وجاهت قانونی ندارد

وجاهت قانونی ندارد


ماجرای ساخت مجتمع‌تجاری مقابل خانه بروجردی‌ها باعث شد طرح جامع‌تفصیلی شهر کاشان بیش از گذشته زیر ذره‌بین قرار گرفته و حتی مورد انتقاد قرار گیرد؛‌ طرحی که در آن به میراث و بافت تاریخی این شهر چندان توجهی نشده و خانه‌های تاریخی و ارزشمند کاشان را در معرض خطر قرار داده‌است.
محمد بناییان، معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم خانه‌های تاریخی کاشان شامل (پارکینگ تجاری باب‌الحوائج کاشان در حریم بلافصل دو خانه قاجاری ثبت ملی وثقی و مقدم و حریم بازار تاریخی شهر) و (طرح تجاری یاسمین در حریم خانه بروجردی‌ها) می‌گوید: این دو طرح، در جلسه کمیسیون ماده ۵ کاشان ( کمیسیون تغییرکاربری) مطرح شد، اما مصوبه این کمیسیون را ندارند. این طرح‌ها بر اساس طرح جامع کاشان با هماهنگی میراث فرهنگی شروع به ساخت شده و موضوع از دستور کمیسیون ماده ۵ خارج شد.
سخنان بناییان به آن معناست که ساخت و ساز در حریم خانه‌های تاریخی وثقی، مقدم و بروجردی‌های کاشان فاقد وجاهت قانونی است.  به گفته او تغییرات در طرح‌ها قبل از اجرا باید در کمیسیون ماده ۵ مطرح شوند. اما درخصوص دو طرح مذکور که در حریم خانه‌های تاریخی کاشان است، چون شهرداری مدعی شده‌بود کاربری و ضوابط طرح جامع دقیقا رعایت شده، لذا در نهایت تصمیم بر این شد اگر این ادعا درست باشد، دیگر لزومی به طرح موضوع در این کمیسیون نیست و باید توسط میراث فرهنگی مجددا بررسی شود. البته اداره‌کل راه و شهرسازی در هر مقطع زمانی که متوجه تخلفی شود فورا به شهرداری گزارش و درخواست توقف پروژه را می‌دهد، اما متاسفانه راه و شهرسازی ابزار اجرایی برای توقف پروژه‌ها را ندارد. / جام‌جم دیلی