امنیت عراق در سایه گفتمان مقاومت

امنیت عراق در سایه گفتمان مقاومت

فادی اسماعیل بودیه سردبیر نشریه المرایا

سفر پاپ فرانسس به عراق و دیدار او با مرجع‌عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت‌ا... سیستانی مورد توجه بسیاری از تحلیلگران حوزه منطقه غرب آسیا، جهان‌اسلام و جهان مسیحیت قرار گرفته‌است. منطقه غرب آسیا، جایی است که ادیان مختلف در آن به زندگی در کنار یکدیگر مشغول بوده و همزیستی مسالمت‌آمیزی با یکدیگر داشته‌اند. با این حال، هرجا عوامل فرامنطقه‌ای و دست‌های بیگانه درصدد ایجاد تفرقه بین ملت‌ها بر آمده‌اند، شاهد ایجاد و تشدید بحران بوده ایم. از این رو تعامل و گفت‌وگوی بین ادیان و فرقه‌های مختلف، امری مبارک محسوب می‌شود.
مساله‌ای که در اینجا اهمیت دارد، به نقش خاص مرجعیت شیعه و فتوای ایشان در مبارزه با داعش و تروریست‌های تکفیری بازمی‌گردد. فتوای حضرت آیت‌ا... سیستانی سبب شد ملت عراق به صورت یکپارچه، در مقابل تروریسم ساخته و پرداخته دست ایالات متحده آمریکا و ایادی آن در منطقه بایستد. همگان به یاد دارند بین سال‌های 2014 تا 2017 میلادی، داعش چگونه در منطقه و خصوصا در دو کشور سوریه و عراق در حال جولان‌دادن بود. همه به یاد دارند تروریست‌ها چگونه سخت‌ترین جنایات را در کشورهای منطقه مرتکب شدند و چه تعداد از مردم بی‌گناه و سربازان حافظ امنیت منطقه را به بدترین و سخت‌ترین نحو ممکن به شهادت رساندند. هنوز فجایعی مانند آنچه در پایگاه اسپایکر در عراق گذشت، ذهن هر انسانی را آزرده خاطر می‌کند.
در حالی که تروریست‌های تکفیری به پشتوانه حامیان فرامنطقه‌ای خود و متاسفانه برخی خیانتکاران در داخل منطقه به تسخیر عراق و سوریه و دیگر کشورها دل بسته بودند، قدرت مقاومت در مقابل آنها نمایان شد. مقاومت، دژ مستحکمی بود که با فتوای مرجعیت‌شیعه در عراق و فداکاری شهدای بزرگواری مانند شهیدحاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس،تروریسم تکفیری را در مقابل خود مقهور و تسلیم ساخت.
این روزها، در سال 2021 میلادی، پاپ فرانسیس در سایه امنیتی که رزمندگان مقاومت در عراق و منطقه ایجاد کرده‌اند، به بغداد و دیگر شهرها سفر کرده‌است. امنیتی که امروز در عراق و منطقه وجود دارد، برخاسته از خون پاک شهدا و قهرمانان مثال‌زدنی و بی‌تکراری است که از همه زندگی و جان خود برای حفظ دین و خاک خود هزینه کردند. بدون شک، راه رستگاری همه کشورهای منطقه، تکیه و استناد به همین گفتمان مقدس( گفتمان مقاومت ) است. اگر رزمندگان مقاومت در منطقه حضور نداشتند، امروز اساسا نام و نشانی از عراق و سوریه و جهان اسلام وجود نداشت. بدیهی است باید به این گفتمان افتخار کنیم و قدردان امنیتی باشیم که در سایه همین گفتمان، بر منطقه سایه انداخته‌است؛ گفتمانی که هر گاه از آن فاصله بگیریم، دشمنان و عوامل آنها طمع بیشتری برای ضربه‌زدن به ساکنان منطقه، اعم از شیعه، سنی، کرد، مسیحی و....پیدا خواهندکرد.