حل مشکلات  در گروی انتخاب اصلح

حل مشکلات در گروی انتخاب اصلح

مهدی فضائلی تحلیلگر مسائل سیاسی


 تقریبا در تمام انتخابات آنچه مورد توجه و تاکید بوده در حوزه مشارکت است که می‌تواند از جهات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. اهمیت این موضوع از دو بُعد داخلی و خارجی قابل تامل است، به این معنی که حضور و مشارکت گسترده مردمی در انتخابات یکی از نشانه‌های با‌نشاط و پویا بودن جامعه همچنین وجود امید در جامعه است. به تعبیر دیگر به میزانی که حضور در انتخابات پرشورتر و با درصد بالاتری برگزار شود امیدواری مردم نسبت به تغییرات مثبت را افزایش می‌دهد، در این راستا دولتی که با مشارکت بالاتری انتخاب شود دولتی با پشتوانه قوی‌تر خواهد بود که می‌تواند با انگیزه بیشتری سیاست‌های مورد نظر را اجرا کند.
همچنین پشتوانه مردمی در انتخابات به‌ویژه ریاست‌جمهوری از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند جایگاه کشور را در عرصه روابط بین‌الملل ارتقا دهد و به این ترتیب تهدیدات مبتنی بر این تحلیل که نظام پشتوانه مردمی ندارد را دفع کند؛ به عبارت دیگر افزایش مشارکت مردمی موجب ارتقای امنیت کشور می‌شود. در قانون اساسی ما نیز تصریح شده است که موضوعات مهم با اتکا به آرای مردم تعیین‌تکلیف می‌شود که مهم‌ترین نمادش انتخابات است، مشارکت حداکثری در انتخابات نشان‌دهنده میزان پشتیبانی مردم از نظام است. موضوع دیگر انتخاب اصلح است، به این معنی که مردم تلاش کرده و به‌صورت آگاهانه فردی را انتخاب می‌کنند که بتواند مشکلات کشور را حل کند. نیاز امروز کشور وجود دولت قوی و کارآمد در جهت کاهش مشکلات است، چنین روندی نیازمند انتخاب خوب است؛ انتخاب فردی توانمند، انقلابی، با‌انگیزه، مردمی و جهادی.
طبیعتا برآیند و نتیجه چنین مشارکتی می‌تواند به سرعت خود را در صحنه اجرایی کشور نشان دهد، به این ترتیب در صورتی که فرد ضعیف‌تری انتخاب شود در حل مشکلات کشور ناکارآمدتر خواهد بود و بر‌عکس انتخاب فردی قوی نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت. امروز مردم می‌توانند متوجه شوند که انتخاب دولتی ناکارآمد و کابینه ضعیف چقدر می‌تواند خسارت‌بار باشد. به تعبیر رهبری مشارکت پرشور و انتخاب اصلح نور علی نور خواهد بود.