رسوایی در اثبات تخت‌بودن زمین!

تلاش یک زوج زمین‌تخت‌گرا برای رسیدن به لبه دنیا شکست بدی خورد

رسوایی در اثبات تخت‌بودن زمین!

نفیسه كلانتری دانش



اگر زمین تخت بود به‌آسانی می‌شد آن را اثبات کرد! مثلا می‌توانستید به نزدیک‌ترین ساحل دریا بروید و با نگاه‌کردن به کشتی‌هایی که از ساحل دور می‌شوند دریابید به جای این‌که در افق محو شوند، فقط دور و دورتر می‌شوند! یا می‌توانستید از هر فضانوردی که به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود خواهش کنید از دایره تخت زمین زیر پایش یک عکس بگیرد! می‌بینید چقدر مضحک است؟! با این حال در همین روزگار ما خیلی‌ها هستند که می‌گویند زمین واقعا تخت است و به دروغ در کتاب‌ها و رسانه‌ها گفته‌اند گرد است! به پیروان چنین طرز فکری، زمین‌تخت‌گرایان (Flat‌Earthers) می‌گویند.
تا امروز هیچ‌یک از زمین‌تخت‌گرایان اثبات تجربی و قابل آزمایش برای ادعاهای خود ارائه نکرده‌اند اما به‌تازگی یک زوج ونیزی با وجود محدودیت‌های تردد ناشی از همه‌گیری کووید-19 در ایتالیا تصمیم گرفتند برای یک‌بار تخت‌بودن زمین را با سفر به لبه دنیا که معتقد بودند جایی در نزدیکی سیسیل است، ثابت کنند! واقعا شگفت‌انگیز نیست که حتی خود محلی‌ها از جاذبه‌های توریستی مشهوری مثل برج پیزا و لبه‌ زمین- جایی که دریا به خلأ بی‌نهایت می‌رسد- تا به حال بازدید نکرده باشند؟!
سالواتور زیچیچی از دفتر سلامت دریایی وزارت بهداشت به روزنامه ایتالیایی «لا استمپا» گفته است: «این دو نفر از ونتو به مقصد جزیره لامپدوسا راه افتادند و تمام محدودیت‌ها را نقض کردند. آنها در ترمینی ایمرزه ماشین خود را فروختند و یک قایق خریدند. این دو معتقد بودند جزیره لامپدوسا(جزیره‌ای از مجمع‌الجزایر پلاجیه در دریای‌مدیترانه)انتهای زمین است!»
این سفر که از ابتدا مشخص بود به شکست می‌انجامد خیلی سریع با چند مشکل مواجه شد و مهم‌ترین آن این بود که اگر امسال قصد برنامه‌ریزی سفری به مقصد لبه دنیا را دارید، بهتر است به خاطر وجود ممنوعیت‌های تردد در بیشتر کشورها آن را به زمان بهتری موکول کنید.
آنها با استفاده از یک قطب‌نما(یک سامانه جهت‌یابی که با قوانینی ساخته‌شده که براساس آنها قطعا زمین یک پن‍کیک بزرگ نباید باشد!) و یک قایق به سمت مجمع‌الجزایر پلاجیه در جنوب ایتالیا راه افتادند. احتمالا تعجب نخواهید کرد زوجی که ماشین خود را برای رسیدن به آخر دنیا فروختند به خیلی از قسمت‌های سفر فکر نکرده باشند و خیلی زود گمشده، خسته و از پاافتاده در جزیره اوستیکا، جایی که 359کیلومتر دورتر از مقصد بود، پیدا شوند!
بدتر این‌که شرایط عالمگیری کووید-19 موجب شد مسؤولان وزارت بهداشت بلافاصله آنها را به قرنطینه بفرستند اما چون خیلی مصمم بودند که به آخر دنیا برسند تصمیم به فرار گرفتند و یک‌بار دیگر راهی دریا شدند! احتمالا آنها فکر می‌کردند پلیس در جایی که لبه دنیا به فضای خالی می‌رسد اختیاراتی نخواهد داشت! اما شوربختانه این زوج سه ساعت بعد دوباره دستگیر شدند.
زیچیچی اضافه کرده است: آنها چند روز بعد دوباره تلاش کردند فرار کنند و عاقبت در خانه یک فرد مبتلا به میتومانیا یا دروغ‌گویی‌مرضی که ادعا می‌کرد مبتلا به کروناست پیدا شدند. خوشبختانه این فرد مبتلا نبود و درنهایت این دو زمین‌تخت‌گرا را با قایق به خانه خود بازگرداندند.
منبع: IFL Science