چقدر کتابخانه داریم؟

تعداد کتابخانه‌های عمومی از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون 10برابر شده است

چقدر کتابخانه داریم؟



علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز گذشته طی سخنانی در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی یزد که بعد از 25سال با پیگیری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ثمر نشست، آن را اتفاقی مبارک خواند و خواستار حمایت بیشتر مسؤولان‌شد.
در ادامه بخشی از سخنان او را می‌خوانید: کتابخانه‌های عمومی در کشور از سال ۱۳۴۴ با تصویب قانونی در مجلس وقت شروع به کار کردند، اما دوره جدید آن با تصویب قانون مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۲ آغاز شد و از سال ۱۳۸4 پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی فعالیت خود را ادامه داد.
تا پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۳۷۲ کتابخانه در سطح کشور وجود داشت، اما امروز با مجموع افتتاح‌های پیش رو بیش از 3570 کتابخانه عمومی در کشور داریم که با مجموع افتتاح‌های پیش رو با رشد نزدیک به ۱۰برابری تعداد کتابخانه‌های عمومی
 روبه‌رو هستیم.
از سال ۱۳۹۸ یعنی از شروع دوران شیوع کرونا تاکنون که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی که به صورت حضوری برگزار می‌شد کاهش پیدا کرد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سالی پر بار و پرفعالیتی را پشت سر گذاشت؛ به طوری که از اسفند ۱۳۹۸ تا امروز تعداد ۹۴ باب کتابخانه عمومی افتتاح شده است و در طول ۱۰روز آینده نیز شش باب کتابخانه دیگر افتتاح می‌شود که به این ترتیب در طول یک‌سال اخیر یکصد کتابخانه به ناوگان کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه خواهد شد و این یکی از دستاوردهای مهمی است که مسؤولان جمهوری اسلامی در تمام دستگاه‌ها با حمایت دولت محترم به انجام رسانده‌اند.
در طول سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فعالیت‌های خود را به سمت فضای مجازی هدایت کرد و جمعا ۹۶هزار برنامه فرهنگی در طول این سال اجرا شده است. در همین خصوص دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی امسال با حضور بیش از یک میلیون و 300هزار نفر بر اساس کد ملی، به صورت الکترونیکی برگزار شد.
همچنین برگزاری ۱۹طرح پژوهشی از جمله به نتیجه رسیدن شش طرح آمایش سرزمینی، اجرای طرح جامع نرم‌افزاری مدیریت دانش در کتابخانه‌های عمومی، برگزاری محافل ادبی نهاد و فعالیت آنها به مناسبت‌های مختلف که در آخرین مورد با اجرای طرح «راویان بالندگی» تقدیر از شاعران پیشکسوت و شاعران جوان انقلاب اسلامی در دهه فجر همراه بود که بخشی از صدها و هزاران برنامه‌ای است که با همت کتابداران در سال جاری در مناطق مختلف کشور انجام شده است.
طبیعی است این فعالیت‌ها جز با حمایت دولت محترم، استانداران، شوراهای برنامه‌ریزی، شهرداران، شوراهای شهر و دستگاه‌های مختلف انجام نمی‌شد.