جشن انقلاب همراه با رادیو و تلویزیون

رسانه ملی برای ایام پیروزی انقلاب اسلامی چه برنامه‌هایی را تدارک دیده است؟

جشن انقلاب همراه با رادیو و تلویزیون

شبکه‌های مختلف صداوسیما در ایام دهه فجر امسال هم مانندهر سال ویژه برنامه‌هایی را در قالب‌های مختلف تدارک دیدند. برنامه‌های ترکیبی، گفت‌وگو محور، مستند، فیلم سینمایی و... از جمله این موارد هستند. همچنین دیگر برنامه‌های شبکه‌ها با حال و هوای این روزها روی آنتن می‌روند. در اینجا برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های رادیویی و تلویزیونی برخی شبکه‌های سراسری و استانی را در این دهه برایتان معرفی کردیم.

شبکه اول
جدول پخش این شبکه با برنامه‌های «کارنامه»، «حرف قطعی»، «ملت قهرمان» و «انقلاب مسجد» در ساعات 18، 19 و 30 دقیقه، یک و30 دقیقه و 3 به تبیین مبارزات انقلابی می‌پردازد.
برنامه‌های «صبح بخیر ایران»، «سیمای خانواده»، «نگاه یک»، «ثریا» و «فرمول یک» با حضور مهمان‌های انقلابی روی آنتن می‌رود.
مجموعه نمایشی «روزهای ابدی» که بیانگر حال و هوای روزهای انقلاب است هر شب ساعت 22 و 15دقیقه از پخش می‌شود.



شبکه دوم
 در برنامه «دست در دست» که از دوشنبه 13 تا جمعه 17 بهمن‌ماه هر شب روانه آنتن می‌شود فضایی شاد و آرام شبانه در نظر گرفته شده و به مناسبت روز ورود امام(ره) نیز به صورت ویژه و خاصی تقدیم مخاطبان می‌شود.
 «زنده باد زندگی» هر روز به یکی از مباحث مرتبط با انقلاب اسلامی و دستاوردهای دوران انقلاب خواهد پرداخت و رقابتی تحت عنوان «مسابقه بزرگ عکس انقلاب» از شنبه برای مخاطبان در نظر گرفته شده است. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 10 و 30 دقیقه روانه آنتن
می‌شود.
 فصل جدید «گام دو» با محوریت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط کارشناسان، نخبگان و جمعیت جوان گام دومی‌ها از برنامه‌های این ایام است.
 «دهه شصتی‌ها» به تهیه‌کنندگی فرج آلادین برنامه‌ای با محوریت مرور خاطرات شیرین دهه 60 نیز در این روزها موضوعاتی منعطف با این رویداد تاریخی کشورمان انتخاب کرده است.
 مستند «پرواز پیروزی» به مناسبت بازگشت امام خمینی(ره) به ایران و مستند «آخرین تاج» به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب روانه آنتن می‌شود.
 برنامه «میخچه» با رویکرد انقلابی در فضای مجازی پخش می‌شود.
 برنامه «دست کی بالا» از 12 تا 22 بهمن هر روز ساعت 9صبح داستان‌ها و قصه‌هایی ویژه روانه آنتن می‌کند.
 برنامه «برپا» در بخش‌هایی نمایشی با اجرای کودکان و نوجوانان به دستاوردهای انقلاب می‌پردازد.
 برنامه «با ما بیا» در این ایام به صورت ویژه‌ای روانه آنتن می‌شود. گزیده‌ای از قسمت‌های پخش شده «بچه محل» هم برای پخش در این ایام تدارک دیده شده است.
 «در انتهای الوند» صبحگاهی که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7 و 30 دقیقه روانه آنتن می‌شود، محوریت گفت‌وگوهای خود را دستاوردهای دوران انقلاب قرار داده و بر این اساس از مهمانان مرتبط دعوت می‌کند.
همچنین در سری شبانگاهی این برنامه که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 پخش می‌شود افراد مرتبط با موضوعات انقلابی در حوزه‌های مختلف مهمان برنامه هستند.
 «زعفران» جمعه ساعت 10 به صورت یک جنگ شاد روانه آنتن می‌شود و ضمن استفاده از میان‌برنامه‌هایی با موضوعات مرتبط، گزارش‌هایی استانی از سراسر نقاط ایران آماده پخش دارد.
 برنامه «نمادو» با تهیه مستندهایی از سراسر ایران به نخبگان انقلابی و دستاوردهای 42 ساله انقلاب اسلامی خواهد پرداخت و مسابقه زنده تلفنی «دو در دو» در سؤالات خود به موضوعات مرتبط با تاریخ انقلاب و دهه فجر می‌پردازد.
 برنامه «عصر خانواده» در گفت‌وگوهای خود محوریت دستاوردهای انقلاب در حوزه خانواده و زنان را مورد توجه قرار داده است. همچنین در این برنامه پویش «خانواده پایدار» از تولد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن تا پایان دهه فجر در نظر گرفته شده است.
 برنامه «ایران‌دخت» در آیتم‌هایی به دستاوردهای حوزه زنان طی دوران پس از پیروزی انقلاب می‌پردازد.
 «هزار و یک شب» یک جنگ شاد با بخش‌های نمایشی ویژه روز زن است که در این مناسبت روانه آنتن می‌شود.
 «مثبت خانواده» که جمعه ساعت 12 پخش می‌شود از مهمانانی مرتبط با موضوعات انقلابی بهره می‌برد.
 مستند «خرمشهر»، انیمیشن‌های «افسانه ماردوش» و «نبرد فریدون» و جشنواره سینمایی انقلاب از تدارکات این شبکه است.



شبکه سوم
 برنامه «سلام‌صبح‌بخیر» از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 7 تا 9 و 30 دقیقه با دعوت از کارشناسان مختلف به موضوعات مرتبط این ایام می‌پردازد.
 برنامه «بدون‌توقف» از شنبه تا چهارشنبه در ساعت 19 و 30 دقیقه همراه با کارشناسان به موضوعاتی ازجمله وقایع انقلاب و دستاوردهای نظام نگاهی دارد.
 مستندهای«انقلاب نازی‌ها»، «خشت اول»، «پسر اول»، «نسل‌ها»، «عدل پهلوی» و «تاریکخانه روشن» پخش می‌شوند.
 برنامه «هفت» همراه با جشنواره فجر، فیلم‌های این رویداد هنری را بررسی می‌کند و برنامه‌هایی مانند «طبیب» و «عطسه» در فضای ایام دهه فجر روانه آنتن می‌شوند.



شبگه چهارم
 برنامه «چراغ‌مطالعه» از 12 الی 14بهمن ساعت 21، از شنبه تا چهارشنبه ویژه این ایام تولید و پخش می‌شود.
 مستند «اتاق روشن» جریان‌های اتفاق‌افتاده در مسیر انقلاب اسلامی را به تصویر می‌کشد. این مستند از 11بهمن الی 22بهمن هرشب ساعت 22 روی آنتن می‌رود.
 میزهای تخصصی مجله هنری و شبانه «شب‌های‌هنر» از 12 الی 14 بهمن ساعت 23 به صورت زنده، به جشنواره‌های تجسمی، تئاتر و فیلم فجر اختصاص یافته است.
 تئاتر تلویزیونی «سکوت» در یک قسمت 60دقیقه‌ای به مناسبت دهه فجر جمعه 17بهمن ساعت 15 از قاب نمایشخانه روی آنتن می‌رود. امین زندگانی، سپیده نظری‌پور، شیوا بلوریان، اسرافیل علمداری و اشکان رایانی‌مخصوص از بازیگران آن هستند.
 فیلم سینمایی «ای‌ایران» به کارگردانی و نویسندگی ناصر تقوایی 17بهمن ساعت 20 و 30 دقیقه پخش می‌شود. اکبر عبدی، حمید جبلی، محمد ورشوچی و غلامحسین نقشینه در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.
 «اهالی‌شب» به پاسداشت این ایام تدارک ویژه‌ای دیده است. از صدای شب که گروه آکاپلای جان برای ایران می‌خوانند تا دیگر آیتم‌ها که حال‌وهوای بهمن ۵۷ خواهند داشت.
 مستند «فرزندCIA» خاطرات جمعی از فعالان و اعضای وقت ساواک و... را روایت می‌کند و 17بهمن ساعت 22 پخش خواهد شد.
 برنامه صبحگاهی «طلوع» به روزهای بهمن ۵۷ می‌پردازد و هر روز ساعت ۹ صبح رویدادهای روز را مرور می‌کند.
 مجله تصویری «چرخ» دستاوردهای ایران در زمینه‌های گوناگون را در طول چهار دهه گذشته بررسی می‌کند و از یکشنبه تا چهارشنبه روی آنتن می‌رود.




شبکه پنجم
 ویژه‌برنامه تاریخی «سرچشمه» به مناسبت دهه فجر در ۱۰ قسمت به بررسی حوادث و اتفاقات پیش‌آمده در انقلاب می‌پردازد و هر شب ساعت 20 پخش می‌شود.
 مستند «هفت‌تیرهای‌کاغذی» از ابتدای بهمن در
22 قسمت 10دقیقه‌ای به بررسی مطبوعات پیش از انقلاب می‌پردازد.
 برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از 12بهمن به مدت10 شب هرشب 30 دقیقه بامداد به مناسبت سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر روی آنتن می‌رود.
 برنامه صبحگاهی «یه روز تازه» از ابتدای دهه فجر معطوف به این مناسبت از ساعت 7 تا 9 صبح پخش می‌شود. این برنامه همچنین روز ۲۲بهمن از ساعت ۹ تا ۱۲ به‌صورت زنده پخش می‌شود و گزارش‌هایی از خیابان انقلاب و آزادی دارد.
 ویژه‌برنامه ترکیبی و گفت‌وگومحور «ما ایرانی‌ها» در دهه فجر با رویکرد معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و پروژه‌های ملی از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 22 و 5 دقیقه روی آنتن می‌رود.
 برنامه‌های «قرنطینه»، «ورزشگاه» و «پنج ستاره» معطوف به جشن انقلاب روی آنتن خواهند رفت.
 برنامه «به‌خانه‌برمی‌گردیم» در دهه فجر هر روز ساعت 16 و 45 دقیقه با حضور مهمانان و کارشناسان به موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد. ویژه‌برنامه «مهمانی به خانه برمی‌گردیم» نیز پخش می‌شود.
 برنامه «دستخط» با حاج‌علی ثقفی، برادر همسر امام خمینی(ره) و امیر عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیرامون انقلاب 57 و بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی با امام گفت‌وگو خواهد کرد. این برنامه جمعه‌ها ساعت 16 و 20 دقیقه روی آنتن می‌رود.
 مستند«سال‌های خاکستری» همزمان با آغاز دهه فجر هرروز ساعت16 روی آنتن می‌رود. این مستند در 10قسمت 20دقیقه‌ای براساس خاطرات و دست‌نوشته‌هایی از طاهره سجادی تولیدشده که درباره 10نفر از مبارزان سیاسی دهه 40و50 است.
 برنامه ظهر گاهی «تا نیایش» و «عطر عاشقی» معطوف به این مناسبت خواهند بود.
 مسابقه«برخط‌شو»با طرح سؤال‌های انقلابی میزبان شرکت‌کنندگان مسابقه می‌شود. این برنامه از شنبه تا سه‌شنبه ساعت 21 و30دقیقه پخش می‌شود.
 برنامه«درشهر»و«دراستان» ضمن تهیه گزارش از پیشرفت‌های شهری پس از انقلاب اسلامی ایران،گزارش‌های ویژه‌ای از برنامه‌های دهه فجر در سطح استان خواهند داشت.
 سینمایی‌های«فصل آخر»و«مستندآن‌روزها» 17بهمن به ترتیب ساعت 13و30دقیقه و 22و10دقیقه در این فضا روی آنتن می‌رود.



شبکه هفتم
«مشاعره بزرگ ایران» با سرودن اشعار و متن‌هایی با موضوع پیروزی انقلاب ساعت21 روی آنتن شبکه هفت می‌رود.
برنامه «به‌وقت‌ایران» هر شب ساعت22 پخش می‌شود، این برنامه تبیین بیانیه گام دوم از سوی رهبر انقلاب است که با حضور مسؤولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پخش می‌شود.
برنامه «زنگ هفت» هر شب ساعت18و20دقیقه به گفت‌وگوی زنده تلفنی با مدیران بخش‌های مختلف دولتی و بیان دستاوردهای 40ساله انقلاب می‌پردازد.
«دکتر سلام» به بیان دستاوردها در حوزه پزشکی و داروسازی بعد از پیروزی انقلاب تاکنون می‌پردازد و ساعت 13و30دقیقه پخش می‌شود.
گفت‌وگو با مبارزان و خانواده‌های‌شان محورهای برنامه «ماگرام» هستند که هرشب ساعت20 پخش می‌شود.
«دوربین هفت» هرروز ساعت16 با تهیه گزارش از برپایی همایش‌ها، رزمایش‌ها و... روی آنتن می‌رود.
«رادیو هفت» هر شب ساعت23 به خوانش متن‌هایی با موضوع ایران و ایرانی می‌پردازد. همچنین دعوت از مهمانان ویژه این ایام، کلیپ و نماآهنگ و... از دیگر بخش‌های آن است.
تبیین مبارزات مردم ایران که به پیروزی انقلاب منجر شده با زبان کودکانه توسط مدرسان مقطع ابتدایی و... هرروز ساعت8 در «مدرسه تلویزیونی» صورت می‌گیرد.
گفت‌وگو با مهمانان ویژه، آیتم روزنگار انقلاب و... از آیتم‌های برنامه «صبحی دیگر» است که هرروز ساعت 9 و 15دقیقه پخش می‌شود.
برنامه گفت‌وگومحور «مرورگر» باهدف بیان دستاوردهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف در این ایام ساعت19 پخش می‌شود.
دستاوردهای حوزه کشاورزی و شیلات در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه «رویش» هر شب ساعت19و15دقیقه بیان می‌شود.
برنامه «روزگاری ایران» هر شب ساعت 22 و40دقیقه به تبیین تاریخ شفاهی ایران می‌پردازد.


نسیم آوا
  «چهل تیکه» با مرور ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر به‌صورت ویژه پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند از ۱۱ بهمن هر شب ساعت ۲۱ به تماشای برنامه بنشینند.
 نسیم آوا با دعوت از خوانندگان به استقبال دهه فجر می‌رود و هر شب ساعت 20 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود.
 دستاوردهای علمی، فناوری و صنعتی کشور در راستای علوم نوین و دانش‌بنیان را می‌توانید در دهه فجر هر روز ساعت 16 و 30دقیقه در برنامه «نسیم دانش» دنبال کنید.
 برنامه «کودک‌شو» با حال‌وهوای این روزها، شنبه تا سه‌شنبه و جمعه‌ها ساعت ۲۳ پخش خواهد شد.


شبکه قرآن
کاروان قرآنی انقلاب از آغاز دهه فجر و رأس ساعت ۹صبح 12بهمن فعالیت خود را از جنوب ایران، بندرعباس آغاز می‌کند و تا ساعت۱۵ ادامه خواهد داشت. در 15بهمن این کاروان با حضور در مرقد امام خمینی (ره)، از ساعت 12و 45دقیقه تا۱۴ با قرائت آیاتی از قرآن مجید که مبنای نهضت جهانی حضرت امام قرار گرفت، با آرمان‌های قرآنی ایشان تجدید میثاق خواهد کرد.
در اولین روز از دهه فجر ساعت 13و30دقیقه سخنرانی با موضوع انقلاب اسلامی پخش می‌شود.
مستند شخصیت‌های انقلابی دهه فجر هرروز ساعت ۱۶و ۳۰دقیقه‌پخش روی آنتن می‌رود.
روز۲۲بهمن و با توجه به شرایط کرونایی موجود و عدم برگزاری راهپیمایی به‌صورت گسترده، از ساعت ۸صبح تا۱۲، ویژه‌برنامه‌ای با حضور مهمانان برگزار می‌شود و برنامه مصباح نیز دستاوردهای نهادهای قرآنی و رویدادهای مهم قرآنی را به تصویر می‌کشد.



 این ایام ساعت 13 فیلم‌های «مادر مادر»، «دژ سوق»، «زمانی برای ماندن»، «بن‌سای»، «روزنامه دیواری»، «دیوارهای یخی» و «تاراج» را پخش می‌شود.
 این شبکه ساعت ۲۱ فیلم‌های «شیلات»، «خبرچین»، «روز سوم»، «تبعیدی ها»، «میهمانی خصوصی»، «دیده‌بان» و «ماجرای نیمروز» روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.



شبکه امید
 ویژه برنامه «مدرسه انقلاب» در ایام دهه فجر از شبکه امید پخش می‌شود.
رسالت این برنامه گزارشی از پیشرفت‌های ایران پس از انقلاب در موضوعات مختلف است و از 12 تا 22 بهمن هر روز به مدت 30 دقیقه روی آنتن خواهد رفت.
 «از بی‌نهایت» ویژه برنامه ترکیبی به مناسبت گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی است که از 17 تا 22 بهمن در 5 قسمت 42 دقیقه‌ای پخش می‌شود.
در این برنامه یک معلم تاریخ به همراه چهار دانش‌آموز سعی دارند به زوایای پنهان تاریخ انقلاب اسلامی بپردازند و پنج پرونده موضوعی از تاریخ انقلاب را بررسی کنند.
 برنامه «خانواده امید» در این ایام با دعوت از مبارزان انقلابی با نگاهی نوجوانانه به بیان خاطرات ایشان در دهه فجر خواهد پرداخت و هر هفته شنبه تا سه‌شنبه ساعت 20 پخش می‌شود.
 برنامه زنده «قاب امید» که هر روز ساعت 17 روی آنتن شبکه امید می‌رود از 12 تا 22 بهمن بخش‌هایی را ویژه این ایام به نمایش خواهد گذاشت. این برنامه همچنین با راه‌اندازی پویشی با عنوان «من و دهه پنجم انقلاب» به موضوع نگاه به آینده کشور در زمینه‌های مختلف زندگی نوجوانان خواهد پرداخت. نوجوانان سراسر کشور می‌توانند با ارسال ویدئویی از خود درباره اقدامات خود برای پیشرفت و آینده کشورشان در این پویش شرکت کنند.
 برنامه زنده «دوربین امید» فعالیت‌های نوجوانان را در دهه فجر در قالب گزارش‌های تولیدی و شهروند خبرنگاران نوجوان پوشش می‌دهد و هر روز ساعت 19 و 45 دقیقه پخش می‌شود.
 برنامه ترکیبی «رسانش» روزهای 13 و 20 بهمن به بررسی و نمایش آثار رسانه‌ای نوجوانان ویژه دهه فجر خواهد پرداخت و ساعت 19 پخش می‌شود.
 برنامه «ما نوجوانان» به مناسبت ایام دهه فجر به پخش و نمایش برنامه‌های خاطره‌انگیز دهه فجر نوجوانان در سال‌های گذشته می‌پردازد و 16 و 17 بهمن ساعت 13 و 30 دقیقه پخش می‌شود.



شبکه مستند
 «نبردهای فانتوم» به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از 18 تا 21بهمن ساعت 19 پخش می‌شود.
 مجموعه مستند «دادگاه ویژه انقلاب» از 12 تا 22 بهمن هرروز ساعت 17 از شبکه مستند پخش می‌شود. این مجموعه به برگزاری دادگاه عوامل ساواک در سال 58 و اعترافات شکنجه‌گران می‌پردازد.



شبکه افق
 ویژه برنامه «جهان آرا» این روزها با محوریت اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و با حضور کارشناسان مرتبط روی آنتن می‌رود. این برنامه ساعت 22 روزهای 11، 13، 18، 20 و 22 بهمن از شبکه امید پخش خواهد شد.
 مسابقه سیاسی - تاریخی «رخداد» شنبه و یکشنبه هر هفته و با هدف آگاهی‌بخشی عموم مردم نسبت به مسائل تاریخی و سیاسی معاصر ایران تولید و پخش می‌شود.
 «قرن 14» برنامه‌ای ترکیبی است که با محوریت تاریخ دوران پهلوی، 15 و 22 بهمن روی آنتن می‌رود.
 ویژه برنامه «عصر» روزهای 16 و 23 بهمن ساعت 22 به صورت زنده پخش خواهد شد.
 «نقش جهان» با محوریت بررسی رویدادهای سیاسی، فرهنگی و... در عرصه بین‌المللی، 14 و 19 بهمن ساعت 22 روی آنتن می‌رود.
 دو مجموعه مستند برای پخش در دهه فجر در نظر گرفته شده است؛ سری چهارم مجموعه «خاطره محله ما» که در قالب بازسازی وقایع سال 1357 ساخته شده است و همچنین «ایران مدل پهلوی» که در هفت قسمت به توصیف و تبیین رژیم پهلوی در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و روابط دیپلماتیک از نگاه رجال درجه یک آن دوران اختصاص دارد.
 موشن‌گرافی‌های «گل یا پوچ» و «آمریکا منفی 20»، مستند «آن روزهای نامهربان»، نماهنگ، کلیپ، سرود و... با مضمون‌های انقلابی پخش خواهد شد.



شبکه سلامت
 برنامه «همدلانه» در این ایام ساعت 14 و 40 دقیقه و 20 و 40 دقیقه روی آنتن شبکه سلامت می‌رود.
این برنامه به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حیطه سلامت از جمله واکسن‌سازی می‌پردازد. همچنین موشن‌گرافی به تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی متناسب با این ایام پخش می‌شود.



شبکه جام جم
 این شبکه برخی برنامه‌ها را به طور ویژه به این روزها اختصاص داده که می‌توان به تغییر حال‌و هوای برنامه‌ها و پلاتوی مجریان از 9 بهمن، دعوت از مهمانان به همین مناسبت در برنامه‌های روز خوش و جمع ایرانی از تاریخ ذکر شده، پرداخت. به این موضوع از تاریخ 12 بهمن در برنامه‌های روز خوش و جمع ایرانی به صورت ویژه همراه با دعوت از مهمانان، پخش پلی‌بک، کلیپ و نواهای حماسی و ملی و...، انعطاف برنامه عصرگاهی خانه مهر به مناسبت آغاز دهه فجر، پخش برنامه‌های جشن انقلاب از گروه کودک از این تاریخ تا 22 بهمن و همچنین روی آنتن رفتن برنامه رواق 16بهمن با موضوع مبانی نظری و دینی مردم‌سالاری دینی اشاره کرد. همچنین از این تاریخ برنامه‌هایی جدید با محوریت انقلاب اسلامی مثل بدون شرح، تاریخ به روایت اسناد، نمایش آثار مستند ساخته شده در زمان قبل از انقلاب و بازخوانی وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم آن زمان، برنامه به وقت ایران، برنامه کنکاش با موضوع انقلاب اسلامی و... پخش می‌شود. ویژه برنامه‌های روز خوش، جمع ایرانی و خانه مهر با رویکرد جشن پیروزی انقلاب، ویژه برنامه خانه مهر در دهه‌فجر در روزهای 16، 17، 21 و 22 بهمن، آنچه خود داشت با موضوع وطن در شعر فارسی، پخش فیلم سینمایی به مناسبت دهه فجر در روزهای 11، 12، 18 و 19 بهمن، پخش ده مستند طی ده روز دهه فجر و... از جمله برنامه‌ها هستند.



ویژه‌های چند شبکه رادیویی
رادیو گفت‌وگو: به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مجموعه برنامه‌ها و مستندهای رادیویی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب از این شبکه پخش
می‌شود.
برنامه معیار به معرفی برترین دستاوردهای علمی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد و نگاه به آینده علمی کشور و راهکارهای دستیابی به شتاب بیشتر در توفیقات علمی و پژوهشی را واکاوی می‌کند که از 11 تا 22بهمن از ساعت21 پخش می‌شود.
راهکارهای ایجاد معنویت و اخلاق در جامعه بخصوص در مسؤولان و تصمیم‌گیران کشور در دستور کار برنامه «ترنج» قرار گرفته است که دوشنبه‌ها ساعت11 به‌صورت زنده پخش
می‌شود.
برنامه «بر بلندای افتخار» به بررسی12 ابر پروژه اقتصادی کشور در دوران پس از پیروز انقلاب اسلامی می‌پردازد.
تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه محرومیت‌زدایی و عدالت اجتماعی در برنامه‌های «رویداد» (شنبه تا چهارشنبه، ساعت12) و «بدون خط خوردگی» (شنبه تا چهارشنبه، ساعت19) با حضور مسؤولان انجام می‌شود. ویژه برنامه «مهر خاوران» از 11 تا 22بهمن زنده از ساعت 17 و 30 دقیقه پخش می‌شود.
برای موضوع «سبک زندگی»، شبکه رادیویی گفت‌وگو موضوع راهبردی «فضای مجازی» را در نظر گرفته است و در ویژه برنامه «تنگه احد» به پیگیری مطالبات 20گانه رهبری در حوزه فضای مجازی در دهه پنجم انقلاب می‌پردازد. این برنامه زنده تا 22بهمن ساعت10پخش
می‌شود.
گفت‌وگوی سیاسی«مهر خاوران»، بازنشر کلیپ‌ها و فیلم‌های مرتبط با انقلاب اسلامی در درگاه‌های مجازی و رادیو، «انقلاب ناتمام جای بی‌قاب» که به نقد انقلاب فرهنگی می‌پردازد، «محرمانه نیست» شامل پخش نشست‌های تخصصی انقلاب اسلامی، «حیات خلوت» با مرور زندگی بانوان نخبه و جوان انقلابی، «سینما معیار» با بررسی سینمای طراز انقلاب اسلامی، «پرده آخر» با بررسی تئاتر طراز انقلاب اسلامی و «ارغنون» با بررسی چالش‌های حوزه موسیقی در دوران پس از انقلاب اسلامی روی آنتن می‌فرستد.
رادیو معارف: برنامه «عطر بهاران» هر روز به‌صورت زنده از ساعت 9 و 30دقیقه با تشریح دستاورهای انقلاب در زمینه‌های گوناگون پخش می‌شود. برنامه «افلاکیان» به معرفی شخصیت‌های انقلاب اسلامی می‌پردازد. برنامه «یار مهربان» که ترکیبی از فضای مجازی و آنتن است با معرفی کتب مرتبط با انقلاب اسلامی به تبیین مسائل قبل انقلاب و... می‌پردازد.
برنامه «نقد و نظر» به بررسی مبانی فکری و اندیشه‌های انقلابی مرحوم آیت‌ا... مصباح یزدی خواهد پرداخت.
برنامه‌های«روایت کتاب» و «باغ تماشا» به پخش روایت‌های نمایشی با محوریت زندگی شهدا و... می‌پردازد.
مستند رادیویی «خط پایان» هر روز ساعت 8 و 40دقیقه نقاط ذلت و عزت قبل و بعد از انقلاب را بازگو می‌کند.
سخنان امام‌خمینی(ره) هر روز ساعت13 در برنامه «حدیث آفتاب» پخش می‌شود. «پرسمان انقلاب» بیان‌کننده پرسش‌های مخاطبان و بیان پاسخ از سوی کارشناسان است.
رادیو سلامت: مجله عصرگاهی «عصرتون گلباران» با محورهای همبستگی و بازخوانی روایت انقلاب، افزایش سرمایه اجتماعی و برجسته سازی دستاوردهای سلامت درکارنامه ۴۰ساله نظام و... پخش می‌شود.
ویژه برنامه «قصه‌های ایران من» ویژه مخاطبان کودک تهیه و هرشب ساعت 21 و10دقیقه پخش می‌شود.
رادیو سلامت ۲۲بهمن از ساعت 9 صبح ویژه برنامه زنده «مسیر همدلی» با محوریت مشارکت اجتماعی در همه مسائل کشور و... روی آنتن می‌رود.
این شبکه همچنین در دهه فجر با تولید ده‌ها مینی فیچر دستاوردهای نظام سلامت را در طول چهار دهه از پیروزی انقلاب برای مخاطبان بازگو می‌کند.
 رادیو جوان: کاروان رادیو جوان که پیش از این در محرم و صفر هم راه‌اندازی شده بود، در ایام فجر با عنوان برنامه «میدان آزادی» ادامه پیدا می‌کند. این برنامه از ساعت ۱۰ تا ۱۱صبح هر روز پخش می‌شود.
برنامه زنده «رادیکال» هر شب ساعت ۲۲ تا ۲۳ به داستان‌های افراط‌گری‌ها گروهک‌ها در متن انقلاب اسلامی می‌پردازد.
برنامه «کافه رادیو» ساعت15 به جشنواره فیلم فجر می‌پردازد.
برنامه «جوان شهر» شعارهای انقلاب مثل آزادی، عدالت اجتماعی و... را پیگیری می‌کند.
برنامه «رادیوم» هر روز پخش می‌شود و در این ایام به دستاوردهای حوزه فضایی و هسته‌ای می‌پردازد.



 سیمای مراکز استان‌ها
 در حوزه آثار نمایشی، فصل دوم سریال جلال در 26 قسمت برای پخش از شبکه یک سیما تولید شده است. مینی سریال «محرمانه در باران» از مرکز اصفهان هم جزو برنامه‌های همین حوزه است.
تله فیلم‌های «لبه پرتگاه»، «سوها» و «سه سپیده» از مرکز اردبیل، «امیرخیز» و «زمستان بی‌برف» از مرکز آذربایجان شرقی، «وقتی آفتاب طلوع می‌کند» از مرکز قم، «متین بانو» از مرکز قزوین، «دژ شوق» و «کی لهراس» از مرکز کهگیلویه و بویر احمد، «الیزابت» از مرکز خراسان رضوی و فیلم داستانی کوتاه «نهست» مرکز کردستان هم طی این روزها روی آنتن شبکه‌های استانی می‌روند و برخی از آنها از شبکه شما پخش می‌شوند.
مستند 13 قسمتی کارنامه برای پخش از شبکه یک سیما و تولید شده است. آماده‌سازی 99 عنوان مستند ویژه انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌هاست.
مستندهایی همچون «البرز در آیینه انقلاب اسلامی» از سیمای مرکز البرز، مستند آن شش نفر تولید مرکز همدان، «خادم» ویژه مبارزات و زندگی مرحوم آیت‌ا... واعظ طبسی، «ساکن خانه قدیمی» ویژه مبارزات شهید آیت‌ا... مدنی، «راه سوم» ویژه مبارزات شهید هاشمی‌نژاد، «بوی بهشت» ویژه مبارزات حاج‌حسن دباغ همسر مرحوم‌خانم دباغ، ماجرای آن روز درباره مبارزات مردم گچساران، مشق شب در 10 قسمت تولید مرکز ایلام، «در دژ حصار» تولید مرکز بوشهر، «شب می‌گذرد» درباره مبارزات آیت‌ا... ملک حسینی و مستند «ماجرای آن روزها» تولید مرکز کهگیلویه و بویراحمد، مستندهای برکت و نمی‌ایستند ایستاده‌ایم تولید مرکز زنجان و... از شبکه‌های استانی و سراسری پخش می‌شوند.
همچنین پویانمایی‌ها در سه عنوان «روحشاه» در ۱۳ قسمت از مرکز همدان، «مرحمت» در ۵۲قسمت از مرکز اردبیل و «افسانه خشت هزار گل» در 10 قسمت از مرکز کرمانشاه، تهیه شده است. برنامه‌های ترکیبی در حوزه‌های گوناگون و موشن‌گرافیک‌ها و نماآهنگ‌های انقلابی هم از شبکه‌های مختلف پخش می‌شوند.
ویژه برنامه‌های میزگردی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب و تولید ۱۳ برنامه ویژه با عنوان «روایتی از درون دربار پهلوی» با استناد به اسناد و منابع موجود هم از برنامه‌ها هستند.
ده کلاکت سخنرانی‌های کوتاه امام خمینی (ره) با موضوعات مختلف، ده کلاکت موشن گرافیک با عنوان «همه بودند» و سه کلاکت موشن گرافیک برای روز 22 بهمن از دیگر برنامه‌ها هستند.
ویژه برنامه‌هایی هم صبح روز 22 بهمن برنامه تولید می‌شود که حرکت کاروان‌های موتوری و خودرویی بخشی از آن است.
 صدای استان‌ها: ویژه برنامه من ایرانی‌ام از اول تا آخر بهمن هر شب از ساعت 20 تا 21 روی آنتن رادیوهای استان و رادیو انقلاب می‌رود.
تولید 100مینی فیچر به مدت 500دقیقه با موضوعات و محورهایی همچون خودباوری ملی، دستاوردهای انقلاب در حوزه بهداشت و... در دستور کار بوده است.
 پخش برنامه با ساختار مسابقه در 33مرکز با توجه به موضوعات و محورهایی همچون شناخت شخصیت‌های انقلابی و... صورت می‌گیرد.
در ساختار نمایشی تولید و پخش بیش از 20نمایش جدید در 33مرکز با نگاه به موضوعاتی همچون پیشرفت‌های استانی در حوزه‌های اقتصاد و... جزو اولویت‌ها بوده است.
تولید 12مستند با موضوع «قهرمانان ملی» همچون سردار شهید سلیمانی، معرفی کتاب‌های خواندنی و پر مخاطب ادبیات انقلاب اسلامی در ساختاری خلاقانه و تولید 12سرود با قصه شکل‌گیری آنها، تولید گزیده‌هایی از بیانات امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب به صورت موضوعی، بهره‌گیری از سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های رهبران فکری انقلاب مانند امام خمینی(ره)، شهید بهشتی و... به منظور تبیین آرمان‌ها و تولید 50مصاحبه مردمی با محوریت پویش‌هایی همچون «من در صحنه حاضرم چون...» و «من انقلابی‌ام چون...» از دیگر اقدامات صدای استان‌ها شمار می‌روند.
روز شمار انقلاب هم در برنامه «چهارراه انقلاب» روایت می‌شود. قطعات کوتاه سخنرانی‌های سردار سلیمانی در مراسم راهپیمایی 22بهمن سال‌های گذشته از رادیوهای استانی پخش می‌شود.
همچنین برنامه «یک روز یک خاطره» شامل خاطره‌های شنیدنی و جذاب از مردم و چهره‌هاست.