احتمال واکسیناسیون کرونا از 22بهمن

احتمال واکسیناسیون کرونا از 22بهمن


‌ آغاز واکسیناسیون کرونا می‌تواند همان خبر چند کلمه‌ای و کوتاهی باشد که روزها و ماه‌هاست منتظر شنیدن و اجرای آن در کشورمان هستیم. خبری که به نظر می‌رسد در آستانه تحقق یافتن است؛ آنقدر که روز گذشته، سعید نمکی از احتمال آغاز واکسیناسیون کرونا با واکسن‌های وارداتی تا پیش از 22بهمن در کشور گفت.
 آغاز واکسیناسیون کرونا تا پیش از سالگرد انقلاب اسلامی، مهم‌ترین خبری است که روز گذشته وزیر بهداشت وعده آن را داد. اقدامات انجام‌شده برای واردات واکسن کرونا به کشور آنقدر امیدوارانه است که سعید نمکی گفت احتمالا تا پیش از ۲۲بهمن و طبق مصوبه اولویت‌بندی شده، واکسیناسیون در گروه‌های مشخص‌شده شروع می‌شود؛ البته ‌نمکی معتقد است تا زمانی که نتوانیم مطمئن‌ترین و بی‌خطرترین واکسن را به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی‌دهیم اما به‌نظر می‌رسد امیدواری وزیر بهداشت به عملی‌شدن واکسیناسیون در بهمن‌ بی‌دلیل نیست؛ چرا که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت بهداشت از تامین 16میلیون و ۸۰۰هزار دوز واکسن کرونا از طریق کوواکس می‌گوید البته تاکنون کوواکس‌ هیچ واکسنی را در اختیار کشوری قرار نداده اما طبق گفته نمکی، سازمان جهانی بهداشت وعده داده که از اواسط بهمن‌ توزیع واکسن از طریق کوواکس به کشورهای هدف از جمله کشور ما شروع شود.
 واکسیناسیونی طبق اولویت
اما از اولین روزهای مطرح‌شدن واکسن، اولویت‌بندی افراد برای تزریق واکسن موضوعی بود که خیلی زود توسط وزارت بهداشت مشخص شد. اولین گروه واکسیناسیون افراد در معرض آسیب که شامل کادر بهداشت و درمانی که در آی‌سی‌یو کار می‌کنند‌، سالمندان ساکن خانه سالمندان، افراد بالای ۷۵سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، بیماران تحت شیمی‌درمانی  یا افرادی که چند بیماری به‌صورت همزمان دارند ‌از دیگر اولویت‌بندی‌های فاز اول واکسیناسیون کرونا هستند. برای واکسیناسیون کرونا در کشور چهار فاز تعریف‌شده که هر فاز بر اساس تعداد واکسنی که وجود دارد، اجرایی می‌شود و سن و شرایط جسمی افراد در این دسته‌بندی‌ها تاثیرگذار خواهد بود؛ موضوعی که علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم درباره ‌نحوه واکسیناسیون به مردم اطمینان‌خاطر می‌دهد و می‌گوید که مطمئن باشید در زمینه واکسن کرونا کاملا شفاف‌سازی خواهد شد و به همه اطلاع می‌دهیم که به چه کسی تزریق شده و همه این‌ها را ثبت و ضبط می‌کنیم.
 آخرین خبر از واکسن ایرانی
 آن‌طور که مسؤولان می‌گویند تلاش برای ساخت واکسن ایرانی هم به نتایج خوبی رسیده است. وزیر بهداشت درباره واکسن‌های کرونا تولید داخل می‌گوید‌ تست واکسن ایرانی ‌در مجموعه برکت در حال طی مراحل لازم است. از طرف دیگر، احسان کوشکی، دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت هم از اجرایی‌شدن فاز اول تست انسانی واکسن کرونای مجموعه رازی روی ۱۳۳داوطلب در هفته آینده خبر داده است. در این میان، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم خبر از نتایج خوب واکسن ایرانی بر داوطلبان داده که واکسن تولیدی کشورمان تا امروز هیچ‌گونه عارضه‌ای نداشته و حال ۱۴نفری که واکسن روی آنها تست شده مساعد است اما در این میان جنبه‌های مالی و توان خرید واکسن هم یکی از سوالات همیشگی درباره واکسن ایرانی برای مردم کشور در شرایط اقتصادی امروز بوده است؛ آیا همه مردم توان خرید واکسن و استفاده از آن را خواهند داشت؟ موضوعی که رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) درباره آن توضیح داده که واکسن ایرانی زیر قیمت نمونه خارجی آن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و کشور در این بخش خودکفا خواهد بود اما مهم‌تر از آن این که طبق گفته‌های مخبر، بخش قابل‌توجهی از واکسن کرونا، پس از تولید انبوه، برای استفاده رایگان افراد به‌خصوص محرومان در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار خواهد گرفت.