قانون مجلس نیاز به تفسیر ندارد

قانون مجلس نیاز به تفسیر ندارد

احمد نادری نماینده مردم تهران


    از روزی که بحث طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس مطرح‌شد دولتی‌ها تمام تلاش خود را برای سنگ‌اندازی در مسیر تصویب آن انجام دادند.
متاسفانه دولت فعلی در هفت‌سال گذشته با یک رویکرد غلط و نئولیبرال و تفسیر غلط از این رویکرد، ظرفیت‌های داخلی کشور را معطل کرده است و هنوز درس عبرت نگرفته و باز هم راه اشتباه هفت سال قبل در سیاست خارجی یعنی نگاه به غرب را می‌رود.
بعد از ترور شهید فخری‌زاده اتفاقی که در کشور افتاد موج اجتماعی بود که خواهان برخورد و مقابله با زیاده‌خواهی‌های غرب بود، بر همین اساس نمایندگان مردم در مجلس طرحی را آماده کردند که براساس آن تعهدات داوطلبانه در پروتکل الحاقی متوقف خواهدشد. این کاملا براساس خواست ملت و منافع ملی است چرا که دلیلی ندارد با وجود نقض پیمان آمریکا و اروپا جمهوری‌اسلامی‌ایران به صورت یکطرفه به تعهداتش عمل کند و این خلاف عقل، منطق، منافع ملی و خواست مردم است.
با این حال آقای روحانی قانون مصوب مجلس را ابلاغ نکرد و رئیس‌مجلس مجبور به ابلاغ آن شد، حال هم که رئیس‌جمهوری می‌گوید دولت آیین‌نامه اجرایی قانون مجلس را براساس تفسیری که از عنوان قانون می‌شود، خواهدنوشت.
این در حالی است که قانون اخیر مجلس کاملا مشخص و شفاف است به همین دلیل دولت نمی‌تواند براساس تفسیر خود که همان تفسیر نئولیبرال مرکز- پیرامونی است، آیین‌نامه را بنویسد و بر همان قاعده سوار باشد. بهتر است دولت به جای نگاه به بیرون از مرزها، به ظرفیت‌های داخلی، بومی و منطقه‌ای توجه کند و به فکر تفسیر دیگری از قانون مجلس نباشد. قانون راهبردی لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، کاملا مشخص است و براساس همین قانون، مجازات‌هایی نیز برای تخطی‌کنندگان در نظر گرفته که اجرا خواهدشد.