دیدار در  «شارع‌الرسول»

دیدار مهم رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌ا... سیستانی در نجف اشرف بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های دنیا داشت

دیدار در «شارع‌الرسول»

سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق و دیدار وی با مرجعیت شیعه در نجف و مقامات سیاسی در بغداد، مورد توجه بسیاری از محافل خبری و تحلیلی در جهان قرار گرفته است. آنچه مسلم است این‌که «عراق امن»، یعنی سرزمینی که رهبر کاتولیک‌های جهان به آن پای گذاشته است، زیر سایه گفتمان مقاومت و با رشادت رزمندگان دلیر حشد الشعبی تحقق پیدا کرده‌است.

پاپ فرانسیس بعدازظهر جمعه و در دیداری سه روزه، وارد عراق شد و با مقامات ارشد این کشور ازجمله مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. دیروز (شنبه)، مهم‌ترین بخش سفر پاپ، یعنی دیدار با آیت‌ا... سیستانی مرجعیت شیعه در نجف اشرف صورت گرفت.
آیت‌ا... سیدعلی سیستانی مرجعیت عالی‌قدر شیعیان در عراق، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان را به حضور پذیرفت. خودروی حامل پاپ، ساعت 9 و 27 دقیقه دیروز به وقت تهران، به محل اقامت آیت‌ا... سیستانی در نجف اشرف رسید و دو طرف پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند. این دیدار به مدت یک ساعت به طول انجامید و پاپ و هیأت همراه او پس از ترک محل اقامت آیت‌ا... سیستانی به سمت شهر «اور» در استان ذی‌قار (جنوب عراق) حرکت کردند.
 بیانیه دفتر آیت‌ا... سیستانی در‌خصوص ملاقات با پاپ
پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از یک منبع آگاه در ارتباط با این دیدار گزارش داد که به هیچ‌یک از شخصیت‌های سیاسی و دولتی عراق اجازه ورود به محل اقامت آیت‌ا... سیستانی و مشارکت در این گفت‌و‌گو داده نشده‌است. پس از این دیدار، دفتر آیت‌ا... سیستانی در بیانیه‌ای اعلام کرد در دیدار با پاپ، درباره چالش‌های بزرگی که انسانیت در عصر کنونی با آن مواجه است، صحبت شده‌است‌. طبق این بیانیه، مرجعیت‌عالی‌قدر شیعیان در عراق در دیدار با پاپ از ظلم، قهر، فقر، ستم دینی و فکری و سرکوب‌ آزادی‌ها که بسیاری در کشورهای جهان از آن رنج می‌برند و همچنین جنگ‌ها، اقدامات خشونت‌آمیز، محاصره اقتصادی،‌ کوچاندن اجباری مردم و... به‌ویژه در ارتباط با مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی سخن گفته‌اند و به نقشی که رهبران دینی و معنوی در جهت جلوگیری از این فاجعه باید ایفا کنند، اشاره کرده‌اند. در ادامه این بیانیه آمده است که آیت‌ا... سیستانی ضمن اشاره به جایگاه عراق، تاریخ بزرگ این کشور، مردم سخاوتمند آن، ابراز امیدواری کرده‌اند که عراق تیره‌‌روزی کنونی خود را در زمانی نه‌چندان دور پشت سر بگذارد.
مرجعیت‌ عالی‌قدر شیعیان در عراق همچنین بر اهتمام خود مبنی بر زندگی مسیحیان همچون سایر مردم عراق در امنیت، صلح و با داشتن تمام حقوق قانونی تأکید کرده‌اند و در عین حال، به نقش مرجعیت دینی در پاسداری از مسیحیان و سایر افرادی که در سال‌های گذشته، مورد ستم و اذیت قرار گرفته‌اند به‌ویژه در زمانی که تروریست‌ها بر بخش عظیمی از چند استان عراق سیطره پیدا کردند، اشاره کرده‌اند. در بخش پایانی این بیانیه نیز آمده است که آیت‌ا... سیستانی از پاپ فرانسیس برای تحمل سختی‌های سفر و انجام این دیدار تشکر کرده‌اند.
 عراق امروز، عراق دیروز
بدون شک تحقق «عراق امن»، محصول غیرت، معنویت و جانفشانی بزرگ‌مردان و شهدایی مانند حاج‌قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و دیگر رزمندگان مقاومت می‌باشد. عراق امنی که امروز رهبر کاتولیک‌های جهان با خیالی آسوده در آن پای گذاشته و به نقاط مختلف آن سفر می‌کند. عراق کشوری بود که در سایه خیانت برخی کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی و براساس برنامه‌ریزی‌های مدون و مدیریت مستمر کشورهای غربی ازجمله ایالات متحده آمریکا در حال سقوط و تسخیر به دست داعش بود. در چنین شرایطی رزمندگان مقاومت دلیرانه و شجاعانه در مقابل تروریسم تکفیری ایستاده و شکست سختی را به مهره‌های تروریستی واشنگتن، تل‌آویو و ریاض در منطقه تحمیل کردند.
بعد از آن‌که نیروهای محور مقاومت در مقابل تاکتیک‌های ناامن‌سازی آمریکا ایستادگی کرده و سیاست‌های تجزیه‌طلبی صهیونیست‌ها نقش بر آب شد، واشنگتن و تل‌آویو ناجوانمردانه حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دو فرمانده بزرگ مقاومت را به شهادت رساندند. عراقی که امروز پاپ به آن سفر کرده است، با عراقی که تا کمتر از سه سال قبل صحنه مجادله با تروریست‌های داعش بود، کاملا متفاوت است. در حقیفت، امروز پاپ فرانسیس در سایه امنیتی که تحقق آن مدیون خون شهدای مقاومت است، وارد عراق می‌شود و در کمال امنیت از این کشور دیدن به‌عمل آورد. امنیتی که امروز شیعیان، اهل تسنن، مسیحیان و دیگر ادیان در عراق، زیر سایه آن زندگی می‌کنند. حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، در توییتی با اشاره به سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق نوشت: «پاپ فرانسیس وارد بغداد شد. بدون نقش مهم جانفشانی ابومهدی المهندس، سردار سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و منطقه، امروز پاپ اعظم واتیکان نمی‌توانست با امنیت و آرامش وارد عراق شود. مداخلات کاخ سفید و وجود نظامیان ‎آمریکا در عراق و منطقه، همچنان عامل ناامنی است».


عراق امن، مدیون گفتمان مقاومت است
شیخ صهیب حبلی، عضو جمعیت علمای مقاومت در لبنان، درخصوص سفر اخیر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق و دیدار وی با مقامات این کشور تاکید کرد: «چه کسی می‌تواند نقش بارز جبهه مقاومت را در ایجاد امنیت در عراق و منطقه نادیده انگارد. همین امنیت سبب شده است تا امروز نامی از خلافت نامشروع، غیرقانونی و وحشیانه داعش در عراق و سوریه نباشد. در این میان، کسانی که از وجود نیروهای مقاومت در میدان متضرر شده‌اند، تلاش می‌کند چهره مقاومت را تخریب کنند اما جای مقاومت در قبول ملت‌های منطقه، اعم از هر گونه مذهب و قومیتی است.»   
شیخ حبلی در ادامه افزود: «اهمیت فداکاری مقاومت در همین است که امروز، مقامات مذهبی ارشد دنیا وارد بغداد می‌شوند، بدون آن‌که واهمه‌ای از رفت و آمد در این کشور داشته باشند. این یعنی قدرت و اقتدار مقاومت. در هر حال، مقاومت در برابر طغیانگری و تجاوز، حق طبیعی هر ملت و گروه است. ملت‌ها حق دارند سرنوشت خود را تعیین کنند.»