شهید سلیمانی سردار انسان‌های آزاده جهان است

در اختتامیه همایش علمی «رسانه و مکتب سلیمانی» بیان شد

شهید سلیمانی سردار انسان‌های آزاده جهان است

اختتامیه همایش علمی «رسانه و مکتب سلیمانی» عصر روز گذشته با حضور دکتر فهیمی‌فر استاد دانشگاه تربیت مدرس، مرتضی نبوی، امیرحسین شفیعی دبیر جشنواره، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی، مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، یاشار نادری، مدیرعامل بنیاد روایت فتح، محمدرضا علیزاده، مدیرکل ارشاد استان کرمان، رضا ایرانمنش هنرمند جانباز و هوشنگ توکلی و جمعی از هنرمندان و هیات داوران و مدیران بخش‌های مختلف جشنواره در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیزاده مدیرکل ارشاد کرمان گفت: به فرمایش رهبری که شهید سلیمانی را یک مکتب و راه بدانید، اداره کل ارشاد هم در همین مسیر برنامه‌ریزی کرد و 67 برنامه و تولید محتوا در قالب 33 عنوان و برنامه و سه رویداد کارها انجام شد که مهم‌ترین آن در بخش تئاتر بود.
وی در ادامه با ابراز خرسندی از برپایی تئاتر سردار آسمانی، افزود: کل آثار ۳۴۲اثر بود که 82 اثر نهایی و 32 اثر به اجرا رسید. هفت اجرا صحنه‌ای، 17 خیابانی و تقدیر از بخش خیابانی را خواهیم داشت. ما به یمن این اختتامیه شاهد بهره‌برداری از سالن اصلی تئاتر شهر هستیم. بالغ بر ۲۷میلیارد تا الان برای بهسازی و بازسازی و تغییر کاربری این فضا هزینه شده است. در بخش اول تقدیر از فرماندار شهرستان سیرجان و رفسنجان و رئیس روابط عمومی شرکت گل‌گهر سیرجان و مجتمع مس سرچشمه صورت گرفت. سپس حمید نیلی نیز طی سخنانی گفت: سال گذشته که هنوز چهلم سردار نشده بود خیلی برای هنرمندان کار در این عرصه سخت بود اما همان وهله اول ۱۵۰ نمایش خیابانی اجرا شد. امسال هم به همین برکت وظیفه خود دانستیم این رویداد را برگزار کنیم.
با توجه به این‌که جشنواره رقابتی نبوده از همه گروه‌های اجراکننده تقدیر و تشکر به عمل آمد. شهرام سلطانی کارگردان نمایش عقیق از استان مرکزی، محمد داورپناه کارگردان جدال، پژمان شاهوردی برای نمایش یک و بیست دقیقه، سجاد منصوری برای نمایش موج از کرمان و مرتضی اسدی مرام برای نمایش ایستاده چون سرو از کرمانشاه و کیانوش احمدی برای نمایش وقتی ماهیچه‌ها سنگ می‌شوند از تهران و محمد قاسمی برای نمایش نفس سرد از تهران و رضا درویشی برای نمایش سربازان حاج قاسم از کرمان نیز تجلیل شدند.آیت‌‌ا... اعرافی هم در بخش دیگر ی از این مراسم ارتباط تصویری با سالن اختتامیه برقرار کرد.
 شهید سلیمانی جهانی‌ترین سردار ایرانی در عرصه مقاومت است
دکتر علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی، شهید سلیمانی را جهانی‌ترین سردار ایرانی در عرصه مقاومت توصیف کرد و گفت: سیره و منش حاج قاسم، الگوی بلندمدت ما برای حرکت در یکصد سال آینده است. علی دارابی در مراسم اختتامیه این همایش با تشکر از اهتمام دانشگاه سازمان صداوسیما و سایر برگزارکنندگان این همایش اظهار کرد: این رویداد مهم رسانه‌ای نقش مهمی در تبیین دیدگاه‌ها، مواضع و شناخت بیشتر و بهتر از سردار سلیمانی خواهد داشت.
وی افزود: تشکیل دبیرخانه دائمی و بین‌المللی شدن این همایش با حضور استادان برگزیده دانشگاهی امری ضروری است که پیشنهاد می‌کنم در این زمینه بررسی‌های لازم صورت گیرد. معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما بابیان این‌که تحلیل محتوای وصیت‌نامه شهید سلیمانی یکی از مهم‌ترین منابع برای شناخت افکار، اندیشه‌ها و منظومه فکری این شهید والامقام است،گفت: در تحلیل محتوای وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی 14 مساله باید موردتوجه قرار گیرد، مسائلی همچون تبعیت از اهل‌بیت(ع)، دین‌مداری، دفاع از دین، دفاع از مظلوم، حفظ نظام، حفظ ایران اسلامی، تأکید بر ولایت‌فقیه، همراهی با امام و رهبری، دوری از تفرقه، اخلاق‌مداری در عرصه سیاست، قدرشناسی از امنیت جامعه، بزرگداشت شهدا و خانواده آنها و تربیت عالی و دینی که همگی جزو شاخصه‌های اصلی شخصیتی و سیره شهید قاسم سلیمانی به شمار می‌رفتند.
 سردار  سلیمانی قهرمان بزرگ انسان‌های آزاده جهان است
معاون امور استان‌های رسانه ملی با طرح این پرسش که راز محبوبیت و تأثیرگذاری سلیمانی چه بوده است، عنوان کرد: در پاسخ باید گفت در تاریخ انسان‌های بسیاری بوده و امروز هم هستند که در عرصه‌های مختلف شهرت ملی و جهانی داشته‌اند اما از میان آنها تعداد اندکی به درجه مقبولیت اجتماعی نائل شده‌اند، شهید سلیمانی بی‌تردید قهرمان بزرگ، سردار محبوب برای ایرانیان و انسان‌های آزاده جهان است. وی افزود: خداباوری، اخلاص و تواضع و فروتنی، عطوفت و محبت، منطق و عقلانیت، خدمت بدون منت به مردم، بصیرت، شجاعت، خودباوری و اعتمادبه‌نفس که دربرگیرنده هویت فردی شهید سلیمانی هستند، راز مقبولیت اجتماعی او بوده‌اند. دارابی به دیگر ویژگی‌های بارز شهید سلیمانی پرداخت و گفت: ازجمله این خصوصیات می‌توان به عملکرد فراجناحی، استکبارستیزی، انقلابی گری، ولایت‌پذیری، دشمن‌شناسی، وظیفه‌شناسی و در یک‌کلام، فرزند زمان خویش بودن اشاره کرد. معاون امور استان‌های صداوسیما بابیان این‌که نیاز امروز ما به شهید سلیمانی فراتر از آن چیزی است که گمان می‌بریم، خاطرنشان کرد: برپایی نکوداشت، بزرگداشت، همایش، میزگرد، ساخت مستند و سریال، اختصاص پایان‌نامه‌های دانشگاهی و نیز انتشار کتاب و مقالات مختلف در سطح داخلی و منطقه‌ای و جهانی کاری بس ضروری است که به عهده ماست. وی با تأکید بر این‌که در عرصه حکمرانی و نظام مدیریتی کشور نیاز امروز ما به سلیمانی مشهود است، افزود: او قدرت مدیریتی و رهبری بالایی داشت به‌طوری‌که گروه‌های کوچک و نامتحد اجتماعات بزرگ را متحد می‌ساخت، بنابراین عقیده دارم در جنگ، مقاومت، عرصه جامعه، فرهنگ و سیاست امروز نیازمند این مردان هستیم.دارابی بابیان این‌که شهید سلیمانی همه گرایش‌های سیاسی درون نظام را محترم می‌شمرد اما جامعه را به‌مثابه یک خانواده تلقی می‌کرد، گفت: او همواره از مسؤولان و مدیران کشور می‌خواست با مردم چون پدری مهربان رفتار کنند.  دارابی 40 تکه کردن پازل عرصه رقابت سیاسی را امری نکوهیده نزد شهید سلیمانی برشمرد و گفت: او خط‌کشی‌ها و مرزهای نادرست سیاسی را که نیروهای انقلاب را از هم جدا کرده، برنمی‌تافت زیرا فراتر از جریانات سیاسی موجود می‌اندیشید و عمل می‌کرد.
معاون امور استان‌های صداوسیما، مدیریت کارآمد را یکی از ویژگی‌های بارز شهید سلیمانی دانست و افزود: امروز نیازمند مدیرانی هستیم که در برابر فساد قاطع و کارآمد عمل کنند، شجاع و دارای قدرت ریسک بالا در تصمیمات استراتژیک و دارای نگاه راهبردی، حضور فعال در همه عرصه‌ها باشند و شهید سلیمانی به راستی الگویی کارآمد در این زمینه است. دارابی، شهید سلیمانی را جهانی‌ترین سردار ایرانی در عرصه مقاومت توصیف کرد و گفت: دنیا او را می‌شناسد. دوستان و آزادگان جهان او را تکریم و تعظیم می‌کنند. دشمنان انقلاب اسلامی پس از شهادت از نام و راه او هراس دارند، بنابراین بر ماست که مکتب سلیمانی، راه و اندیشه و آرمان‌های او را برای حرکت در ادامه مسیر به صورت یک برنامه مدون برای یکصد سال آینده طراحی و اجرا کنیم و به برنامه‌های کوتاه‌مدت بسنده نکنیم.

 به شهدایمان افتخار می‌کنیم
قادر آشنا ، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در سخنانی گفت: در این جهان اگر مملکتی به خودباوری رسید موفق می‌شود. دست دراز کردن در شأن هیچ ملتی نیست و ملت خودکفا توان چانه‌زنی پیدا می‌کند و به اقتدار و افتخار می‌رسد و در درون کشورش نیز به مقبولیت و مشروعیت می‌رسد و تاریخ گواه این ادعاست. وی با اشاره به این‌که می‌بایست به شهدایمان افتخار کنیم، گفت: دنیا تمام هم خود را گذاشته تا ملت ایران را ضعیف کند، من خیلی کشورها رفتم و با یکی از همین امرای قطر صحبت کردم که می‌گفت شما وفادار به عهد هستید و در خوشی و ناخوشی دوستانتان را فراموش نمی‌کنید. من توصیه می‌کنم کتاب ندا نادیا مراد را بخوانید تا ببینید داعش چه بلایی می‌خواهد سر ما بیاورد. وی اظهار کرد: سردار سلیمانی و مدافعان حرم زمانی وارد شدند که داعش و اربابان‌شان می‌خواستند ایران را نابود کنند، این را من نمی‌گویم همه ثبت شده است. جا دارد تجلیل و کوشش کنیم از همه کسانی که اجازه ندادند این اتفاق بیفتد. سپس هوشنگ توکلی در صحبت‌هایی گفت: چهل سال تلاش هنرمندان ما بالاخره جواب داده و امروز سراسر ایران پر از گروه‌های هنرمند تحصیلکرده و معتقد با انگیزه‌های خوب است. دستاورد این چهل سال غیر قابل باور و تصور است، حتی اگر با صنایع نظامی آن را مقایسه کنیم، هنرمندان ما همین شرایط را دارند. امروز تئاتر خیابانی ما در سطح جهان حرف اول را می‌زند که مدیران می‌بایست به این دستاورد جدی نگاه کنند و گروه‌ها و خانواده‌هایشان را بهتر ببینند.