کرونا خیز بر‌می‌دارد

کرونا خیز بر‌می‌دارد


  وزیر بهداشت دیروز‌ از خیز جدید بیماران سرپایی در کشور خبر داد؛ اتفاقی که می‌تواند امید به کنترل اوضاع را با تردید روبه‌رو کند‌. وزیر بهداشت با اشاره به گسترش نقاط زرد و آبی در کشور، از عادی‌انگاری و ساده‌انگاری نسبت به شیوع کرونا ابزار نگرانی کر‌د و هشدار داد که نتیجه این بی‌توجهی افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کروناست که می‌تواند موج چهارم کرونا را رقم بزند؛ موج چهارمی که مقابله با آن بسیار سخت‌تر از موج‌های گذشته خواهد بود. اما افزایش موارد جدیدی از بیماران سرپایی  کرونا، چقدر می‌تواند زنگ هشداری برای بالارفتن دوباره آمار مبتلایان و تعداد فوتی‌ها باشد؟ این موضوعی است که در ادامه با سه کارشناس در میان گذاشته‌ایم.
 زنگ خطر
‌مسعود مردانی؛ متخصص بیمـاری‌های عفـونـی: اگر امروز با خیز جدید بیماران سرپایی روبه‌رو هستیم، باید بررسی کنیم و ببینیم که دو هفته پیش، در چنین روزهایی، چه وقایعی اتفاق افتاده است که امروز نتیجه‌اش افزایش بیماران سرپایی شده است؛ بیمارانی که خیلی با بیماری‌شان به‌طور جدی برخورد نمی‌کنند و علائمی مانند تب یا بدن‌درد و یا علامت‌هایی خفیف‌تر دارند. افرادی که با مراجعه به مراکز درمانی فقط تقاضای دارو برای بهبود حال‌شان دارند. در مواجهه شخصی من، طی دو تا سه هفته گذشته، تعداد این بیماران سرپایی به بیمارستان، کمتر از 20 نفر بود اما این روزها دوباره به 40 تا 45 بیمار رسیده است و متاسفانه باید بگویم اگر این رویه ادامه پیدا کند مجددا با پیک بیماری روبه‌رو می‌شویم. به نظرم‌ عاقلانه‌ترین کار برای مقابله با این روند، تجدیدنظر در بازگشایی‌ها است؛ این‌که تعجیلی در بازگشایی‌ها، به‌خصوص مدارس نداشته باشیم و مراکز تجاری را هم با تعلل و عاقلانه باز کنیم. در واقع موضوعی که امروز با آن مواجه هستیم، زنگ خطری جدی برای موج جدید است.
 ردپای ویروس جهش‌یافته
بـابـک عشـرتـی متخصص اپیدمیولوژی: معمولا وقتی آمار بیماران سرپایی افزایش پیدا می‌کند، به دنبال آن تعداد بستری‌ها هم بالا می‌رود؛ اتفاقی که در روزهای اخیر افتاده است و با افزایش بیماران سرپایی روبه‌رو شده‌ایم. شاید یکی از علت‌های آن را بتوان در ماجرای ویروس جهش‌یافته‌ای که وارد کشور شده است جست‌وجو کرد. اما فارغ از این احتمال، باید گزارش رعایت پروتکل‌ها را بررسی کنیم و ببینیم چه اتفاقی افتاده است که آمار بیماران سرپایی رو به افزایش رفته است. به نظرم گفته وزیر بهداشت درباره خیز جدید بیماران سرپایی کرونا، نشان می‌دهد که به‌هیچ‌عنوان نباید تصور کنیم که شرایط عادی شده و همچنان باید مسائل بهداشتی مانند فاصله اجتماعی و تهویه هوا را جدی بگیریم. با این حال، فکر می‌کنم که برای تخمین موج چهارم هنوز کمی زود است و باید صبر کنیم و ببینیم که آمار تا چه اندازه بالا می‌رود.
 ساده‌انگاری مرگبار
حمیدرضا افشارجو؛ متخصص بیماری‌های عفونی : براساس تجربه شخصی می‌گویم که این روزها تعداد مراجعان بیماران سرپایی که جواب تست کووید-19 آنها مثبت است، به مطب من بیشتر از هفته‌های قبل شده است؛ بیمارانی که البته شدت بیماری‌شان فرقی نکرده است و مشابه موارد قبلی است اما در مقایسه با هفته‌های گذشته که نسبتا اوضاع آرام شده بود، این روزها دوباره بیماری اوج گرفته است. واقعیت این است که علت دقیقی برای این افزایش بیماران پیدا نمی‌کنم جز ‌ساده‌انگاری اوضاع در شهرهای زرد و آبی با توجه به سیر نزولی آمار برای جامعه که ممکن است موجب افزایش مبتلایان، هرچند با شدت کم شده باشد. در واقع ما انتظار داشتیم که با گذراندن این روزهای نسبتا آرام، به سمت خاموشی و مراجعان صفر برسیم اما این اتفاق نیفتاد.