پیام ایران به آمریکا از طریق سفارت سوئیس

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری تشریح کرد

پیام ایران به آمریکا از طریق سفارت سوئیس


سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به جام‌جم در خصوص اظهارات مشاور بایدن در خصوص گفت‌وگوی موشکی بعد از بازگشت آمریکا به برجام اظهار کرد: درباره توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه مذاکره نشده و نخواهد شد. درباره موشک هم یک‌بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده و تمام شد.به گزارش جام جم، سعید خطیب زاده افزود: در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ همه محدودیت‌های مرتبط با موشک ملغی شد. باید بگویم چیزی که یک‌بار مذاکره کردیم دوباره مذاکره نمی‌کنیم. ما خواهان اجرای برجام بدون شرط و به‌صورت کامل و جبران اتفاقات گذشته هستیم.
وی بابیان این‌که آمریکا می‌داند فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، تصریح کرد: به همین دلیل مسأله موشک،ثانویه است و برهمین اساس تحریم‌های تسلیحاتی ملغی شد.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر جام جم مبنی بر این‌که در گفت‌وگوهای تلفنی ظریف با همتایان قطری و کویتی پیامی میان ایران و آمریکا ردوبدل شده است، گفت: برای پیام دادن به آمریکا نیازی به‌واسطه نداریم، پیام را از طریق سفارت سوئیس فرستاده‌ایم.
وی افزود: به‌طور روشن مجاری خود را داشتیم. به واشنگتن از طریق سوئیس پیام دادیم و به کشورهای منطقه هم مستقیم به خودشان از طریق پایتخت‌ها پیام داده‌ایم که در دام این شیطنت‌ها و ماجراجویی‌های آمریکا نیفتند.
خطیب زاده گفت: عواقب هرگونه ماجراجویی مستقیم و روشن به‌عهده واشنگتن است و درصورتی‌که اقدامی صورت بگیرد به‌طور روشن و بدون لحظه‌ای تردید پاسخ‌خواهیم داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا ایران، عراق را صحنه تسویه‌حساب خود با آمریکا می‌کند، توضیح داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه منطقه‌ای حسن همسایگی است و همواره تلاش کردیم در حوزه‌های همسایگی خودمان در موضوع جنگجویی‌ها و ماجراجویی‌ها و با توجه اشغالی که توسط آمریکا رخ‌داده، کمک کنیم این فضا به امنیت پایدار برسد.خطیب‌زاده عنوان کرد: برعکس آنچه آمریکا انجام می‌دهد با تمام توطئه آفرینی‌هایی که صورت می‌دهد، هیچ‌وقت سعی نکردیم آنچه رخ می‌دهد در کشورهای همسایه باشد اما اساسا روش آمریکا استفاده از پایگاه‌های خودش برای ضربه زدن است.
ناخرسندی خود را به همسایگان اعلام کردیم
وی درباره رأی ممتنع عراق و غیبت افغانستان در جلسه چهارشنبه سازمان ملل افزود: در این خصوص ناخرسندی خود را به همسایگان‌مان اعلام کردیم و نخست‌وزیر عراق هم اعلام کرد در حال پیگیری این موضوع هستند.