نسخه Pdf

فروش زیرپوستی مواد در فضای مجازی

فروش زیرپوستی مواد در فضای مجازی

بعضی از ساقی‌ها در همان صفحه وکانال خود فروشنده‌اند، اما بعضی دیگر خیلی فعال هستند و به جز در صفحه خود، در صفحات خاص فروش مواد مخدر، پیام می‌گذارند و با استفاده از اصطلاحات عجیب و غریبی که برای دانستن معنی‌شان باید آن را در اینترنت جست‌وجوکنیم، دنبال مشتری می‌گردند:
« گلبازای حرفه‌ای، گل سم دارم اصله اصل، هرکی می‌خواد، بیاد دایرکت تا یه اتحاد مشدی راه بندازیم.»
«فروش چهارکیلوگل، درجه یک، فروش فوری»
«گل سم، هر مدل بگی، از 15 تا 20 به شرط تست. تهران در خدمتم.»
دختر جوانی هم در میان پسرهایی که مواد برای خرید و فروش دارند، دنبال ساقی می‌گردد:«آقا، ساقی خوب کی سراغ داره؟»
بعضی‌های‌شان حتی شماره تماس‌گذاشته‌اند. بعضی از شماره‌ها اعتباری است و بعض دیگر خط دائمی دارند. به یکی از فروشنده‌ها که زیر یکی از پست‌های مواد مخدر، پیام گذاشته، پیام خصوصی می‌دهیم. از تاریخ پیامش مشخص است، آنلاین است و احتمالا زود هم جواب می‌دهد. از او قیمت پک‌های ماری جوآنایش را می‌پرسیم. نیم ساعت بعد جواب‌مان را می‌دهد. 
ببین، برای یه دورهمی حدود 40نفری که این هفته داریم، گُل می‌خوام. چقد بگیرم و هزینه‌اش چقد میشه؟
30گرم کافیه.گرمی 40تومن برات درمیاد یک و 200. ولی ببین، سمی‌که بهت میدم، مخصوص مهمونیه.
خودت تولیدکننده‌ای؟
نه منم از دوستم می‌گیرم و می‌فروشم.
چطوری برام می‌فرستی؟ پیک می‌کنی؟
تو کجایی؟
من شمال تهرانم.
من یافت‌آبادم. شماره تلفنتو بده.
باشه. الان که نمی‌خوام، همسایه‌ها شک می‌کنن. یکی دوبار لو رفتم، نمی‌خوام دردسر درست بشه برام. هر موقع خواستم سفارش بدم، خبرت می‌کنم.
یک عده هم با گفتن اینکه «بکشی، می‌ری فضا»، شرح حالت‌های پس از مصرف و پست کردن ویدیوهایی از مصرف‌گل، تازه واردها را هم وادار می‌کنند تا برای یکبار هم که شده، مواد را امتحان کنند. از پیام بعضی‌ها مشخص است که با یک بار مصرف، عطای آن را به لقایش بخشیده‌اند، اما بعضی دیگر ، مشتری شده‌اند و حالا سال‌هاست که از فضای مجازی مواد می‌خرند و مصرف می‌کنند. 
فروشندگان، زیر ذره‌بین پلیس
اگرچه بسیاری از سوداگران مواد مخدر و خلافکاران به فضای مجازی‌کوچ کرده‌اند، اما پلیس هم بارها اقدام به دستگیری آنان کرده است. 29مردادماه سال96، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ، از دستگیری یک باند توزیع مخدر خبر داد که در آن افراد از فضای مجازی و حقیقی سوء استفاده کرده و مواد می‌فروختند. 
دو سال پیش هم سه باند بزرگ قاچاق مواد مخدر در کمتر از 72ساعت دستگیر شد. دو مرد جوان، که با راه‌اندازی کانال و گروه در فضای مجازی مشتری‌های‌شان را شناسایی می‌کردند و مواد مخدر را به فروش می رساندند، از متهمان دستگیر شده در این طرح بودند:
با چند کیلو مواد دستگیر شدی؟
19کیلو شیشه.
شیشه را کیلویی چند می‌فروختی؟
کیلویی 90 میلیون تومان.
مشتری‌هایت را چطور پیدا می‌کردی؟
پیدا کردن مشتری انواع و اقسام مختلفی دارد. گاهی از طریق کانال و گروه در فضای مجازی و برخی هم توسط مشتریان قدیمی‌تر معرفی می‌شدند. البته این اواخر بیشتر مشتری‌های ما دختران جوان بودند. آنها با تصور این‌که شیشه بهترین راه‌حل برای لاغری است، سراغ آن می‌روند، ولی تصور غلطی است، چرا که شیشه فقط آنها را به سمت اعتیاد می‌کشاند و عوارض غیرقابل جبرانی دارد.
مواد را چطور به دست مشتریان می‌رساندی؟
یکی از دوستانم با موتورسیکلتی‌که پلاکش را مخدوش کرده بود در نزدیکی پارک‌ها با سوژه‌ها قرار می‌گذاشت.
در ادامه این دستگیری‌ها، آبان امسال نیز سردار مجید کریمی، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر، از دستگیری سه فروشنده مواد مخدر خبر داد که از این سه نفر، شکلات‌هایی کشف شد که در آن روانگردان‌های بسیار مخرب جاسازی کرده و به مشتریان خود در فضای مجازی می‌فروختند. 
در برخی شهرستان‌ها نیز افرادی همچنان مشغول سوداگری در فضای مجازی هستند. سرهنگ مجید یگانه‌پور، فرمانده انتظامی اسفراین نیز مدتی پیش در مورد دستگیری یک قاچاقچی مواد مخدر صنعتی که از طریق شبکه اینستاگرام اقدام به فروش مواد می‌کرد، صحبت کرد. به گفته یگانه‌پور، این قاچاقچی که بیش از 478نفر دنبال‌کننده داشت، از طریق صفحه خود در اینستاگرام مواد مخدر صنعتی به مشتریانش می‌فروخت که پلیس با رصد محل فعالیت و زمان او، متهم را شناسایی و دستگیر کردند.
اما یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های دستگیری فروشندگان مواد مخدر در فضای مجازی در آذرماه امسال انجام شد که خبر آن را رئیس پلیس تهران بزرگ رسانه‌ای کرد و گفت: بیش از 25گروهی که در فضای مجازی فعال بوده و اقدام به خرید و فروش مواد مخدر می‌کردند، با اقدامات اطلاعاتی و رصد شبانه‌روزی توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر شناسایی و دستگیر شدند و از این افراد، مقادیر مختلفی مواد نیز کشف شد.‌