مرگ تدریجی یک رویا

مجمع گزینندگان در آمریکا بایدن را به عنوان پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 معرفی کردند

مرگ تدریجی یک رویا

با اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سوی مجمع گزینندگان، رویای ترامپ و برخی جمهوریخواهان تغییر نتیجه انتخابات رنگ باخت. اکنون بایدن رسما رئیس جمهوری آمریکاست و از 20 ژانویه، جایگزین ترامپ در کاخ سفید خواهد شد. اعضای مجمع گزینندگان (کالج) انتخاباتی ایالات متحده آمریکا در رأی‌گیری ۲۴ آذر (۱۴ دسامبر) جو بایدن را به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا برگزیدند.

در پایان این مرحله از روند طولانی انتخابات آمریکا جو بایدن، نامزد حزب دموکرات با کسب 306 رای الکترال از حد نصاب ۲۷۰ رأی لازم برای ریاست جمهوری عبور کرد تا پیروز نهایی و قطعی انتخابات شود .
بر اساس نظام انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا، رأی‌دهندگان در واقع رأی خود را برای انتخاب اعضای «کالج الکترال» یا «مجمع گزینندگان» به صندوق می‌اندازند و آنها نیز به نوبه خود، هفته‌ها پس از برگزاری انتخابات، به طور رسمی به نامزدها رأی می‌دهند.چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده ، بر اساس روال انتخابات در آمریکا، رأی‌گیری مجمع گزینندگان تشریفاتی است. اما امسال به دلیل تلاش مداوم ترامپ برای زیر سوال بردن انتخابات و درخواست لغو نتایج آن با ادعای تقلب، رأی‌گیری اعضای این نهاد نیز مورد توجه قرار گرفته بود.
در آمریکا، رای الکترال همواره بر رای عمومی غلبه دارد. به عبارت بهتر، لزوما نامزدی که آرای عمومی بیشتری را در انتخابات کسب کرده، رئیس جمهوری ایالات متحده نخواهد بود. این اتفاق در دوره قبلی انتخابات در سال ۲۰۱۶ افتاد و در حالی که آرای مردمی هیلاری کلینتون بیشتر بود، دونالد ترامپ در نتیجه انتخابات نهایی کالج گزینندگان پیروز شد.
در شرایط جاری و با پیشینه‌ای که تا این زمان از مخالفت ترامپ با نتایج آرا مشاهده شده، بعید به نظر می‌رسد که او با وجود این روند قانونی، نتیجه نهایی اعلام شده کالج الکترال را بپذیرد.
اعضای منتخب ایالت‌های ورمونت، نیوهمپشایر، ایندیانا و تنسی در کالج از جمله نمایندگان نخستین ایالت‌هایی بودند که دوشنبه ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) گرد هم آمده و به طور رسمی رأی خود را به صندوق انداختند. پس از آنها نیز اعضای منتخب ایالت‌های حساسی مانند جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین، نوادا و آریزونا نیز آرای خود را به صندوق انداختند. آنها تاکید کردند که ترامپ در این ایالات انتخابات را به رقیب خود بایدن واگذار کرده است.
 هنوز یک مرحله باقی مانده است
اکنون قرار است نتیجه حاصل شده ( که پیروزی بایدن را تایید می‌کند) به واشنگتن فرستاده می‌شود تا به طور رسمی در جلسه مشترک کنگره در ۶ ژانویه به ریاست مایک پنس، معاون رئیس جمهوری شمارش شود.طبق قانون مدون انتخاباتی آمریکا، در این نشست باید اعضای مجلس نمایندگان و سنا نتایج انتخابات ریاست جمهوری را تایید کنند. در این میان، به چالش کشیده‌شدن نتایج انتخابات (حتی از سوی یکی از سناتورها یا اعضای مجلس نمایندگان) می‌تواند بار دیگر پای دیوان عالی آمریکا را به معادلات انتخاباتی این کشور باز کند. با این حال، اکنون بر ترامپ و همراهانش مسجل است که حتی اگر این اعتراض از سوی سناتورهای وفادار به ترامپ مانند تام کاتن و تد کروز صورت گیرد، در نهایت تاثیری در تغییر نتیجه نهایی انتخابات ندارد.
فراتر از آن، اکنون بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران آمریکایی بر روی مایک پنس معاون ترامپ و رفتار وی در جلسه نهایی کنگره تمرکز کرده‌اند.
اگر مایک پنس به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا ، پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری رسما در جلسه 6 ژانویه اعلام نکند، احتمالا گره دیگری در این مسیر به وجود خواهد آمد! ضمن آن که ترامپ به معاون خود گفته که هرگز پیروزی زوج سیاسی بایدن- هریس را در جلسه کنگره تایید نکند! جالب توجه این که قانون انتخاباتی آمریکا پیش‌بینی نکرده که اگر معاون رئیس جمهوری مستقر از اعلام پیروزی رسمی رئیس جمهوری بعدی در انتخابات ریاست جمهوری اجتناب کند، چه راهکاری برای عبور از این وضعیت وجود خواهد داشت.
شاید امسال، دیوان عالی و دیگر نهادهای قضایی و حقوقی آمریکا ناچار به استفاده از یک روش جایگزین ( به عنوان یک تبصره قانونی ثابت) شوند. در هر حال، دیگر ترامپ قدرت مانور حقوقی شایان ذکری برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری
آمریکا ندارد.
او از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تاکنون، تلاش‌های زیادی را جهت تغییر نتیجه انتخابات صورت داد؛ از بازشماری آرا در ایالات محل مناقشه تا شکایت به دیوان عالی آمریکا و حتی رایزنی با اعضای مجمع گزینندگان جهت تغییر آرا! اما در نهایت، هیچ یک از این موارد، به عامل پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 تبدیل نشده و رویای وی جهت حضور دوباره در کاخ سفید رنگ باخته است.
 رأی شهروندان اصالت ندارد!
فراز و نشیب‌های اخیر به وضوح نشان می‌دهد که ساختار انتخاباتی و قانونی آمریکا، تا چه اندازه به لحاظ حقوقی و سیاسی، دارای شکاف بوده و اساسا در آن، ارزش و اصالتی برای رای شهروندان و اراده سیاسی و عمومی آنها در نظر گرفته نشده است. طبق قانون انتخاباتی آمریکا، اعضای مجمع گزینندگان به صورت بالقوه حق دارند تا آرای خود را مغایر با آرای مردم در ایالات مختلف آمریکا به گردش درآورند. در این میان، شهروندان و رای دهندگان آمریکایی نیز حق اعتراض به آنها را نخواهند داشت و به طور کلی ساختار کالج الکترال ، مولد تقلب ، بحران و بی‌عدالتی در ایالات متحده بوده و اراده‌ای نیز جهت تغییر این ساختار وجود ندارد.


              اولین قربانی شکست رسمی ترامپ
با رسمیت یافتن شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خشم وی متوجه ویلیام بار، وزیر دادگستری این کشور شده است! کسی که بنا بر ادعای رئیس جمهوری فعلی آمریکا، جدیتی برای پیگیری ادعای تقلب در انتخابات نداشته و اسناد موجود را برای تغییر نتیجه انتخابات در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، جورجیا، ویسکانسین و آریزونا ناکافی دانسته است.
دقایقی پس از محرز شدن شکست ترامپ در انتخابات ( پس از اعلام آرای مجمع گزینندگان)، ویلیام بار از مقام خود استعفا کرد.دونالد ترامپ نیز در توییتر خود اعلام کرد که ویلیام بار پیش از کریسمس با وزارت دادگستری خداحافظی خواهد کرد.همان گونه که اشاره شد، ویلیام بار چند هفته پیش در مخالفت با رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که وزارت دادگستری این کشور، هیچ مدرکی دال بر تخلف انتخاباتی گسترده نیافته است.منتقدان عملکرد ویلیام بار همواره می‌گفتند که وی وزارت دادگستری را به خادم مطیع دولت بدل کرده
و به این ترتیب، استعفای وی از سمتش نقطه پایانی بر جمله وفاداری‌های این وزراتخانه به دولت کنونی به‌شمار می‌آید.ویلیام بار در متن استعفانامه‌اش همچنان به رئیس‌جمهوری کنونی ابراز علاقه و از عملکرد وی دفاع کرده و بناست پس از کناره‌گیری وی، جف روزن، معاون کنونی او سرپرستی وزارت دادگستری آمریکا را عهده‌دار شود.