نسخه Pdf

جانشین های اُتو

راه‌های دم‌دستی برای خلاص شدن از چروک لباس‌ها

جانشین های اُتو

چروک بودن لباس‌ها علاوه بر این که ظاهر ما را آشفته نشان می‌دهد، روی زیبایی لباس هم تأثیر چشمگیری می‌گذارد. لباس‌ها گاهی هنگام شست‌وشو و گاهی بعد از قرار گرفتن در کمد و گاهی هم بعد از پوشیدن چروک می‌شوند که با راهکارهایی می‌توان این چروک‌ها را از بین برد. طبیعتا ساده‌ترین راه، اتو کردن آن با حرارت بالاست. اما گاهی ممکن است شرایطی پیش بیاید که اتو در دسترس نباشد یا به طور ناگهانی اتو دچار مشکل شود و نتوانید از آن استفاده کنید؛ بنابراین اطلاع از روش‌هایی که بتوان آنها را جایگزین استفاده از اتو کرد، بسیار می‌تواند کاربردی باشد.

نازیلا ناظمی روزنامه نگار

کمک گرفتن از اتوی مو
هنگام کار با اتوی مو مراقب باشید دمای بالای آن باعث سوختگی یا برق انداختن روی پارچه نشود. پیش از استفاده از اتوی مو حتما از نچسبیدن مو یا مواد آرایشی به آن مطمئن شوید.
 با استفاده از اتوی مو می‌توانید قسمت‌های مختلف لباس را البته با کمی دقت اتو و چروک‌ها را باز کنید. اتوی مو به دلیل باریک بودن، به‌ویژه برای صاف کردن چروک یقه و پیلی‌های لباس کاربرد دارد. 

استفاده از حرارت قابلمه یا سشوار
هر وسیله‌ای که حرارت داشته باشد و آن حرارت را منتقل کند می‌تواند به عنوان اتو استفاده شود. مثلا قابلمه یکی از وسایل دم‌دستی و کاربردی است که در صورت در دسترس نبودن اتو می‌توانید از آن استفاده کنید. 
کافی است بگذارید آب در قابلمه جوش بیاید و سپس آن را خالی کنید. ته قابلمه باید به اندازه‌ای داغ باشد که بتواند چروک‌ها را از بین ببرد. لباس را روی سطحی کاملا صاف کنید و مانند اتو، قابلمه را روی سطح پارچه بکشید تا چروک‌ها برطرف شو‌د. روش دیگر، استفاده از سشوار است. برای این کار، سشوار را روی آخرین درجه داغی قرار دهید و با فاصله کمی از لباس، روی قسمت‌های چروک بگیرید تا صاف شو‌د. 

رطوبت حوله یا لیف
یکی از مؤثرترین راه‌ها برای رفع چین و چروک لباس‌های خشک، استفاده از رطوبت است. برای این کار اگر تعداد لباس‌ها محدود است، آنها را همراه یک لیف مرطوب حدود 15دقیقه داخل خشک کن ماشین لباسشویی بیندازید.  اگر لباس‌های بیشتری را می‌خواهید داخل خشک‌کن بیندازید تا چروک آنها را باز کنید، به جای استفاده از لیف، از یک حوله دست یا حوله حمام استفاده کنید.  بخاری که از لیف یا حوله در داخل خشک‌کن متصاعد می‌شود، عامل اصلی باز شدن چروک‌هاست. قبل از انداختن لباس‌ها داخل خشک‌کن آنها را تکان‌دهید که تا حد امکان چین و چروک‌ها باز شود. 
به شکل دیگری هم می‌توانید از حوله مرطوب برای از‌بین‌بردن چروک لباس‌ها استفاده کنید. برای این کار ابتدا لباس را روی سطح صافی پهن کنید، سپس حوله مرطوب را روی چروک‌های لباس قرار داده و فشار دهید تا بافت پارچه، رطوبت حوله را به خود جذب کند. سپس بگذارید لباس در همان حالت خشک شود. 

قطعات یخ 
برای باز کردن چروک‌های لباس راه‌های متفاوتی وجود دارد که بیشتر آنها با استفاده از رطوبت انجام می‌شو‌د. یکی دیگر از شیوه‌ها استفاده از قطعات یخ است. برای این کار، لباس‌های چروک و خشک را داخل ماشین لباسشویی و روی حالت خشک‌کن قرار دهید. تعدادی قالب یخ کوچک را لابه‌لای لباس‌ها بیندازید و لباسشویی را روشن کنید و بگذارید 10تا 15دقیقه خشک‌کن کار کند. با آب شدن یخ‌ها، بخار تولید شده قابلیت باز کردن چروک‌های لباس را دارد. 

استفاده از بخار
اگر اتو در دسترس ندارید، یک کتری را آب کرده و روی گاز بگذارید تا آب داخل آن جوش بیاید. همان‌طور که آب در حال جوشیدن است و بخار آن از لوله کتری خارج می‌شود، لباس چروک را در فاصله 20تا 30سانتی‌متری از لوله کتری بگیرید تا چروک‌های پارچه برطرف شود. کلا هم هر جایی که بتوانید بخار داشته باشید، می‌توانید چروک‌های لباستان را از بین ببرید، مثل حمام. برای این کار، موقع دوش گرفتن با آب داغ، در و پنجره حمام را کاملا ببندید و هواکش را هم خاموش کنید. اجازه دهید بخار آب داخل حمام جمع شود. سپس لباس را نزدیک دوش نگه دارید، به طوری که قطرات آب از دوش روی لباس نپاشد. همزمان با این کار می‌توانید کمی بافت پارچه را هم از طرفین بکشید تا چین و چروک‌ها صاف شود. 

اسپری مواد ضدچروک
یکی از راه‌های رفع چین و چروک لباس، استفاده از مواد ضدچروک است. می‌توانید این مواد را بخرید و روی لباس‌های چروک اسپری کنید. البته این کار را زمانی انجام دهید که لباس مقداری رطوبت داشته باشد تا اثربخشی مواد بالاتر برود و راحت‌تر بتواند چروک‌ها را برطرف کند. اسپری این مواد روی لباس‌های پارچه‌ای بسیار تأثیرگذار است. سرکه هم نوعی ماده ضدچروک به شمار می‌رود. می‌توانید این محلول را با ترکیب یک پیمانه سرکه و سه‌پیمانه آب در خانه تهیه کرده و آن را روی لباس‌هایی که کمی رطوبت دارند، اسپری کنید و در انتها بگذارید لباس‌ها در معرض هوا خشک شو‌د. 

استفاده از نرم‌کننده مو
یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای رفع چروک شال و روسری یا مانتو و شلوار نخی استفاده از نرم‌کننده مو پس از شست‌وشوی لباس‌هاست. برای این کار حدود سه قاشق غذاخوری نرم‌کننده مو را داخل یک تشت آب گرم بریزید و مواد را به‌خوبی در آن حل کنید. سپس لباس‌های نخی را داخل آن بیندازید و بگذارید پنج‌دقیقه داخل آن خیس بخورد و مواد را به خود جذب کند. پس از آن، لباس‌ها را خارج کنید و روی یک سطح صاف بیندازید‌. 

​​​​​​​اسپری آب
اسپری کردن آب روی لباس‌های مرطوب به کاهش و از بین رفتن چروک‌های پارچه کمک می‌کند. این کار یکی از راه‌های مناسب برای از بین بردن چروک شلوارهای جین است که در ماشین لباسشویی چروک شده‌اند. حین اسپری کردن آب، پارچه را از دو طرف بکشید تا چروک‌ها راحت‌تر باز شو‌د. درنهایت به خاطر داشته باشید بهتر است لباس‌هایی را که احتمال چروک شدن آنها وجود دارد به جای تا کردن و داخل کشو گذاشتن آویزان کنید. هنگام پوشیدن لباس مراقب باشید روی لباس ننشینید تا چروک نشود. همین راهکارهای ساده به کاهش چروک شدن بافت لباس کمک می‌کند. 
ضمیمه کلیک
تیتر خبرها