تپه ۷هزار ساله‌ای که رهاشده است

تپه ۷هزار ساله‌ای که رهاشده است


 سال‌های۱۳۷۲ تا ۱۳۸۴ بستر و محیط فعلی تپه مافین‌آباد به بخشی از محدوده وسیع و بزرگ یک کارگاه آجرپزی تبدیل شده بود، حالا اما آپارتمان‌ها از هر طرف احاطه‌اش کرده‌اند. هر چند دیگر خبری از کارگاه آجرپزی دهه ۵۰ نیست و دیگر خاک آن برداشت نمی‌شود، اما جدول‌کشی خیابان از دل بخشی از تپه ۷هزار ساله رد شده است.
معتادان دل‌تپه را به شکل دستکند درآورده‌اند و در جای‌جای آن سکنی دارند. حفاری‌های غیرمجاز هم که چاشنی این‌گونه تپه‌هاست. حجم انبوهی از زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی هم این محوطه را خفه کرده و بچه‌ها به‌راحتی روی آن جولان می‌دهند و بارش باران صورت تپه را می‌شوید تا با نمایان‌کردن خرده سفال‌ها آبرویی برای تپه بخرد و درد آن را بیرون بریزد.
این درد است که تپه مافین‌آباد اسلامشهر نرسیده به شهرک واوان ۷هزار سال قدمت دارد و ثبت ملی است حتی اگر میراث‌فرهنگی استان تهران زحمت نصب یک تابلو و حصار‌کشی در اطراف آن را به خود نداده باشد.
دکتر احمد چایچی، باستان‌شناس سال ۸۴ در این تپه کاوش کرده است.
از سال ۷۲ بار دیگر پای باستان‌شناسان به این تپه و بازدیدهای میدانی آغاز شد و حتی از طرف موزه ملی هم به این تپه سرکشی کردند. به گفته‌ دکتر چایچی این تپه به اوایل هزاره‌ پنجم پیش از میلاد تعلق دارد. او از پیداشدن مجسمه پارتی در بازدید هیات موزه‌ملی خبر می‌دهد.
بخش کمی از تپه را دوره پارتی تشکیل می‌داده است. اما امروز در آذر ۹۹ در وضعیتی است که گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته است! تپه‌ای به تمام معنا رهاشده است.