جدی گرفتن زیست كرونایی

انتظامی امیدوار است جشنواره فجر نمایش مردمی هم داشته باشد

جدی گرفتن زیست كرونایی



هر سال حتی خیلی زودتر از این روزها، بسیاری از مردم مشتاق برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران بودند و در چنین روزهایی هم علاقه‌مندان جدی‌تر سینمای ایران، مشغول پیش‌خرید بلیت‌های جشنواره بودند تا به تماشای تازه‌ترین فیلم‌ها بنشینند. امسال اما به دلیل شیوع كرونا، حتی نمایش فیلم‌ها برای اهالی رسانه و خود سینماگران هم به شكل محدود برگزار می‌شود و اما و اگرها درباره نمایش فیلم‌ها برای مردم به قوت خود باقی است. رئیس سازمان سینمایی در بازدیدی كه از ستاد برگزاری سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر داشت، توضیحاتی در این زمینه ارائه داد.
آن‌طور كه روابط عمومی جشنواره فیلم فجر گزارش داد، انتظامی در این بازدید، ضمن شركت در جلسه شورای برگزاری جشنواره و حضور در جمع داوران، از بخش‌های مختلف ستاد برگزاری بازدید كرد و در جریان پیشرفت امور انجام‌شده و چشم‌انداز فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش‌رو قرار گرفت.
رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره اظهار كرد: برای هر جشنواره كارویژه‌های سنتی تصور می‌شود كه بحث رقابت، بحث شناسایی استعداد، مبحث آموزش یا بازارهایی كه در كنار برخی جشنواره‌ها به وجود آمده است، از جمله این كارویژه‌ها هستند.
«او» با اشاره به برپایی جشنواره فیلم فجر در روزگار كرونایی اظهار كرد: مشخصا امسال پدیده‌ای به كل دنیا تحمیل شد و دو واكنش نسبت به این پدیده وجود داشت. یكی از این واكنش‌ها قرار گرفتن در موقعیتی دفاعی بود و همه چیزها را تعطیل كرد كه می‌شد بهانه‌های بهداشتی و اجتماعی برای آن پیدا كرد. مثل این‌كه ما باید در حالت قرنطینه باشیم و قرنطینه به معنای یك وضعیت شبه‌تعطیل یا نیمه‌تعطیل است. اما گرایشی كه مدیران در سازمان سینمایی و دبیرخانه جشنواره‌ها دنبال كردند و شما می‌بینید این اتفاق در مسیر تولید سینمایی ما هم رخ داده است، گرایش دیگری بود.
انتظامی تأكید كرد: «سینما اصولا نسبت به تحولات جلودار است و مسائل را خیلی دقیق و ریزبینانه متوجه می‌شود، مسائل را زودتر رصد می‌كند و خودش را سریع‌تر با این تغییر منطبق می‌كند. از پس این تجربه بود كه ما متوجه شدیم باید زیست كرونایی را جدی بگیریم.»
او ادامه داد: «مدیران جشنواره از روز نخست شكل برگزاری را در دو سه سطح تعیین كردند كه یكی نگاه حداقلی بود و یكی نگاه حداكثری. نگاه حداقلی این بود كه آثار بیاید، داوران ببینند و آثار داوری بشوند و كارهای برجسته به جامعه سینمایی معرفی بشود. سطح دوم این بود كه اصحاب رسانه و منتقدان و صاحبان آثار هم بتوانند آثار را تماشا كنند و سطح سوم هم نمایش برای عموم بود كه خوشبختانه در مسیر تعاملی كه با ستاد ملی مبارزه با كرونا طی ‌شد، امید است كه در جریان جشنواره به تحقق سطح سوم هم برسیم.»