش پررنگی از فعالیت‌های جهادی به‌عهده خانم‌ها بوده است؛ خانم‌هایی که در کنار همه مشغله‌ها و دغدغه‌هایشان، خودشان را به مسجد و پایگاه بسیج مسجد می‌رسانند تا آنها هم سهمی در کم‌کردن فشار این روزها داشته باشند. این را خدیجه بهاردوست، فرمانده بسیج یکی از مساجد تهران و سرپرست گروه جهادی قتیل‌العبرات می‌گوید. آنها بیشتر از ده سال است که سبد‌های کالا را دسته‌دسته می‌کنند و به‌دست نیازمندان می‌رسانند و قدمی برای ارتقای معیشت آنها، هرچند کوچک و هرچند به اندازه یک سبد و چند کالای اساسی برمی‌دارند. آنها کمک‌هزینه ازدواج تهیه می‌کنند، شغلی برای کسی در اهالی محل دست‌وپا می‌کنند و به هر طریقی، فکرهایشان را روی هم می‌گذارند تا گره‌ای، هرچند کوچک باز کنند. گره‌گشایی‌هایی که آنقدر ادامه داشت تا به اوایل اسفند رسید و اتحادشان بیشتر از همیشه شد. خانم بهاردوست از دوختن ماسک‌هایی می‌گوید که خیلی از آدم‌ها در به‌ثمررسیدن آن شریک هستند: «سپاه، بسیج، آتش‌نشانی و ارگان‌های دیگر برای ما پارچه‌های برش‌خورده می‌آوردند و هرکدام از ما خانم‌ها، گاهی در خانه و گاهی در مسجد ماسک می‌دوختیم.» به‌این‌ترتیب این دوخت و دوزهایشان به گان پرستارها و کادردرمان هم رسید. آنها هرکدام از محصولات تولیدی‌شان را در بسته‌های چند صدتایی بسته‌بندی می‌کردند و به‌صورت رایگان به‌دست نیازمندان می‌رسانند. این‌طور که معلوم است، در زنجیره دوخت ماسک تا بسته‌بندی و توزیع از دختربچه‌های 5ساله تا خانم‌های 65ساله‌ حضور دارند و سن‌و‌سال هیچ اهمیتی در کاری که انجام می‌دهند ندارد: «بچه‌ها هم در این زنجیره کنار ما هستند و بعد از این‌که ما کارمان پشت چرخ تمام می‌شود، دختربچه‌های کوچک‌مان، هرکدام از ماسک‌های دوخته‌شده را داخل کارتن می‌چیند.» و حالا در چنین زنجیره دلنشینی تا امروز حدود 50هزار ماسک تولید شده که هرکدام در این روزها می‌تواند به اندازه شاید یک بیمار از تعداد آمارهای اعلامی مبتلایان کم کند.
گروه جهادی شهید هاشمی
می‌گویند در این گروه جهادی ، حدود 100نفر از خواهران و برادران‌ آماده کمک هستند؛ سرما و گرما، سیل یا زلزله و کرونا یا هرچیز دیگری هم برایشان فرقی نمی‌کند؛ آنها از کاری که در توانشان باشد، دریغ نمی‌کنند. این‌ها را مسلم هاشمی می‌گوید؛ کسی که خودش هم یکی از خادم‌های همین گروه است و مدت‌هاست که در منطقه ملارد تهران فعالیت می‌‌کنند و اهالی ملارد فعالیت‌های آنها را به چشم دیده‌اند؛ برای همین هر روز که می‌گذرد، تعداد مراجعات مردمی به قرارگاهشان برای بیان مشکل و از آن مهم‌تر، اعلام همکاری بیشتر می‌شود: «در واقع ما قرارگاهی مردمی داریم که در آن به روی همه باز است و هرکسی که می‌خواهد در بهترشدن شرایط جامعه و شرایط زندگی آدم‌هایی که می‌دانیم اوضاع خوبی ندارند، همراه شود، کافی است بسم‌ا... بگوید.»
حالا بیشتر از هشت ماه است که ساکنان ملارد، هر روز و شب برخی از اعضای گروه شهید هاشمی را در حال ضدعفونی معابر می‌بینند؛ معابری که شاید پاکسازی هرکدام از آنها بتواند به اندازه مبتلاشدن یک فرد به ویروس، جلوگیری کند: «این روزها مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهیم همین است. در‌واقع سعی کردیم جایی از شهر از چشم‌مان دورنماند و محل‌های عمومی و پر رفت‌وآمد را به‌طور مدام و مکرر ضدعفونی کنیم.» اما توزیع بسته‌های معیشتی هم از دست‌شان جا نمانده و حواسشان به اهالی محل که در این روزهای کرونا، کسب‌وکارشان از رونق افتاده هم بوده است و تهیه بسته‌ کالاهای اساسی را درست به موازات ضدعفونی به انجام رسانده‌اند: «شاید کسی جامانده باشد اما تمام همت‌مان را روی این گذاشته‌ایم که آنقدر آدم‌به‌آدم و محل‌به‌محل پرس‌وجو کنیم که کسی از نگاهمان پنهان نمانده باشد که به ماسک، به بسته معیشتی و به کمک‌های ماهانه نیاز داشته باشد اما به دستش نرسد.» و تاکید دارد که بگوید اعضای گروه‌شان بیشتر از توزیع، وقت‌شان را صرف شناسایی می‌کنند.
گروه جهادی شهید قبادی
هومن احتمالی، یکی از متولیان تشکیل این گروه جهادی می‌گوید: «ما تعدادی دانشجوی دانشگاه کرج ورودی 94 بودیم که از ابتدای شروع درس‌مان با همدیگر تصمیم به تشکیل گروهی جهادی و فعالیت‌های داوطلبانه گرفتیم و خدا را شکر که توانستیم تا امروز هم آن را حفظ کنیم.» حالا آنها درس‌شان تمام شده اما آن تصمیم روزهای اول دانشجویی‌شان را فراموش نکردند. طی این پنج‌سال، فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی، بهداشتی و سلامت در راستای طب سنتی و اسلامی را هدف قرار دادند و اتفاقا به نتیجه‌های خوبی هم رسیدند: «در محدوده استان البرز هر کم‌وکاستی می‌دیدیم، تا آن را به یک نتیجه نسبتا قابل قبول نمی‌رساندیم رهایش نمی‌کردیم.» آنها مدت‌ها همراه و کمک‌حال اهالی روستا در غربالگری حیوانات و دام و طیور بوده‌اند. بچه‌های گروه جهادی شهید قبادی، روزی نبود که با کمیته امداد و بنیاد مستضعفان در تماس نباشند تا محرومی را شناسایی کنند و بیشتر از صدها بسته‌ معیشتی را که به‌سختی جمع‌آوری و بسته‌بندی می‌کردند، به‌دست نیازمند واقعی برسانند: «راستش مدت‌ها مشغول تهیه همین بسته‌ها بودیم تا همین چند وقت پیش؛ در واقع برای مدت کوتاهی، بین کارمان وقفه افتاد و هرکدام‌مان مشغول کاری شدیم و نتوانستیم آن‌طور پیگیر و مسلط، مثل روزهای قبل به برنامه‌هایمان ادامه بدهیم.» تا این‌که کرونا آمد و دوباره جمع‌شان جمع شد: «ویروس کرونا که شیوع پیدا کرد، دوباره موقعیتی فرارسید که هرکسی هرکاری از دستش برمی‌آمد باید انجام می‌داد و ما هم به میدان آمدیم.» و دوباره بساط برپاکردن بسته‌های معیشتی و رسیدگی به خانواده‌هایی که در روزهای ابتدایی کرونا، کسب‌وکارشان با مشکل مواجه شده بود راه افتاد، اما نیازمندان در این روال چطور شناسایی می‌شدند؟ احتمالی می‌گوید: «ما از طریق دوستانی متوجه شدیم که برخی دانش‌آموزان در مدارس کرج وضع مناسبی ندارند اما خانواده‌هایشان بسیار آبرومندانه زندگی می‌کنند و به هر سختی که هست، این روزگار سخت را می‌گذرانند.» و همین جرقه‌ای بود برای اینکه از مسؤولان مدارس پرس‌وجو کرده و خانواده‌های نیازمند در بین دانش‌آموزان را شناسایی کنند: «تا شاید غیر از اضطراب بیماری، دغدغه تهیه مایحتاج زندگی و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نداشته باشند و خدا را شکر که تا امروز و با کمک مسؤولان مدارس شهر به نتیجه‌های خوبی رسیده‌ایم.»
گروه جهادی حضرت مهدی(عج)
 احمد صمدانی، سرپرست گروه می‌گوید، قرارگاه جهادی حضرت مهدی(عج) ایلام، یک قرارگاه مستقل و تشکلی مردمی است که توسط جوانان جهادی و انقلابی و با حمایت‌ خیرین و سازمان بسیج سازندگی اداره می‌شود: «در واقع اولین نیت ما این است که هر انسانی باید دستگیر هم‌نوع خودش باشد؛ پس ما نه ادعاکننده هستیم و نه ریاکار که بخواهیم اجرمان را با منت تیره کنیم.» و از همان روز اول و با نیت برای تشکیل چنین گروهی، کارشان را با اسم حضرت مهدی(عج) شروع کردند. اما شرایط این گروه جهادی با دیگر گروه‌ها کمی متفاوت‌ است؛ آقای صمدانی درباره این تفاوت از نیاز بیشتر استان ایلام به چنین فعالیت‌هایی می‌گوید: «تفاوت استان ایلام با دیگر استان‌های کشور این است که جمعیتش از سایر استان‌ها کمتر است ولی نسبت به جمعیتش، آمار بیکاری و فقر بالایی دارد؛ به‌خصوص در این روزها که مناطق حاشیه‌نشین آن به‌طور عجیبی روبه‌رشد است.» و این همان مشکلی است که بچه‌های گروه جهادی‌ وقتی با آن رو‌به‌رو شدند ‌تصمیم گرفتند برای رفع‌ آن خودشان قدم بردارند و آتش‌به‌اختیار عمل کنند. حالا بیش از ۳۰۰جوان متخصص در حوزه محرومیت‌زدایی در استان ایلام و این گروه جهادی فعالیت می‌کنند تا به اوضاع ایلام در عرصه‌های مختلف سروسامان بدهند؛ آنقدر که هیچ محدوده و تعریف مشخصی برایشان وجود ندارد: «واقعیت این است که فعالیت‌های ما حدواندازه ندارد و برای حل مشکل هر نیازمندی که بشناسیم و بتوانیم‌ نیازش را برطرف کنیم، وارد عمل می‌شویم.» آنها برای مقابله با سوءتغذیه نیازمندان استان به‌طور هفتگی توزیع بسته غذایی دارند که آمار کلی آن تا امروز بیش از ۵۰هزار بسته غذایی بوده است. این‌طور که اعضای گروه می‌گویند مشکل بیکاری یکی از هدف‌هایی بوده که این گروه در ایلام آن را نشانه گرفته‌اند و حالا با افتخار از ایجاد شغل پایدار برای بیشتر از ۱۰۰نفر از سرپرستان خانوار‌ می‌گویند: «ساخت و تعمیر مسکن نیازمندان، تشکیل صندوق قرض‌الحسنه با کارمزد صفر، تامین کمک‌هزینه جهیزیه نیازمندان، اهدای وسایل خانگی از قبیل سرمایشی و گرمایشی، پرداخت کمک‌هزینه درمان بیماران نیازمند و پرداخت بخش عمده‌ای از هزینه تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان کم‌بضاعت بخشی از فعالیت‌های ما در سال‌های اخیر بوده که با شیوع کرونا شدت گرفت.» آنها حتی در بین نیازهای اساسی از حال روحی اهالی منطقه هم غافل نشده‌اند؛ این را عکس اردوهای زیارتی و تفریحی برای خانواده‌های نیازمند نیز تایید می‌کند.