چرخ تاکسیرانان نمی‌چرخد

چرخ تاکسیرانان نمی‌چرخد

یادداشت: مرتضی ضامنی رئیس اتحادیه تاکسیرانی


به طور طبیعی تاکسی‌های عمومی هم می‌توانند در کنار تاکسی‌های اینترنتی فعالیت کنند البته این کار ابتدا ‌با مقاومت‌هایی از سوی رانندگان و تاکسیرانی روبه‌رو شد، ولی با برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که این دو نوع روش حمل‌و‌نقل عمومی می‌تواند سبب رفع برخی مشکلات شود، چراکه هنوز‌ هستند برخی از شهروندان که درخواست دارند ‌تاکسی موردنظر آنها از نوع تاکسی‌های زرد سنتی باشد.
 نکته اینجاست که تاکسی در تمام دنیا خدمتی لوکس ‌است، اما در کشور ما ارائه خدمات عمومی توسط تاکسی‌ها تبدیل به یک فرهنگ شده که براساس آن نمی‌توانیم منتظر باشیم تاکسی‌های گردشی به تاکسی‌های سفارشی تبدیل شوند. قطعا به دلیل آن که خطوط تعریف‌شده مسافران خود را دارند؛ تاکسی‌های گردشی هم باید بیشتر ساماندهی شوند و دراین میان استفاده از سامانه‌های برخط می‌تواند به این روش حمل‌ونقل هم کمک کند. در واقع فعالیت تاکسی‌های آنلاین و سنتی با هم می‌تواند موجب افزایش خدمات شود.
 درباره‌ افزایش قیمت نرخ تاکسی‌ها به‌ویژه در دوران محدودیت‌های منع رفت و آمد شبانه باید این نکته را فراموش نکرد که رانندگان تاکسی یکی از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند. رانندگان تاکسی همیشه کمترین افزایش نرخ را نسبت به تورم دارند و هزینه‌های خودرو هم بر عهده خودشان است.
 افزایش کرایه تاکسی توسط کارشناسان حوزه حمل‌ونقل مشخص و در اختیار شورای شهر قرار می‌گیرد و‌ پس از ارسال به کمیته انطباق فرمانداری‌ها اگر مورد تایید قرار گیرد افزایش قیمت لحاظ می‌شود. به طور مثال کرایه‌ تاکسی‌های عمومی در سال جاری به‌طور میانگین ۲۵درصد افزایش یافته، اما سفره رانندگان تاکسی‌های سنتی هر سال کوچک‌تر می‌شود و با احتساب تورم ۱۵۰درصدی قیمت کرایه تاکسی‌ها بالا نرفته است.
 بنابراین چنانچه قرار است تاکسیرانی بدون کمک دولت ادامه حیات داشته باشد باید تصمیمی اتخاذ شود تا کرایه‌های تاکسی هم همراه با تورم افزایش یابند. این در حالی است که به عنوان مثال از سال ۸۶ به دنبال قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ۵۰درصد حق بیمه رانندگان تاکسی در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری برعهده دولت گذاشته شد و تا سال ۹۲ فهرست بیمه تاکسیرانان به‌روزرسانی می‌شد، اما به علت این که از سال ۹۲ به بعد به‌روزرسانی صورت نگرفت سازمان تامین‌اجتماعی اعلام کرد باتوجه به نداشتن اعتبار کافی قادر به پذیرش و بیمه‌کردن رانندگان جدید تاکسی نیست. همه اینها در حالی است که تا ابتدای آذر ۱۲۰۰نفر از رانندگان تاکسی به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و از این تعداد ۹۱ نفر جانشان را از دست داده‌اند.