هشدار اتحادیه‌اروپا  به انگلیس

هشدار اتحادیه‌اروپا به انگلیس


اتحادیه‌اروپا از انگلیس خواست تا «حقوق دیپلماتیک» اولین سفیر این اتحادیه در لندن را به رسمیت بشناسد.
به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌اروپا گفت که به رسمیت نشناختن حقوق دیپلماتیک سفیر این اتحادیه «سیگنالی دوستانه» نیست. دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا تاکنون از به رسمیت شناختن جایگاه دیپلماتیک هیات اتحادیه‌اروپا در این کشور مطابق کنوانسیون وین خودداری کرده‌است.
ژوآاو واله دو آلمیدا، سفیر و رئیس هیات اتحادیه‌اروپا در بریتانیا است. کنوانسیون وین برای رئیس هیات‌های دیپلماتیک و سایر اعضای کلیدی آن مصونیت قضایی در نظر گرفته‌است. در این کنوانسیون همچنین آمده که این افراد از پرداخت مالیات معاف هستند.مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌اروپا تاکید کرده که ۲۷کشور عضو این اتحادیه درباره به رسمیت‌شناختن حقوق دیپلماتیک هیات خود در بریتانیا اتفاق نظر دارند. جوزپ بورل گفت: «این سیگنالی دوستانه نیست. اولین سیگنالی است که بریتانیا از زمان ترک اتحادیه‌اروپا برای ما می‌فرستد. اگر قرار باشد اوضاع این گونه ادامه پیدا کند چشم‌انداز خوبی در پیش نداریم.» وی تاکید کرد که حقوق دیپلماتیک ۱۴۳ هیات اتحادیه‌اروپا در سراسر جهان به رسمیت شناخته‌شده‌است و او انتظار دارد که بریتانیا نیز مانند دیگر کشورهای جهان مفاد کنوانسیون وین را اجرا کند. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌اروپا با این حال در مورد احتمال مقابله به مثل این اتحادیه در برابر هیات دیپلماتیک بریتانیا در بروکسل سکوت کرد.در مقابل وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات دیپلماتیک اتحادیه‌اروپا از امتیازها و مصونیت‌های لازم برای فعالیت‌شان در بریتانیا برخوردار خواهند شد. دولت بریتانیا در توجیه عدم به رسمیت شناختن حقوق دیپلماتیک هیات اتحادیه‌اروپا تاکید می‌کند که این اتحادیه به جای یک کشور «سازمانی بین‌المللی» محسوب می‌شود و حقوق
اعطا شده به هیات‌های دیپلماتیک سازمان‌های بین‌المللی نیز مشابه حقوق هیات‌های دیپلماتیک کشورهاست.
انگلیس ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ یعنی نزدیک به یک سال پیش به طور رسمی از اتحادیه‌اروپا خارج شد. با این حال بریتانیا تا پایان سال ۲۰۲۰ به اجرای مقررات اتحادیه‌اروپا ادامه داد. دوره‌ای که از آن به عنوان دوره انتقالی برگزیت یاد می‌شد. لندن و بروکسل در نهایت در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ با یکدیگر بر سر ساز و کار روابط دوجانبه از جمله مناسبات تجاری به توافق رسیدند.
با این حال توافق بین بریتانیا و اتحادیه‌اروپا شامل سیاست خارجی مشترک، امنیت خارجی و همکاری دفاعی نمی‌شود.