نسخه Pdf

در انتظار سرنوشت

در انتظار سرنوشت

حسام آبنوس دبیر قفسه کتاب

 احتمالا شما از آن دسته‌ای باشید که خاطرتان هست، صدام را از داخل چاله‌ای بیرون کشیدند و با خفت این دیکتاتور عراقی را جلوی رسانه‌ها مفتضح کردند. کسی که روزی با نگاهش عده‌ای را به وحشت می‌انداخت و با چرخش یک نگاه مرگ و زندگی افراد را تعیین می‌کرد، ولی با لشکرکشی حامیان غربی‌اش به چاله‌ای پناه برد و بعد از مدتی پیدا شد و او را با فضاحت از چاله‌ای خارج کردند و نقطه پایانی بر روزگار صدام یکی از مخوف‌ترین دیکتاتورهای جهان گذاشتند. مدت زیادی هم نگذشت که در برابر دیدگان رسانه‌ها او را از دارمجازات آویختند و به زندگی‌اش پایان دادند.
30 دسامبر 2006، یعنی 14 سال پیش بود که در آخرین روز آن سال خبر مرگ صدام حسین عبدالمجید تکریتی مخابره شد. خبر مرگی که مایه خوشحالی بسیاری از مادران شهدا و رزمندگان شد و البته عده‌ای را نیز ناراحت کرد، عده‌ای که تحت حمایت‌های صدام بر هم‌میهنان خود آتش گشودند و خونشان را به زمین ریختند و با این اتفاق تصویری از آینده خود را مشاهده کردند؛ خبری که برای آنها مساوی بود با این‌که مجازات نزدیک است و گریزی از مرگ نیست!
سرنوشتی که صدام حسین با آن روبه‌رو شد سرنوشتی عجیب و دور از انتظار نیست، تفاوتش در کیفیت آن است وگرنه این سرنوشت در انتظار جبابره است. یک نفر مانند فرعون در دریا غرق می‌شود و دیگری به طناب مجازات آویخته می‌شود و رسوا می‌‌شود.
ظالم هرقدر هم قدرت داشته باشد روزی به‌سزای مجازاتش می‌رسد و دیر نیست که این سرنوشت ظالمان باشد. نمونه‌های دیگری را نیز می‌توان برشمرد که ظلم چه نتیجه‌ای داشته و خداوند منتقم مظلومان است. شاید فراموش کرده باشید یا از گروهی باشید که آن روزهای پس از تجاوز نظامی آمریکا به عراق را ندیده باشید، ولی اسارت صدام به دست حامیان قدیمی‌اش موجی از شادی را در دل‌ها ایجاد کرد. سرنوشتی که در مخیله هیچ‌کس نمی‌گنجید و باورکردنی نبود. 
به این مناسبت سراغ کتاب‌هایی رفتیم که روایتی است از زندگی و زمانه یک دیکتاتور، دیکتاتوری که ظلم و خون‌ریزی اصلی‌ترین مشخصه اوست و تاریخ از او جز این چیزی در حافظه‌اش ندارد. چهره‌هایی که تاریخ از آنها به نیکی یاد نمی‌کند و نقطه سفیدی در کارنامه و زندگی‌شان دیده نمی‌شود. در این کتاب‌ها سعی شده با تکیه بر مستندهای تاریخی تصویری از زندگی آنها و رفتارشان به خواننده نشان داده شود.
این شماره به مناسبت سالگرد اعدام صدام، دیکتاتور جنگ‌افروز عراقی سراغ کتاب‌هایی رفتیم که در آنها اطلاعاتی از این شخصیت‌ها ارائه شده است. 
ضمیمه قاب کوچک