نسخه Pdf

با تلوبیون، تلویزیون در جیب شماست!

درباره قابلیت‌های ویژه «تلوبیون» که به سرعت جای این پلتفرم را در میان مخاطبان باز کرد

با تلوبیون، تلویزیون در جیب شماست!

«با اپلیکیشن تلوبیون، تلویزیون در جیب شماست...!»؛ این شعاری برای معرفی یکی از کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های این روزهای کاربران تلفن همراه و تبلت و رایانه‌های شخصی است. راهی تازه برای ارتباط میان مخاطبان با تلویزیون که دسترسی به برنامه‌های مختلف تلویزیون در هر زمان و مکانی را برای آنها فراهم می‌کند. اتفاقی که فصل تازه‌ای از تعامل میان بزرگ‌ترین رسانه کشور با مخاطبانش را آغاز کرد.

احسان سالمی خبرنگار

 تلوبیون؛ از پخش زنده تا تبدیل شدن به یک IPTV
اولین هدف از راه‌اندازی «تلوبیون» باز کردن راهی برای دسترسی به آرشیو تمام فیلم‌ها‌ و سریال‌های تلویزیونی برای مخاطبان بود. در کنار این موضوع امکان تماشای زنده شبکه‌های مختلف سیما از دیگر قابلیت‌هایی بود که از همان ابتدا برای تلوبیون تعبیه شد و مخاطبان بسیاری به واسطه همین امکان در موقعیت‌هایی که به تلویزیون دسترسی نداشتند، از طریق این بستر به تماشای برنامه‌های تلویزیون نشستند. بسیاری از دوستداران و هواداران تیم‌های فوتبال ایرانی و خارجی بارها و بارها تجربه تماشای زنده مسابقات ورزشی را از طریق تلوبیون در محیط تاکسی، مترو و سایر وسایل 
حمل و نقل عمومی یا در محیط اداره یا مغازه خود داشته و دارند و این اتفاق ویژه‌ای بود که باعث شد تلوبیون به سرعت جای خود را در میان مخاطبان به ویژه آن دسته از مخاطبان که به خاطر شرایط کاری خود امکان تماشای زنده برنامه‌ها از تلویزیون را نداشتند، باز کند.
اما تلوبیون صرفا به همین دو قابلیت تبدیل نشد، بلکه پس از مدتی با تبدیل شدن به یک IPTV توانست یک قدم بزرگ و رو به جلو در زمینه ارتباط با مخاطبان بردارد. براساس آنچه گردانندگان این سامانه برای معرفی آن در نظر گرفته‌اند؛ قابلیت‌هایی همچون پخش زنده ۶۰ شبکه تلویزیونی و آرشیو برنامه‌های ۳۰ شبکه، آرشیو تمام مسابقات فوتبال داخلی و خارجی پخش شده از تلویزیون به همراه لحظات مهم، آرشیو کامل برنامه‌های جذاب تلویزیونی، آرشیو تمام سریال‌های پخش شده از تلویزیون، دسترسی به بخش ویژه برنامه‌های کودک و نوجوان، امکان ذخیره‌سازی همه‌ برنامه‌ها با سه کیفیت و حجم متفاوت، امکان جست‌و‌جوی برنامه‎های تلویزیونی بر اساس تقویم و شبکه پخش، امکان استفاده در تمام ساعات شبانه‌روز، تنها از طریق اتصال به اینترنت و پشتیبانی کامل از زبان فارسی روی همه دستگاه‌ها در تلوبیون وجود دارد.
نوستالژیک‌ها را از تلوبیون بخواهید
تلوبیون در این رقابت تنگاتنگ با رقبای جدی و در حال رشدی که این روزها بیشتر هم شده‌اند، سعی کرده تا از منظر گرافیکی و بصری نیز محیط داخلی سایت و اپلیکیشن تلوبیون را جذاب‌تر کند؛ چرا‌که این واقعیتی غیرقابل انکار است که اگر بهترین و لذیذترین غذاها در ظرفی کثیف و آلوده ارائه شوند، میل و رغبتی در میان مردم برای خوردن آنها 
وجود ندارد؛ این مثال درباره خوراک رسانه‌ای نیز صدق می‌کند، به واسطه توجه به همین نکته نیز بوده که تلوبیون در این مدت اخیر سعی کرده تا از منظر محیط کاربری (یعنی محلی که مخاطبان پلتفر‌م با آن در تماس هستند و در اولین برخورد با فضای وب‌سایت، آن را مشاهده می‌کنند) فضایی جذاب را برای مخاطبانش پدید آورد.
یکی دیگر از قابلیت‌های جالب تلوبیون که برای بسیاری از مخاطبان جالب توجه است، ایجاد بخش «نوستالژیک‌ها»ست؛ بدون شک هیچ پلتفرمی در ایران قابلیت دسترسی به این آرشیو غنی از برنامه‌ها و کارتون‌های قدیمی و خاطره‌انگیز را ندارد؛ از «محله برو بیا» و «سیب خنده» و «قصه‌های مجید» گرفته تا «پسر شجاع»، «خانواده دکتر ارنست»، «سفرهای کومان» و «ماجراهای سندباد» و صدها کارتون و برنامه خاطره‌انگیز دیگر که خاطرات کودکی کودکان دهه 60 و 70 را ساخته‌اند و حالا نسخه‌های باکیفیت و کامل آنها تنها در تلوبیون قابل دسترسی است.

 ما شما را برای رسیدن به برنامه مورد نظر راهنمایی می‌کنیم
اما از دیگر قابلیت‌های تلوبیون باید به هدایت مخاطب اشاره کرد. در صفحه اصلی این نرم‌افزار علاوه بر قابلیت دسترسی سریع به پخش زنده شبکه‌های مختلف سیما، امکان دسترسی سریع به مهم‌ترین سریال‌های در حال پخش تلویزیون و برنامه‌های پرمخاطب و کاربردی مثل «مدرسه تلویزیونی» نیز وجود دارد. خود تلوبیون نیز براساس میزان مخاطبان برنامه‌ها، پیشنهادهایی ویژه را در صفحه اول این پلتفرم ارائه کرده که مخاطبان را به تماشای دیدن آن دسته از برنامه‌ها که بیشتر مورد توجه سایر مخاطبان قرار گرفته، هدایت می‌کند. 
علاوه بر این بریده‌های جذاب و دیدنی از بازی‌های مهم فوتبال در ایران و جهان نیز در صفحه اصلی این پلتفرم به نمایش گذاشته شده که مخاطبان فوتبالی را از آخرین تغییر و تحولات این رشته ورزشی پرطرفدار مطلع می‌کند. به این مورد باید 
سه دسته‌بندی تخصصی فیلم، سریال و کودکان را هم به این دسته‌بندی‌های ویژه اضافه کرد که مخاطبان تلوبیون را در پیدا کردن محتوایی که به دنبال آن هستند، یاری می‌کند.

آرشیو جادویی 60 شبکه
وب‌سایت تلوبیون از سال 1391 توسط جمعی از متخصصان جوان حوزه فناوری اطلاعات در قالب بخش خصوصی و در شرکت سیما رایان شریف (سیمرا) آغاز به کار کرد. تلوبیون امکان پخش زنده‌ همه شبکه‌های تلویزیونی با کیفیت‌های مختلف و همچنین دسترسی کامل به آرشیو برنامه‌های تلویزیونی را به صورت رایگان ارائه می‌کند. این وب‌سایت در حال حاضر پنجمین سایت پربازدید در ایران است و اپلیکیشن اندروید آن بیشتر از ۹ میلیون نصب دارد.
از زمان راه‌اندازی این سایت چشم‌اندازی برای آن درنظر گرفته شده که تلوبیون مرجع پخش زنده شبکه‌های تلویزیون و برنامه‌های آرشیوی را به دست بیاورد. در حال حاضر بخش‌های مختلف تلوبیون شامل پخش زنده، سریال، فیلم، برنامه کودک، فوتبال ایران و اروپا و... می‌شود.
از جمله نقاط قوت این سایت می‌شود به ساختار کم هزینه آن اشاره کرد. ساختاری که برای مخاطب و گردانندگان هزینه زیادی برای  تولید یا خرید اشتراک وجود ندارد. از همین طریق توانسته  پخش زنده  ۶۰ شبکه تلویزیونی و آرشیو برنامه‌های ۳۰ شبکه را به خوبی پوشش داده و آرشیو کامل برنامه‌های جذاب تلویزیونی را به خوبی در اختیار مخاطبانش قرار دهد.
ضمیمه قفسه کتاب