کتابخانه‌ها پاتوق فرهنگی می‌شوند

کتابخانه‌ها پاتوق فرهنگی می‌شوند


 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چند سال اخیر توانسته است با جوان‌سازی بدنه مدیریتی و افزایش توان انسانی و تخصصی خود به یکی از مهمترین نهادها در حوزه کتاب بدل شود. حالا هم این نهاد قصد دارد با تعریف کردن نقش‌های مختلف فرهنگی برای کتابخانه و اصلاح و ارتقای نقش کلیشه‌ای آن، کتابخانه‌ها را به پاتوق‌های فرهنگی تبدیل کند.
در همین رابطه  مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست «کتابخانه اجتماعی من» با اشاره به ضرورت تبدیل کتابخانه‌های عمومی به پایگاه‌های اجتماعی گفت: سال‌هاست صاحب نظران و استادان رشته کتابداری و ارتباطات از ضرورت تبدیل کتابخانه به پایگاه اجتماعی می‌گویند و بر آن به عنوان نکته‌ای بدیهی اصرار می‌کنند. این اهمیت و ضرورت بیشتر خاستگاهی دانشگاهی دارد و مبتنی بر پژوهش‌های علمی است و به همین دلیل ماهیتی عمدتا تئوریک دارد.
دیدارهای مکرر با مدیران محترم استانی و کتابداران و اطلاع از آمار خرید منابع، میزان امانت و تعداد مراجعان به کتابخانه‌ها و نیز برنامه‌ریزیِ ستادی برای فعالیت‌های ترویجی نهاد در حوزه کتاب و کتابخوانی، ضرورت توجه به کارکرد اجتماعی کتابخانه را بیش از پیش اثبات کرده است.
او تصریح کرد: طرح تبدیل کتابخانه به پایگاه اجتماعی ـ یا به تعبیر صمیمانه‌تر من «پاتوق» ـ
علاوه بر مجامع علمیِ جهانی، در ایران هم در سطح دانشگاهی و هم سطح اجرایی مطرح است. از جمله، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اهمیت این موضوع را دریافته و در «سند چشم انداز نهاد در افق ۱۴۰۴» این گونه به آن اشاره کرده است: «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ هـجری شمسی، نهادی است فرهنگی با هویت اسلامی ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه، دارای کارکردهای آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، آموزشی و ارشادی، زمینه‌ساز ارتقای مطالعه مفید، دارای نیروی انسانی متعهد، متخصص و آموزش دیده با حفظ جایگاه اول کشور در منطقه و موفق در رساندن کشور در زمره پانزده کشور برتر جهان از جهت سرانه فضا، عضو، منابع و امانت کتابخانه‌ای»
رمضانی معتقد است: مدیران اجرایی به منظور تحقق بحشیدن به این ضرورت باید درکی صریح و عملی از کارکرد اجتماعی کتابخانه داشته باشند. به نظر من در یک کلام و بدون وارد شدن به بحث های مفهومیِ تکراری، «کارکرد اجتماعی کتابخانه دقیقا همان چیزی است که مورد نیاز جامعه است» .