توافق برگزیت رسما نقض شد

توافق برگزیت رسما نقض شد


اتحادیه اروپا تصمیم یكجانبه دولت انگلیس مبنی بر «ادامه كنترل ورود و خروج مواد غذایی بین انگلستان و ایرلند شمالی» را شدیدا محكوم كرد و آن را نقض اساسی توافق نامه برگزیت خواند. كمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید در واكنش به تصمیم یكجانبه لندن، دست به اقدامات حقوقی خواهد زد.
به گزارش یورونیوز، ماروش سفروویچ، كمیسر و نایب‌رئیس كمیسیون اروپا، نگرانی جدی خود درباره این تصمیم یکجانبه را ابراز كرد و گفت: «دولت انگلیس با ادامه این كار آشكارا با رویكرد سازنده‌ای كه تاكنون حاكم بوده، مقابله می‌كند.» به گفته آقای سفروویچ این تصمیم خدشه به اعتماد متقابل وارد می‌كند.
دولت محافظه‌كار بوریس جانسون در تصمیمی یكجانبه، مهلت كنترل ورود و خروج محصولات غذایی بین ایرلند شمالی، بخشی از انگلیس و لندن را تا پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۱ تمدید كرد. در حالی كه طبق توافقنامه برگزیت هر تصمیمی در این‌باره باید در مذاكرات اتحادیه اروپا و انگلیس گرفته شود. اتحادیه اروپا تنها در دو ماه اول سال ۲۰۲۱،‌ ژانویه و فوریه،‌ به انگلیس زمان داده بود تا برای جلوگیری از هرج و مرج و تحت فشار قرار ندادن شركت‌ها، كنترل ورود و خروج مایحتاج اولیه را در دست بگیرد تا این شركت‌ها با قوانین جدید برگزیت در دوران فرابرگزیت بیشتر آشنا شوند.
درپی نهایی شدن برگزیت در سال گذشته، شهروندان بریتانیایی در ایرلند شمالی با مشكلات عدیده كمبود محصولات غذایی مواجه شدند. دلیل اصلی آن چك و بازبینی محصولاتی بود كه ناگزیر باید از مرز جمهوری ایرلند، عضوی از اتحادیه اروپا، عبور می‌كرد تا به ایرلند شمالی برسد. بحران در روابط لندن و بروكسل، پس از انعقاد توافق نهایی برگزیت، وارد فاز تازه‌ای شده است. انگلیس از اتحادیه اروپا خواسته است تا مهلت توقف بازرسی محموله‌های كالاهای اساسی در حال تبادل میان ایرلند شمالی و سایر نقاط بریتانیا در مرز جمهوری ایرلند را تا ۲۰۲۳ تمدید كند.