جشن خداحافظی هكرها  برای ترامپ

حملات سایبری علیه پنتاگون، وزارت خزانه‌داری و نهادهای دولتی و امنیتی آمریكا باعث سردرگمی مقامات این کشور شده است

جشن خداحافظی هكرها برای ترامپ

حملات گسترده هكرها به نهادهای دولتی و امنیتی ایالات متحده آمریكا، از یك سو شوك سختی را به مقامات اطلاعاتی این كشور وارد ساخته و از سوی دیگر، كاخ سفید را در مقابل یك معمای سایبری پیچیده قرار داده است. حملات سایبری دقیقا زمانی رخ داده كه شكست ترامپ در انتخابات قطعی شده و واشنگتن برای انتقال قدرت به بایدن آماده می‌شود. مطابق گزارش‌های رسمی و غیررسمی؛ پنتاگون، وزارت خزانه‌داری، وزارت كشور، وزارت خارجه و بسیاری از وزارتخانه‌ها و ادارات فدرال هدف حملات سایبری گسترده قرار گرفته‌اند. دولت ایالات متحده آمریكا اعلام كرده است كه پس از انتشار گزارش‌های رسانه‌ای درباره حملات سایبری از سوی یك دولت خارجی كه خزانه‌داری آمریكا و وزارت بازرگانی این كشور را هدف قرار داده بود، در حالت آماده‌باش قرار گرفته است. روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده كه این حمله سایبری توسط هكرهای دولت روسیه انجام شده است. در مقابل، سفارت روسیه در واشنگتن ادعای دست داشتن این كشور در حمله سایبری به خزانه‌داری آمریكا را رد كرد. جان الیوت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریكا گفت كه دولت از گزارش‌های مربوط به هك‌ها مطلع است. وی افزود: «ما تمام اقدام‌های لازم برای شناسایی و اصلاح هرگونه مساله احتمالی مرتبط با این وضعیت را انجام می‌دهیم.»

 سكوت وزارت خزانه‌داری آمریكا
این خبر را ابتدا خبرگزاری رویترز منتشر كرد و نوشت كه «گروهی تحت حمایت دولتی خارجی، اطلاعاتی را از وزارت خزانه‌داری و اداره اطلاعات و ارتباطات ملی به سرقت بردند.»
وزارت خزانه‌داری آمریكا هرگونه اظهارنظر را به شورای امنیت ملی واگذار كرد. با این حال گزارش شده كه آژانس‌های اطلاعاتی نگران هك شدن سایر سازمان‌ها با استفاده از روش مشابه هستند. رویترز در گزارش خود گفته است كه حمله سایبری باعث شد تا شورای امنیت ملی اقدام به تشكیل جلسه اضطراری كند. این اتفاق در حالی رخ داد كه شركت آمریكایی امنیت سایبری فایرآی كه خود تهدیدهای امنیتی در حوزه اینترنت را گزارش می‌كند، هفته گذشته اعتراف كرد كه مورد هدف حمله بسیار پیچیده‌ای قرار گرفته كه با حمایت دولتی انجام شده بود.
 وضعیت اضطراری در كاخ سفید
در پی حملات گسترده سایبری به سازمان‌های دولتی آمریكا، مشاور امنیت ملی كاخ سفید سفر غرب آسیا و اروپای خود را برای رسیدگی به این مساله نیمه‌كاره گذاشت و زودتر از موعد به واشنگتن بازگشت. به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی آمریكا، در پی هك سازمان‌های دولتی آمریكا رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی این كشور مجبور شده سفر خود به منطقه غرب آسیا و اروپا را نیمه‌كاره بگذارد و برای بررسی حملات سایبری زودتر از موعد به كشورش بازگردد. به گفته یك منبع آگاه، قرار بود وی روز شنبه به واشنگتن بازگردد، اما فقط توانست به فلسطین اشغالی و فرانسه برود. به گزارش «بلومبرگ»، جان الیوت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریكا در این خصوص گفت: اوبراین برای رسیدگی به حادثه هك در حال بازگشت است. او جلسات شورای امنیت ملی را برگزار می‌كند و این هفته یك جلسه سطح بالای بین سازمانی تشكیل خواهد داد. به گفته یك منبع آگاه، این جلسات برای بررسی حملات سایبری علیه وزارت خزانه‌داری، خارجه، تجارت، امنیت داخلی، دفاع و موسسه ملی سلامت آمریكا برگزار می‌شود.
 هشدار معنادار پنتاگون
گزارش‌های منتشرشده حكایت از آن دارد كه پایگاه‌های ارتش ایالات متحده در داخل این كشور با خطر واقعی حملات عمدی و مستقیم از سوی دشمنان روبه‌رو هستند و باید راهبردهای جدیدی برای تقویت دفاعی به كار گرفته شود. به نوشته روزنامه «واشنگتن‌تایمز» مقامات ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریكا) در گزارشی 16 صفحه‌ای اعلام كردند كه دشمنان این كشور قادرند به طور مستقیم پایگاه‌های نظامی آمریكا را هدف قرار دهند. پنتاگون هشدار داده كه حملات سایبری، دامن زدن به اعتراضات و حتی حمایت مالی از فعالیت‌های جنایتكارانه از سوی دشمنان آمریكا، تهدیدهای مهم این كشور در قرن21 محسوب می‌شوند. در بخشی از این گزارش آمده است، دشمنان از شبكه‌های پیچیده اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی برای هدف قرار دادن تأسیسات نظامی و اهداف مرتبط با نیروهای دوست، از جمله سازمان‌های بخش خصوصی و زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده می‌كنند. در بخش دیگر این گزارش آمده است، افزایش دسترسی به فضای مجازی، توانایی‌های فضایی و سلاح‌های كشتار جمعی به طور چشمگیری خطر عملیات دشمن را در آمریكا افزایش می‌دهد. راهبرد ارتش آمریكا نیز شامل این فرضیه اصلی است كه دشمنان آمریكا تاسیسات داخل و خارج از كشور را با استفاده از روش‌های متعارف و غیرمتعارف از جمله حملات سایبری، دامن زدن به اعتراضات و جنایات تحت حملات خود قرار می‌دهند.


پیام هكرها به دولت آمریكا
برخی تحلیلگران آمریكایی تاكید كرده‌اند كه حملات هكرها، صرفا نمایش قدرت نبوده و ممكن است در جریان این حملات، بسیاری از اطلاعات محرمانه و حتی اطلاعات شخصی مربوط به شهروندان آمریكایی به سرقت رفته باشد. این قاعده درخصوص نهادهای امنیتی و وزارتخانه‌های آمریكا (خصوصا وزارت كشور، امور خارجه و پنتاگون) بیشتر صادق است. با این حال، به نظر می‌رسد مقامات دو حزب دموكرات و جمهوریخواه و رسانه‌های وابسته به آنها، هرگز قصد ندارند درخصوص ابعاد عملیات سایبری گسترده اخیر، اطلاعاتی را به بیرون درز دهند. با این حال، شواهد موجود نشان‌دهنده گسترده بودن ابعاد و دامنه حملات سایبری به آمریكاست. حملاتی كه ممكن است در آینده‌های نزدیك و دور نیز علیه این اهداف و حتی اهداف دیگر، تكرار شود. در هر حال، هكرها جشن خداحافظی دوستانه‌ای را برای ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریكا و همراهانش برگزار نكرده‌اند.