مجسمه باید اصولی باشد

جعفر نجیبی که سردیس سردار را ساخته از ساخت سردیس‌های شهری می‌گوید

مجسمه باید اصولی باشد


جعفر نجیبی که ساخت سردیس‌هایی از جلال آل‌احمد، محمد معین، شمس تبریزی، حافظ، کمال‌الدین بهزاد، دهخدا، شهید نجات‌اللهی و تختی را در کارنامه دارد، به‌تازگی سردیسی از سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی ساخته است. ایسنا با  او  گفت‌وگویی کرده و نجیبی در این گفت‌وگو، هم درباره اثر جدیدش حرف زده هم درمورد ساخت مجسمه‌های شهری.
درباره سردیس شهید سلیمانی، توضیحات نجیبی به این شرح است: هفت روز پس از شهادت سردار، سازمان فرهنگی هنری شهرداری از من خواست ساخت این مجسمه را به صورت کارگاه در فرهنگسرای بهاران انجام دهم. وقتی برای انجام پروژه رفتم، امکانات لازم فراهم نشده بود، ولی با این حال مقداری گچ تهیه کردند که حدود یک ماه در خانه روی آن کار کردم. پس از تأیید، اثر تبدیل به فایبرگلاس شد که در نهایت آن را به فرهنگسرای سلیمانی تحویل دادم و همان‌جا نصب شد.
او  در ادامه، درباره علت بدساخت بودن برخی سردیس‌ها می‌گوید: گاهی در برگزاری سمپوزیوم‌های شهری برای ساخت آثاری از مشاهیر یا مفاخر، از هنرمندان جوانی دعوت می‌شود که تازه فارغ‌التحصیل شده و آغاز به کار کرده‌اند و همانند افرادی که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده‌اند، تجربه ندارند. به همین دلیل، هنرمندانی که کارشان دارای امضاست و پیشکسوت هستند سعی می‌کنند خودشان را وارد این فضاها نکنند.
مسؤولان زیباسازی شهرداری‌ها هنوز متوجه نیستند از کدام هنرمند باید دعوت به کار کنند. نباید کار هنری را به مناقصه گذاشت و با قیمت پایین به انجام رساند. هر کاری قیمتی دارد. این هنرمند با بیان این‌که «گاهی برخی از آثار شهری به جای زیبا ساختن شهر، آن را زشت می‌کنند»، توضیح داد: لازم است سازمان زیباسازی شهری یا سازمان فرهنگی -هنری شهرداری، جلساتی را با حضور استادان برگزار کند و سفارش آثار را تحت نظارت آنها انجام دهد. وقتی قصد سفارش یک سردیس یا پرتره را دارند باید دو سه ماه به هنرمند زمان دهند تا تحقیق و مطالعه کند و هزینه این مدت را نیز برای هنرمند در نظر بگیرند. انجمن مجسمه‌سازان باید با هنرمندان جلساتی برگزار کند تا برای آثار سفارشی نسبت به سطح هنرمند
قیمت‌گذاری کنند.  آثار شهری نباید لزوما زیبا باشند، ولی کار بدساخت و ضعیف شهر را زشت می‌کند. کار مدرن و خشن با اثر بدساخت متفاوت است، چون اثر مدرن می‌تواند بیانگر حس هنرمند باشد و بر اساس مبانی و اصول هنرهای تجسمی ساخته می‌شود. خود من هم کارهایی خشن و اسطوره‌ای دارم اما آنها را اصولی ساخته‌ام.  نجیبی معتقد است اگر قرار باشد سمپوزیوم‌ها به درستی
برگزار شوند، باید پیش از آغاز، با هنرمندانی که در این زمینه تجربه بیشتری دارند جلسه‌ای برگزار و سطح برگزاری رویداد
 سنجیده شود.