10 خودروی عجیب تاریخ

بعضی خودروها به‌قدری عجیب‌اند که بعید است دیگر کسی مانند آنها را طراحی کند!

10 خودروی عجیب تاریخ

خودروها بخش مهمی از زندگی روزمره ما شده‌اند. به‌ویژه در شرایط کنونی که حمل‌ونقل عمومی محدود شده است، خودروهای شخصی نقش پررنگ‌‌تری در زندگی ما پیدا کرده‌اند. اما همین خودروها در کنار این جنبه کاربردی خود می‌توانند بیانگر شخصیت و دارای جذابیت‌های زیبایی‌شناختی هم باشند. بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو طوری به چهار چرخ متحرک دلبستگی دارند و روی اصلاحات اجزای گوناگون آن کار می‌کنند که گویی درحال خلق یک اثر هنری هستند. برخی از این افراد خودروی خود را به‌صورت سفارشی در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع طراحی می‌کنند و گاهی با تغییر درها و سپرها و حتی موتور خودرو، تا اصلاح قسمت‌های حیاتی خودرو هم پیش می‌روند. با این وجود برخی خودروها از همان ابتدا به عجیب‌ترین شکل ممکن طراحی شده‌اند و به شخصی‌سازی نیاز ندارند. این خودروهای عجیب و غریب در چند دهه گذشته در شرکت‌های مختلف خودروسازی تولید شده و حتی برخی از آنها از خط مونتاژ، به بازار آزاد (و جاده‌ها و خیابان‌ها) هم راه پیدا کرده‌اند. در ادامه 10 نمونه از عجیب‌ترین خودروهای تاریخ خودروسازی را بررسی می‌کنیم.

 نورمن تیمبز اسپشیال ۱۹۴۸
این وسیله نقلیه لوله‌ای را نورمن ای. تیمبز، از تاثیرگذارترین مهندسان دهه 1320شمسی/1940 میلادی ساکن لس‌آنجلس که با شرکت خودروسازی تاکر خودرو (Tucker automobiles) همکاری داشت در سال 1327شمسی/ 1948میلادی ساخت. چارچوب ساختاری این خودرو با استفاده از مواد لوله‌های به‌کار‌رفته در هواپیما و بدنه آن از آلومینیوم ساخته شده است تا به حرکت سریع‌تر خودرو و ظاهر پویاتر آن کمک کند. طراحی و ساخت این خودرو که با همکاری شرکت تاکر خودرو و نورمن تیمبز انجام شد بیش از سه سال زمان برد. این خودرو از زیباترین، آئرودینامیک‌ترین و چشم‌نوازترین خودروهایی است که تاکنون ساخته شده است. دماغه بلند اما کم‌ارتفاع آن و نداشتن درب کناره‌های بدنه، نورمن تیمبز را به یکی از عجیب‌ترین خودروهای تاریخ تبدیل کرده است. از این مدل، فقط یک دستگاه ساخته شد و همان هم در آتش‌سوزی سال 1397/ 2018 کالیفرنیا از بین رفت.


سیکلون کادیلاک ۱۹۵۹
این خودروی مفهومی که سال1337 شمسی/ 1959میلادی در شرکت مشهور خودروسازی کادیلاک ساخته شد، از نظر فنی و طراحی بسیار جلوتر از زمان خود بود.
مانند بسیاری از وسایل نقلیه دیگر این دوره، شکل ظاهری این خودرو تا حد زیادی از هواپیمای شکاری و موشک‌های دهه 1330 شمسی/ 1950میلادی الهام گرفته است. دو مخروط سیاه‌رنگ تعبیه‌شده در جلوی خودرو که به‌جای چراغ‌های جلو عمل می‌کنند، رادارهای جلوگیری از تصادف خودرو هستند؛ فناوری‌ای که در خودروهای امروزی شاهد آن هستیم.
 اگر این رادارها تشخیص می‌دادند جسمی درحال نزدیک‌شدن است، چراغ‌های خطر را روشن و بوق خطر را به صدا درمی‌آوردند و حتی می‌توانستند ترمزها را هم به کار بیندازند. سیکلون که هرگز به تولید انبوه نرسید، در حال حاضر در مرکز میراث جنرال موتورز نگهداری می‌شود.




فیات مولتیپلا ۱۹۹۸
از فیات مولتیپلا معمولا به‌عنوان زشت‌ترین خودروی جهان نام برده می‌شود. خودروی سی‌ان‌جی فیات مولتیپلا که از سال 1376 شمسی/ 1998 میلادی تاکنون در شهرهای تورین و میلان ایتالیا تولید شده، دارای جعبه‌دنده پنج سرعته دستی است و به‌جای دو چراغ جلو، شش چراغ جلو دارد. اصلی‌ترین عامل زشتی مثال‌زدنی مولتیپلا، ناهمگونی قسمت سقف و شیشه‌های مرتفع خودرو با بخش بدنه آن است. فضای داخلی خودرو نیز شبیه یک میز کار شلوغ و نامرتب طراحی شده است تا کاملا با نمای بیرونی خودرو هماهنگ باشد! خودروی کاربردی، جادار و ارزان مولتیپلا در زمان تولید خود فروش بالایی داشت و در ناوگان تاکسیرانی و آمبولانس نیز نقش ایفا کرده است.





ب‌ام‌و ایستا ۱۹۵۳
این خودرو یکی از معدود خودروهای دهه 1330شمسی/ 1950میلادی است که در ساخت آن از موشک الهام گرفته نشده است. از ایستا در نمایشگاه خودروی تورین 1332 شمسی/ 1953 میلادی رونمایی شد.  ابعاد کوچک بدنه ایستا بسیاری از بازدیدکنندگان را غافلگیر کرد. فرم بدنه تخم‌مرغی شکل خودرو که تنها یک در داشت و آن هم از قسمت جلو باز می‌شد این خودرو را از سایر خودروهای موجود در بازار کاملا متفاوت می‌کرد؛ به‌ویژه آن که با بازکردن در خودرو، فرمان و سایر متعلقات مربوط به آن نیز همراه در جابه‌جا می‌شدند.  این خودرو همچنان در سراسر جهان تولید و فروخته می‌شود و محبوبیت خاصی در کشورهای اروپایی دارد. خودرو به لطف جثه کوچک خود، مصرف سوخت پایینی دارد.  ب‌ام‌و ایستا بالاترین میزان فروش خودروهای تک‌سیلندر در حال تولید را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.





تویوتا سِرا1990
این مدل از تویوتا از خودروهای کمتر شناخته ‌شده در تاریخچه درخشان دهه90 این خودروسازی است. این خودرو حاصل تلاش تویوتا برای ساخت یک خودروی هاچبک اسپرت منحصر به فرد بود. تویوتا سرا از ظاهری جذاب و طراحی بی‌نظیر نسبت به خودروهای زمان خود برخوردار بوده است. این خودرو از نظر طراحی بدنه و فضای داخلی در کلاس سوپراسپرت‌ها قرار می‌گرفت. طرح کابین خلبانی فضای داخلی در کنار درهایی که به حالت پروانه‌ای باز و بسته می‌شدند، تویوتا سرا را از دیگر خودروها متمایز می‌کرد. خلاقیت تویوتا در ساخت در‌های بال‌پرنده‌ای نه‌تنها شاهکاری بی‌نظیر از طرف تویوتا به‌ شمار می‌آمد بلکه از نظر فروش نیز موفقیتی عالی محسوب می‌شد.



تاسکو 1948
این خودرو محصول شرکت خودروسازی آمریکایی تاسکو است. شاید کسانی که خوره ماشین و طراحی آن هستند، با این محصول که هنر گوردون بوئریگ است، بیشتر آشنا باشند. طراحی این خودرو را بوئریگ انجام داد که قبل از آن برای جنرال موتورز، اشتوتز و پاکارد کار می‌کرد. تاسکو 1948 شکل بسیار منحصر به فردی دارد و بیشتر از آن که شبیه خودرو باشد، شبیه یک موشک است. در طراحی این خودرو به جای چهار در، دو‌در در نظر گرفته شده و اتاقک سرپوشیده‌ای مانند اتاقک خلبان نیز برای آن در نظر گرفته شده است. بسیاری از افراد این مدل را عجیب‌ترین خودرویی می‌شناسند که تاکنون تولید شده است.



شورولت اس‌اس‌آر ۲۰۰۳
ظاهر متفاوت و کلاسیک این خودروی شورولت تولید1382 شمسی/ 2003 میلادی باعث می‌شود اگر از قبل اطلاعاتی درباره آن نداشته باشید، آن را محصول دهه 40 تا 60 میلادی تصور کنید! شورولت اس‌اس‌آر که دارای جعبه دنده شش‌سرعته دستی و موتور شش لیتری هشت سیلندر ال‌اس2 است، علاوه بر زیبایی‌های موجود در نمای خارجی و سقف جداشونده خود، دارای امکانات خاصی در کابین مانند صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن و سیستم صوتی از برندهای حرفه‌ای نیز هست. پیشرانه 3/5 لیتری هشت سیلندر خودرو، قدرتی برابر با 390 اسب بخار و گشتاوری برابر با 550 نیوتن‌متر به چرخ‌ها می‌دهد و این امکان را ایجاد می‌کند که خودرو بتواند در 5/5 ثانیه سرعت خود را به 100‌کیلومتر بر ساعت برساند.



فراری اس512 ماجولو ۱۹۷۰
این خودرو را طراح خودروی ایتالیایی مشهور، پائولو مارتین طراحی کرد و در شرکت خودروسازی معروف فراری، سازنده خودروهای لوکس تولید شد و اولین بار در سال 1349 شمسی/ 1970میلادی در نمایشگاه ژنو به نمایش درآمد. ظاهر فوق‌العاده منحصر به فرد این خودرو تقریبا شبیه فلاپی دیسک است و قسمت‌های مختلف چرخ‌ها زیر چارچوب کوچک آن جاسازی شده‌اند. موتور خودرو با 24‌سوراخ طراحی شده که ماشین را به‌راحتی به سرعت بالای 350 کیلومتر بر ساعت می‌رساند.




کرایسلر استریملاین اکس ۱۹۹۵
کرایسلر استریملاین اکس که در دهه 1330 شمسی/ 1950 میلادی تولید شد یکی دیگر از خودروهای درخشان عصر فضاست که توسط کرایسلر، خودروساز مشهور ساخته شده است.
این خودرو که ظاهری شبیه موشک دارد و دارای موتور توربینی است، اولین بار در سال1333شمسی/ 1955میلادی در نمایشگاه خودروی تورین ایتالیا به نمایش گذاشته شد.
 کرایسلر استریملاین اکس به‌گونه‌ای طراحی شده که از نظر آیرودینامیکی کارآمد باشد و ماشین بتواند به‌راحتی به حداکثر سرعت برسد.





مرسدس بنز ای‌ام‌جی جی63   6در6 ۲۰۱۳
شرکت خودروسازی مرسدس، تولیدکننده برخی از باورنکردنی‌ترین وسایل نقلیه در تاریخ صنعت خودرو بوده است.
خودروی مرسدس بنز ای‌ام‌جی جی63 6در6 شبیه هیچ‌کدام از خودروهای دیگری که این شرکت تولید کرده نیست. این خودرو شش چرخ که می‌تواند فقط در 8/7 ثانیه از حالت متوقف تا 98 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد، از ترسناک‌ترین خودروهای تولیدی این شرکت است.
خودرو در زمان تولید خود بزرگ‌ترین و وسیله نقلیه آفرود مجاز به تردد در خیابان به شمار می‌آمد و از نظر قیمت، رتبه دوم را در میان خودروهای تولیدی شرکت مرسدس دارا بود. از ای‌ام‌جی جی63 6×6 که مرسدس، آن را در سال 1391شمسی/ 2013میلادی عرضه کرد فقط چند مدل در بازار وجود دارد. بدون شک این وسیله نقلیه هیولایی یکی از دیوانه‌کننده‌ترین مدل‌های تولید شده است.