نفتکش 62 میلیون دلاری

نفتکش 62 میلیون دلاری


به گفته صمدی، ورود به بازار بین‌المللی و در کنار آن بومی‌سازی دانش طراحی و ساخت نفتکش‌های کلاس 113هزار تن، از مهم‌ترین دستاوردهای کشور طی این پروژه بوده است.
وی در این ارتباط توضیح می‌دهد: «وقتی دانش فنی ساخت چنین نفتکشی داخلی‌سازی شود، به‌راحتی می‌توان روی آن تغییرات موردنظر بر اساس سفارش کارفرمای داخلی یا خارجی را اجرا کرد. ضمن این که توسعه این فناوری موجب ایجاد ظرفیت اشتغال قابل‌توجهی در کشور می‌شود.» به گفته صمدی ساخت این دو شناور تاکنون 2000فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را برای جوانان و متخصصان کشور به دنبال داشته است.
مدیرعامل شرکت صدرا در خصوص میزان صرفه‌جویی ارزی و ارزآوری ساخت داخلی نفتکش‌ها در کشور به جام‌جم می‌گوید: «تقریبا قیمت نهایی هر یک از این نفتکش‌ها 50درصد ارزآوری به همراه دارد. برای مثال قیمت نهایی فروش افراماکس2معادل 62میلیون دلار برآورد شده که از این میزان چیزی حدود 30میلیون دلار هزینه ساخت و خرید قطعات و تجهیزات شده است و باقی آن سودآوری ارزی تولید برای کشور خواهد بود. به همین علت کشورهای رقیب ما مانند چین و کره‌جنوبی به‌شدت به دنبال توسعه این فناوری و سهم بیشتر از بازار بین‌المللی هستند. در نتیجه ما نیز نباید از این ظرفیت و توان موجود در کشور غافل شویم.»