طنین خوش‌آهنگ «راویان بالندگی» در كتابخانه‌های عمومی

طنین خوش‌آهنگ «راویان بالندگی» در كتابخانه‌های عمومی

پس از اجرای موفق و اثرگذار سلسله نشست‌های موسوم به «محافل ادبی» توسط نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور و برگزاری جلسات فرهنگی و آموزشی مستمر و متنوع در فضای مجازی، ویژه‌برنامه‌ تجلیل ملی از شاعران و فعالان شعر انقلاب اسلامی با عنوان «راویان بالندگی» به صورت مجازی در استان‌های مختلف كشور برگزار شد.
ویژه‌برنامه راویان بالندگی كه معرفی و ارج نهادن به گفتمان ادبی انقلاب، مقاومت و پایداری را به عنوان یكی از رسالت‌های محوری خود هدف‌گذاری كرده بود در دوره‌ای 11 روزه با گرامیداشت ۳۱شاعر فقید و درگذشته شعر انقلاب اسلامی، تجلیل از ۴۲شاعر پیشكسوت شعر انقلاب اسلامی و تقدیر از ۳۱ شاعر فعالِ شعر انقلاب اسلامی میزبان اهالی شعر و ادب در سی و یك استان كشور بود و جلسات خود را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از طریق ارتباط مجازی با مدعوین و شركت‌كنندگان برگزار كرد. نخستین چراغ راویان بالندگی با آیین افتتاحیه روشن شد؛ مراسمی كه با حضور مسوولان و جمعی از شاعران مطرح كشور در كتابخانه پارك‌شهر تهران برگزار شد.
نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد در مراسم افتتاحیه گفت: راویان بالندگی تا پایان بهمن از طلایه‌داران شعر اصیل انقلاب، به‌خصوص بزرگانی كه امروز در بین ما نیستند و قلم‌های‌شان همواره در تاریخ ادبیات ایران ماندگار خواهد ماند، یاد خواهد كرد؛ استادانی كه به ما یاد دادند پیش از هر چیز برای هر قلم تعهد و بینش لازم است و همواره آثارشان برای ما مانند چراغ راهی در این مسیر بوده است.
در این مراسم نیز مصطفی محدثی خراسانی، عضو شورای ادبی نهاد كتابخانه‌های عمومی نیز اظهار كرد: شعر انقلاب یك شعر همه‌جانبه زنده و پویاست و در جریان شكل‌گیری شعر انقلاب شاعران بسیاری نقش داشتند تا توانستند شعری را به سامان برسانند كه ما امروز بتوانیم از آن به عنوان یكی از جریان‌های اصیل فارسی یاد كنیم. بر این اساس برنامه راویان بالندگی به پیشنهاد دبیركل نهاد كه خودشان از اهالی ادب و ارجمندان این حوزه هستند، شكل گرفت تا تجدید عهدی شود با كسانی كه این جریان را رقم زدند و در بالندگی آن نقش داشتند.
عبدالجبار كاكایی نیز یكی دیگر از شاعرانی بود كه در این ویژه‌برنامه‌ها شركت كرد و با اشاره به این‌كه تقدیر از جوانان در كنار پیشكسوتان اتفاقی به‌جا است، گفت: ما در شعر انقلاب آنچنان كه باید مداقه نكرده‌ایم و در دانشگاه‌ها، محافل علمی و ادبی به اندازه كافی به این مقوله پرداخته نشده است. هر تحول اجتماعی و هر انقلاب سیاسی و اجتماعی یك نظام نشانه‌شناسی زبان به دنبال دارد. كلماتی در این بین برجسته می‌شوند كه مردم با آن احساس هیجان می‌كنند و تولید ادبیاتی می‌كند كه مشخصه‌های خاص آن جریان می‌شود، مانند انقلاب مشروطه، قیام ۳۰ تیر، ۲۸ مرداد، وقایع پس از ۲۸ مرداد، جریان‌ مربوط به گروه سیاسی دهه ۴۰ و... كه هر كدام از آنها دایره‌المعارف كوچكی از لغات، نشانه‌ها و نمادها را ایجاد می‌كند كه نام آن ادبیات بر آنها گذاشته می‌شود. ویژه‌برنامه‌های راویان بالندگی با گرامیداشت یاد، تجلیل و تقدیر از شاعران فقید، درگذشته، پیشكسوتان و شاعران فعال در شعر انقلاب اسلامی برگزار شد. در بخش گرامیداشت شاعران درگذشته گذری بر آثار و سروده‌های حسین آهی، سیدحسن حسینی، محمدرضا آقاسی، غلامرضا رحمدل، بهمن صالحی، سلمان هراتی، محمدرضا رحمانی، نبی‌ا... نیازی، مشفق كاشانی، سپیده كاشانی، محمدعلی مردانی، محمدحسین بهجتی اردكانی، شاهرخ اورامی، احمد عزیزی، غلامرضا شریفی، مهدی تعجبی، محمدحسن حجتی ریشان، طاهره صفارزاده، تیمور ترنج، خلیل عمرانی، محسن پزشكیان، سیدمحمدرضا هاشمی‌زاده، احمد زارعی، نصرا... مردانی، محمدخلیل مذنب، محمد قهرمان، حمید سبزواری، غلامرضا قدسی، حبیب‌ا... معلمی، یاور همدانی و قیصر امین‌پور صورت پذیرفت. در بخش تجلیل از شاعران پیشكسوت شعر انقلاب اسلامی نیز عباس براتی‌پور، ناصر فیض، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، حمیدرضا شكارسری، ایرج قنبری، بیت‌ا... جعفری، حشمت‌ا... خالقی، عباس شاه‌زیدی، خسرو احتشامی، صادق رحمانی، زكریا اخلاقی، عبدالجبار كاكایی، منصور دولتی، كیومرث عباسی قصری، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، محمدعلی مجاهدی، مصطفی علیپور، عباس باقری، غلامرضا كافی، مرتضی امیر اسفندقه، مرتضی نصیری، افشین علاء، جلال محمدی، مرید محمدی، علی معلم دامغانی، علیرضا قزوه، محمدعلی حضرتی، علی هوشمند، غلامحسین یوسفی، محمدحسین انصاری‌نژاد، احمد ده‌بزرگی، پروانه نجاتی، ساعد باقری، قادر طهماسبی، ولی‌ا... كلامی، محمدرضا سهرابی‌نژاد، محمدكاظم كاظمی، مصطفی محدثی‌خراسانی، محمود اكرامی‌فر، سیاوش دیهیمی و میرهاشم میری مهمان راویان بالندگی شدند.