نسخه Pdf

رشته‌های رنگارنگ

گشتی در دنیای روبان‌ها

رشته‌های رنگارنگ

شاید اسم روبان که به گوش‌تان بخورد، یاد روبان‌های رنگی بیفتید که دور دسته‌های گل بسته‌می‌شوند؛ اما دنیای روبان‌ها بسیار فراتر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. روبان‌ها معمولا با توجه به نوع کاربری‌شان، انواع مختلف دارند. پارچه‌هایی از جنس کنف، ابریشم، مخمل، ساتن و نیز مواد مصنوعی نایلونی، پلی‌استر و پلی پروپیلن جزو پرطرفدارترین پارچه‌هایی هستند که از آنها روبان تهیه می‌کنند. در کنار جنسی که روبان‌ها دارند، در طرح و مدل آنها هم تنوع ایجاد شده تا همه افراد با هر سلیقه‌ای بتوانند روبان موردعلاقه خود را انتخاب کنند. از روبان در تزیین انواع لباس، کادو، رومیزی، روتختی، کاردستی، ساخت تابلو و غیره استفاده می‌شود.

ندا اظهری روزنامه نگار

شست‌وشوی کارهای روبان‌دوزی شده
مانند هر پارچه دیگری، روبان‌ها هم کثیف‌شده و نیاز به شست‌وشو پیدا می‌کنند. برای این‌که بخش‌های روبان‌دوزی شده کمتر احتیاج به شست‌وشو داشته‌باشند، بهتر است این قسمت‌ها را با لاک ناخن بی‌رنگ پوشش دهید. اما اگر با این کار باز هم روبان‌ها کثیف شد، می‌توانید با دست و با استفاده از آب سرد و محلول شوینده ملایم آن را بشویید تا تمیز شود. این لباس‌ها یا رومیزی‌ها را می‌توانید اتو هم کنید تا چروک‌های ایجاد شده روی بافت روبان‌ها از بین برود. برای این کار بهتر است اتو را روی درجه متوسط تنظیم کنید. در صورتی‌که روبان مخملی استفاده کرده‌اید، بهتر است از بخارشو برای اتو کردن استفاده کنید. 
اما مساله‌ای که باید پیش از شست‌وشو به آن توجه کنید، ثابت بودن رنگ روبان‌هاست. برای امتحان، ابتدا قسمتی از پارچه و روبان را خیس کنید و با کمی فشار، آب را روی پارچه‌ای سفید بکشید تا مطمئن شوید روبان رنگ نمی‌دهد. سپس روی آن را اتو بکشید تا نتیجه نهایی مشخص شود. بهتر است برای ثابت نگه داشتن رنگ پارچه و روبان، یک قاشق مرباخوری سرکه و یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیتر آب حل کرده و پارچه و روبان را 20 دقیقه‌ای در محلول قرار دهید تا رنگ آن ثابت شود. 

چند کاربرد متفاوت روبان
گیره مو: روبان‌های هم عرض را انتخاب کنید و در یک اندازه برش دهید. هر یک از آنها را شبیه پاپیون درست کرده و روی هم قرار دهید. سپس تکه‌ای روبان را بریده و وسط آنها حلقه کنید تا روبان‌ها را از وسط به هم متصل کند. می‌توانید زیر همین پاپیون، یک گیره مو بچسبانید و به موهایتان بزنید. 
تزیین گلدان‌ها: روبان‌های خالخالی برای تزیین گزینه بسیار مناسبی هستند. می‌توانید گلدان‌های گل را با کمک این روبان‌ها از سادگی درآورید. به اندازه قطر قسمتی از گلدان که می‌خواهید تزیین کنید، روبان ببرید و آن را با چسب بچسبانید. به همین سادگی می‌توانید در وسایل خانه تنوع ایجاد کنید. 
حلقه‌های روبانی: برخی افراد روی درهای ورودی منزل از حلقه‌های تزئینی استفاده می‌کنند. با روبان هم می‌توانید این کار را انجام دهید. یک حلقه و روبان‌هایی در رنگ‌های مختلف تهیه کنید. روبان‌ها را به حلقه تهیه شده گره بزنید. 
آویز وسایل: یک روبان پهن را به اندازه دلخواه ببرید. در امتداد آن روبان‌هایی با عرض متوسط را به شکل حلقه‌های کشیده و بزرگ درآورید و در فاصله‌های مشخص و دلخواه بچسبانید طوری که وقتی به حالت عمودی آویزان می‌کنید این حلقه‌ها روی یکدیگر قرار گیرند. از این حلقه‌های روبانی می‌توانید برای آویزان کردن وسایلی چون تل مو، دستبند، گردنبند و غیره استفاده کنید.

هنر روبان‌دوزی
روبان‌دوزی، یکی از هنرهایی است که می‌توان با کمک آن طرح‌های زیبایی خلق کرد. عنصر اساسی در این هنر روبان‌های رنگی است و در آن انواع باریک و پهن طبق الگویی که انتخاب می‌شود، کنار هم قرار می‌گیرند تا آن طرح دوخته شود. در این هنر، روبان‌های مختلف با نخ و سوزن به هم متصل و به پارچه دوخته می‌شوند. آشنایی با انواع روبان‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، کمک می‌کند تا این هنر را راحت‌تر بیاموزید. معمولا زبری یا نرمی بافت روبان به جنس پارچه‌ای بستگی دارد که در تهیه آن استفاده می‌شود. براین اساس، روبان‌ها در سه جنس نرم، متوسط و زبر تقسیم‌می‌شوند. اگر به دنبال هنر روبان‌دوزی هستید، بهترین گزینه روبان‌های نرم هستند که باید پارچه انعطاف‌پذیری بالایی داشته‌باشد و به‌راحتی بتوانید با شکل دادن به آن، طرح موردعلاقه خود را ایجاد کنید. روبان‌های متوسط و زبر بیشتر برای کاربردهای دیگر مانند درست کردن گل‌های برش خورده است و زمانی که می‌خواهید روبان را تا کرده یا با آن حلقه درست کنید. ​​​​​​​
ضمیمه قاب کوچک
تیتر خبرها