هر درآمدی مشمول مالیات است

هر درآمدی مشمول مالیات است


معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، با بیان این‌که هر فعالیتی که در فضای مجازی منجر به کسب درآمد شود مشمول مالیات خواهد بود، گفت: برخی فعالیت‌ها در فضای مجازی در قالب کسب و کارهای اینترنتی تعریف شدند که بحث آنها با فعالیت شخصی افراد متفاوت است و اقدامی که اخیرا در سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود مربوط به اشخاص حقیقی است.
محمود علیزاده در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: فعالیت‌هایی که بر بستر اینترنت با عنوان کسب و کارهای اینترنتی انجام می‌شود ممکن است در فضاهایی مانند تلگرام، اینستاگرام و واتس‌اپ نیز صفحه‌ای تعریف کنند. اما بحث ما در مورد اشخاصی است که از طریق فضای مجازی کسب درآمد دارند و طبق ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم موظف به پرداخت مالیات هستند و بر اساس ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم نیز باید اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کند.
وی با بیان این‌که سازمان مالیاتی رویدادهای مالی افرادی را که در فضای مجازی کسب درآمد دارند بررسی می‌کند، تصریح کرد: اگر افراد اقدام به تسلیم اظهارنامه نکنند به موجب ماده 274 قانون مالیات‌های مستقیم مجرم شناخته شده و علاوه بر مبلغ مالیات باید جرایم در نظر گرفته شده در این حوزه را بپردازند.
علیزاده تاکید کرد: رصد تراکنش‌های مالی یکی از اقدامات سازمان امور مالیاتی است و منشا پول باید مشخص باشد. همچنین اگر صاحب صفحه فرد دیگری باشد و افراد دیگر مشغول جذب آگهی از آن باشند از طریق رصد حساب‌های بانکی قطعا به حساب اصلی و مالک صفحه می‌رسیم. در این زمان افراد باید مراقب باشند حساب خود را اجاره ندهند و اگر مورد سوء استفاده قرار بگیرد باید پاسخگو باشند.
معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با تاکید بر این‌که تعداد رصد تعداد پیجرها هم از دیگر اقدامات سازمان مالیاتی است، گفت: از آنجا که احتمال دارد یک صفحه اجتماعی چند کاربر داشته باشد حساب همه آنها برای دستیابی به مالک اصلی صفحه بررسی خواهد شد. برخی شرکت‌ها هستند که کد کاربری و برند خود را کرایه می‌دهند و افراد اقدام به تاسیس صفحه می‌کنند که در نگاه اول شخصی به نظر می‌رسد اما پس از بررسی مشخص خواهد شد این صفحه‌ها یک سر تیم دارد. از طریق بررسی تراکنش‌های بانکی و ارتباط مالی بین آنها متوجه خواهیم شد که درآمد آنها چقدر است.
به گفته این مقام مسؤول در سازمان امور مالیاتی، تمام اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها درآمدشان از این محل مشمول مالیات می‌شود و بهتر است خودشان آن را ابراز کنند، چرا که مکانیسم‌های لازم برای رسیدن به این درآمد تعبیه شده و براساس آن به میزان دریافتی و درآمد افراد می‌رسیم. یکی از این روش‌ها، حساب‌های بانکی است. علاوه بر آن از یک سیستم مانند سامانه پایانه فروشگاهی و حساب‌های بانکی که متصل به دستگاه‌های ابزار پرداخت هستند و چه آنها که متصل نیستند به استناد قانون باید حساب‌های شخصی و تجاری خود را جدا کنند، مالیات گرفته می‌شود. سازمان مالیاتی به صورت هوشمند و با فناوری موجود برای رسیدن به این درآمدها ورود می‌کند.