وضعیت زرد شکننده

وضعیت زرد شکننده


شکننده و ناپایدار،پررنگ‌ترین‌و پرتکرارترین اظهارنظر این روزهاست،اظهارنظرهایی که وضعیت پایتخت و البته کشور را به تصویر می‌کشد. در تازه‌ترین واکنش،فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران روی این مساله دست گذاشته و از این گفته که روند آمارها در تهران سیر صعودی به خود گرفته است.
رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و کاهش ترددهای شبانه و تغییر الگوی زیست شبانه در تهران برخی از عواملی است که شرایط تهران را اندکی بهتر از گذشته کرده است. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران نیز دیروز در حاشیه نشست تازه‌های غذا، تغذیه و کرونا ‌ در جمع خبرنگاران گفت:«خوشبختانه میزان مثبت بودن تست‌های سریع در تهران حدود 9درصد و تست‌های پی‌سی‌آر حدود ۱۸تا۲۰درصد است، درحالی‌که در آبان ماه نتیجه تست پی‌سی‌آر گاهی تا ۴۰درصد مثبت بود و تست‌های سریع ما در اوایل طرح شهید سلیمانی گاهی تا ۲۰و۲۵درصد مثبت بودند. مقایسه‌ای که نشان می‌دهد گردش ویروس در تهران کاهش‌یافته ولی ویروس ضعیف نشده است.»
 اما زالی نسبت به همین وضعیت به‌ظاهر آرام، ابراز نگرانی کرده و معتقد است برخی از نشانه‌های شکنندگی و برگشت به عقب در حال مشاهده است.روزگذشته او از اولین نشانه‌های شکنندگی این وضعیت که بالا رفتن خیز آرام و بیماران سرپایی کروناست گفت؛ اتفاقی که به گفته وی در حال رخ دادن است و در یکشنبه گذشته، تعداد کسانی که در بخش‌های سرپایی به مراکز درمانی تهران مراجعه کرده‌اند، حدود 4100نفر بوده که اگر با هفته‌های قبل مقایسه کنیم با خیز  خیلی ملایم یعنی حدود یک‌درصد، آمار مراجعان سرپایی نسبت به هفته گذشته افزایش پیداکرده است. این همان وضعیت دوگانه‌ای است که تهران را به مرز از دست دادن وضعیت نسبتا قابل‌قبول خودش کشانده است.
اما اعلام روند کاهشی تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، باعث شد احتمال رفع محدودیت‌ها در کلانشهر تهران دهان‌به‌دهان بچرخد؛ موضوعی که فرمانده ستاد مقابله با کرونا کرونای استان تهران در رابطه با این احتمالات و سخنان یکی از مسؤولان پایتخت در مورد آبی شدن تهران و رفع محدودیت‌های ترددی،تصریح کرد:«بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده از سوی وزارت بهداشت و وزارت کشور، نتایج ارزیابی و شاخص‌ها برای تغییر وضعیت کرونایی شهرها به آخر هفته‌ها موکول شده است. درباره تهران هم از هفته گذشته تغییر چشمگیری نداشته، بنابراین شرایط تهران بر همین اساس ادامه پیدا خواهد کرد و  فعلا تهران را کماکان زرد تلقی می‌کنیم و محدودیت‌ها همچنان باقی است» مگر این‌که ستاد ملی مقابله با کرونا تا آخر هفته تغییرات جدید را اعلام کند.
 احتمال سرایت کرونا  از طریق موادغذایی
اما یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در نشست خبری تازه‌های غذا، تغذیه و کرونا، بیان نتایج تازه‌ترین تحقیقات از زبان امیرمحمد مرتضویان، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور درباره احتمال وجود سرایت ویروس کرونا از طریق مواد غذایی بوده است. آن‌طور که مرتضویان گفت، امکان سرایت کرونا از طریق غذا به بدن وجود دارد و این موضوع به‌خصوص در مورد غذاهای غیرصنعتی و کارخانه‌ای صدق می‌کند: «در این زمینه کار تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام‌گرفته و نتایج تازه‌ای در این زمینه به‌دست‌آمده است؛ این‌که غذا می‌تواند به دو طریق میکروب‌ را به بدن برساند. روش اول غذاهایی است که خاستگاه میکروب هستند و روش بعدی با آلودگی ثانویه غذاست که از طریق آنها ویروس‌ وارد بدن می‌شود.» نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد انتقال ویروس کرونا از طریق روش اول کمتر محتمل است اما اگر غذا آلوده شود، می‌تواند کرونا را
وارد بدن کند.