شهرستان 400هزارنفری بدون سینما

نگاهی به وضعیت خدمات فرهنگی شهرستان قرچک

شهرستان 400هزارنفری بدون سینما



یکی از شاخصه‌های مهم رشد و توسعه فرهنگ و هنر در هر‌کشوری، وضعیت تعداد سرانه‌های سینما در آن کشور است. استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۰هزار نفر یک سالن سینماست درحالی‌که در ایران به ازای هر ۳۰۳هزار نفر یک سالن سینما وجود دارد. در 20کیلومتری پایتخت، شهرستان قرچک با جمعیتی بالغ‌بر 300هزار نفر -که ملقب به ایران کوچک از جهت مهاجرت از تمام نقاط کشور به آن شهرستان است- واقع‌شده. قرچک باوجود ظرفیت‌های بسیار با توجه به این‌که هشتمین سال از شهرستان بودن خود و مستقل شدن را می‌گذراند در خصوص بستر فرهنگی هنری همچنان فقیر است.
مردم این شهرستان برای استفاده از امکانات سینمایی باید به شهرستان همجوار خود که سینما قدس ورامین است و قدمت آن‌هم به‌دوران قبل از انقلاب برمی‌گردد و بعضا به دلایل تعمیرات و مشکلات فنی بسته است، مراجعه کنند. با توجه به این‌که شهرستان نزدیک قرچک هم خود دارای جمعیت نزدیک به قرچک است در زمان اکران فیلم‌های خوب و پربیننده دچار مشکلات وصف‌های طولانی می‌شود که موجب شده رفته‌رفته مردم این دیار بی‌خیال سینما‌داری شوند.
نبود مراکز فرهنگی و عدم استقبال از هنرمندان
یکی از کارشناسان تئاتر شهرستان قرچک در این خصوص اظهار کرد: جوانان و نوجوانان شهرستان قرچک تا قبل از پیدایش ویروس منحوس کرونا، اوقات فراغت خود را در محیط قهوه‌خانه‌هایی صرف می‌کردند که عمده خدماتش عرضه قلیان و کشیدن سیگار و نوشیدن چای همراه با اینترنت مجانی بود؛ مکانی که کمترین نظارت در آنها وجود دارد. چنین مکان‌هایی باعث به وجود آمدن گروه‌های دوستی ناسالم می‌شود و آمار بزه را درشهرستان به شدت بالا می‌برد. وجود اماکن فرهنگی و هنری و فرهنگسر‌اها و خانه‌های تئاتر و سینما از بروز جرم جلوگیری می‌کند و باعث فرهنگسا‌زی می‌شود. بارها از مسؤولان شهرستان برای حضور در برنامه‌های فرهنگی و هنری دعوت شده اما یا به صورت خیلی کمرنگ برخی حضور یافتند یا اصلا به هیچ وجه نیامده‌اند، اهالی فرهنگ و هنر شهرستان قرچک از کمترین حقوقی برخوردار نیستند ولی با این حال به وظیفه اخلاقی و وجدانی خود در جهت ارتقای سطح فرهنگی شهرشان عمل می‌کنند به امید این‌که روزی مسؤولان این شهرستان تازه تأسیس برای وضعیت فرهنگی این شهر فکری کنند.
تقویت زیرساخت‌های فرهنگی باعث توسعه فرهنگی شهرستان می‌شود
بهمن خطیبی، فرماندار قرچک در خصوص وجود ظرفیت‌های تفریحی و افزایش سرانه‌های فرهنگی هنری تصریح کرد: با توجه به این‌که قرچک یکی از شهرستان‌های نزدیک پایتخت است و باوجود جمعیت 300هزارنفری از هرجای ایران اسلامی مستلزم افزایش بستر سرانه فرهنگی هستیم. وی گفت: تقویت زیرساخت‌های فرهنگی باعث توسعه فرهنگی مناطق و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد و همان‌گونه که می‌دانیم، جمعیت شهرستان قرچک روزبه‌روز در حال افزایش است و باید برای این میزان جمعیت خدمات مختلفی ارائه شود. خطیبی افزود: برای توسعه و آبادانی شهرستان قرچک، طرح‌های عمرانی و زیرساختی بسیاری در دست احداث است اما ساخت طرح‌های فرهنگی نیز برای فرمانداری، شهرداری و شورای شهر جزو اولویت‌ها بوده، چراکه این شهرستان دارای مردمی علاقه‌مند به فرهنگ و هنر است.
چشم‌انتظار احداث پردیس سینمایی قرچک
در سال 96 خبر افتتاح اولین و نخستین سالن سینما در شهر قرچک توسط فرماندار، مردم را خوشحال کرد که در حد همان وعده باقی ماند و هیچ اقدامی صورت نگرفت. در آن زمان قرار بود در یک سازوکار همکاری مشترک بین شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرستان قرچک که از امکانات کمی در حوزه فرهنگی برخوردار بود، از سالن سینما بهره‌مند شود.