نسخه Pdf

ققنوس در آتش

خانواده خدمه سانچی با گذشت 3 سال از حادثه همچنان تأکید دارند آنها زنده هستند

ققنوس در آتش

روزشمار تقویم دوباره رسید به دی‌ماه پر واقعه و یکی از دلخراش‌ترین وقایعش یعنی آتش‌گرفتن کشتی سانچی‌که چون ققنوسی پروبال آتش‌گرفته در میان آب‌های خروشان سوخت و خاکستر شد. شامگاه 16دی96 بود که خبر تصادف یک نفتکش ایرانی شامل 30ایرانی و دو بنگلادشی با یک کشتی فله‌بر چینی در سواحل چین ناگهان روی خط خبری تمام رسانه‌های دنیا قرار گرفت. نفتکش سانچی، حامل 136هزار تن میعانات گازی به ارزش حدود 60میلیون دلار بود که بر اساس برنامه قرار بود به شرکت هانوا توتال‌کره جنوبی تحویل داده شود. محل حرکت این کشتی، عسلویه بود. برنامه این بود 32خدمه کشتی پس از انجام مأموریت به خانه و آغوش خانواده‌شان برگردند اما آرزویش به دل آنها ماند. از 32خدمه سانچی، جسد 3 نفر پیدا شد اما از 29خدمه دیگر هنوز خبری نیست. سه سال از این حادثه مرگبار می‌گذرد ولی پرونده‌اش در میان برخی خانواده‌های دریانوردان هنوز باز است و می‌گویند آنها درگوشه‌ای از این زمین خاکی زنده هستند و نفس می‌کشند. در مقابل اما بعضی‌کارشناسان با تکیه‌بر دلایلی که دارند، می‌گویند همه 29خدمه فوت‌شده‌اند. سالروز این واقعه باعث شد این حادثه را یک‌بار دیگر از لحظه وقوع آن بازخوانی‌کنیم.

لیلا حسین‌زاده تپش

   راز ناتمام سانچی
گذشت سه سال از حادثه سانچی و دلایلی‌که مقامات دولتی آوردند، هیچ یک باعث نشد که برخی خانواده‌های خدمه سانچی، ذره‌ای از ادعای زنده بودن آنها کوتاه بیایند.
 عبدا... عبداللهی، پدر سجاد عبداللهی، یکی از خدمه سانچی هنوز هم قرص و محکم معتقد است پسرش زنده است. او در گفت‌وگو با «تپش» گفت:« ما مدارک بسیار محکمی جمع‌آوری کرده‌ایم و براساس همان مدارک، مطمئن هستم پسرم زنده است و کوچک‌ترین شکی در این‌باره ندارم اما در حال حاضر و به‌دلایلی نمی‌توانم مسائل مربوط به پرونده را توضیح دهم. این پرونده متاسفانه بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای تعیین‌تکلیف و گواهی فوت برای خدمه صادر شد. دادگاه از اداره ثبت‌احوال استعلام کرد که شما براساس کدام مدارک و مستندات، احراز هویت کرده و گواهی فوت صادر کرده‌اید؟ همین قدر بگویم گواهی فوتی که صادر شده به صورت دستوری بوده است. ما برای پیدا کردن بچه‌هایمان حدود 100هزار دلار هزینه کرده و هر یک از خانواده‌ها چند میلیون تومان پرداخته‌اند.»
از پدر سجاد در مورد تماس‌های تلفنی سوال کردیم و او در پاسخ‌گفت:«تماس‌ها هنوز هم ادامه دارد اما از زمانی که دادسرا به همراه اول نامه زد، از آن موقع تماس برقرار می‌شود اما نمی‌توان صحبت کرد و قطع می‌شود. از بین تماس‌ها، شاید دو تماس برقرار شد اما تذکر دادند که حق ندارید صحبت کنید.»
عبداللهی در مورد این‌که آیا به او پیشنهاد دریافت غرامت شده است یا خیر، ادامه داد:« بله، به ما پیشنهاد دادند وگفتند بیایید و غرامت‌تان را بگیرید. من پدر هستم و نیازی به انحصاروراثت ندارم. پسر من زنده است و آدم زنده هم که دیه نمی‌خواهد. دیه با غرامت فرق دارد. من نیازی به انحصاروراثت ندارم که در محضر تعهد بدهم و بگویم شکایتی علیه دولت ندارم. بعد، این را محضری کنم و به دادگاه ببرم که از شکایتم صرف‌نظر کرده تا بتوانم غرامت بگیرم. خانواده‌هایی هستند که به‌خاطر شکایت، حقوق‌شان قطع شده است.»
عبداللهی در مورد میزان غرامت پیشنهادی گفت:« برای خدمه دارای همسر و فرزند، 120هزار دلار و برای افراد مجرد که پسر من هم مجرد بود، 97هزار دلار درنظر گرفته شده است. به‌دلیل برخی مسائل نمی‌توانم در مورد بعضی موضوعات صحبت کنم. در حال حاضر نیز چند شکایت در داخل و خارج از کشور مطرح کرده‌ایم که نتایج آن تا مدتی دیگر مشخص خواهد شد اما این را از قول من و با اسم بنویسید که من؛ عبدا... عبداللهی، پدر حامد عبداللهی می‌گویم خدمه سانچی مفقود هستند و داستانی را که برای سانچی ساخته شده است، قبول ندارم. داستانی که کارشناس سانچی تعریف کرده، مورد قبول نیست. براساس اعلام او بود که ربیعی، فوت خدمه را اعلام کرد و مانع از پیگیری ما شد. از همین‌جا به کارشناس سانچی می‌گویم که شما 24 دی‌ماه سال 96 و براساس یک تصمیم عجولانه برای من «پدر» و بقیه خدمه تعیین‌تکلیف(فوت) بدون مستند، ثبت کردید و هیچ‌گاه، هیچ‌کدام‌تان در دادگاه و مقابل قاضی به‌صورت رودررو حاضر نشدید. من هرگز شما را نمی‌بخشم. من تا روزی که زنده هستم، پیگیر وضعیت پسرم هستم.»
با یکی از وکلای سانچی هم تماس‌گرفتیم تا در مورد آخرین وضعیت پرونده توضیح دهد اما حاضر به گفت‌وگو با ما نشد و اظهار کرد:«یکی از پرونده‌های پیگیری شده توسط ما ان‌شاءا... در شرف گرفتن رای مثبت است، پرونده مطرح شده در دادسرای بین‌الملل در مراحل حساس خود قرار دارد و به احتمال زیاد تا قبل از اتمام سال جدید، رای پرونده خارج از کشور هم صادر می‌شود؛ به همین دلیل مصاحبه و طرح موضوع سانچی در مقطع فعلی حساسیت ایجاد کرده و موجب کارشکنی در آرای صادره خواهد شد؛ از این‌رو و با عرض پوزش، در حال حاضر تمایلی به انجام مصاحبه ندارم.»
موضوعات مختلفی در مورد سانچی و سرنشینان مفقودش مطرح است. براساس برخی شنیده‌های تایید نشده، مدارک و تصاویری به‌دست آمده که نشان می‌دهد خدمه در همان روز حادثه سوار قایق نجات شده و از مهلکه گریخته‌اند. این‌که این ادعا تا چه حد می‌تواند درست باشد، موضوعی است که در آینده مشخص می‌شود. به‌هرحال پرونده سانچی و خدمه آن ظاهرا بسته شدنی نیست.
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها