آشوب پشت دیوار بلند

آشوب پشت دیوار بلند


فرار از زندان همیشه پیشانی‌نوشت زندانیان برخی کشورهای اروپایی یا آمریکای‌لاتین و مرکزی نیست و در همین قاره آسیای خودمان هم زندانیان متعددی توانسته‌اند فرار کنند. البته نقشه فرارشان همیشه موفق نبود و تلفاتی هم روی دست مسؤولان زندان گذاشته‌اند.
 کشته شدن 10 زندانی زندان قزلحصار
ماجرای زندان قزلحصار کرج به اسفند سال 89 برمی‌گردد. اواخر اسفندماه بود که ماموران زندان قزلحصار متوجه شورش قاچاقچیان محکوم به حبس ابد و اعدامی در یکی از بندها شدند که مشغول تخریب شیشه‌ها و دیوارها بودند. ماموران از آنان خواستند به سلول‌های خود بازگردند اما اغتشاشگران بدون توجه به اخطارها همچنان به خرابکاری خود ادامه دادند. با ادامه شرایط، یکی از نگهبانان زنگ‌خطر را به صدا درآورد که اغتشاشگران با حمله به آن نگهبان و همکارش، هر دو را به گروگان گرفتند. سایر ماموران زندان که متوجه گروگانگیری شده بودند، محل را محاصره کردند اما آشوبگران بدون توجه به اخطارها، دو گروگان خود رابه داخل سلول بردند. ماموران ناگهان متوجه شدند تعدادی از زندانی‌ها با نزدیک شدن به دیوار منتهی به محوطه بیرونی زندان، قصد فرار دارند. آنها برای جلوگیری از فرار با زندانیان درگیر شدند که در این درگیری 10 نفر کشته، 15 نفر دیگر زخمی و دو مامور گروگان نیز آزاد شدند.
 کشته شدن 26 زندانی در زندان برزیل
در یکی از خونین‌ترین ماجراهای فرار از زندان که حدود پنج سال پیش در برزیل رخ‌داد، 26 زندانی برزیلی کشته شدند. به گفته مقامات امنیتی برزیل، وقوع این شورش در ادامه تلاش مافیای قاچاق کوکائین برای به‌دست‌گرفتن کنترل زندان در این کشور بود که در جریان آن، 130 نفر کشته و زخمی شدند. همزمان با این کشتار، 28 زندانی در یکی از زندان‌ها در جنوب برزیل با کمک افرادی از بیرون زندان و انفجار یکی از دیوارها توانستند فرار کنند.
 فرار 70 زندانی از زندانی در لبنان
سال 2020 هم برخی از زندانی‌های زندان بعبدای لبنان با شکستن درهای سلول خود و حمله به زندانبان‌ها، ماموران زندان و مقامات امنیتی این کشور را حیرت‌زده کردند. ماجرای فرار آنان از زندان با همه‌گیری کووید- 19 آغاز شد. از زمانی که زندانیان سراسر لبنان خواهان تصویب طرح عفو عمومی در پارلمان این کشور شده بودند تا با استفاده از این طرح از حبس و درگیری با ویروس کووید-19 رها شوند، اما ماجرا آن‌طور که خواهان آن بودند پیش‌نرفت و به درگیری شدیدی میان زندانیان، زندانبانان و ماموران امنیتی ختم شد. در جریان این فرار، پنج نفر از زندانی‌ها پس از سرقت خودرو در حال فرار بودند که خودروی پلیس آنها را تعقیب کرد و هر پنج سرنشین آن بر اثر تصادف با درخت جان خود را از دست دادند. در این ماجرا 69 زندانی از زندان بعبدا در حومه بیروت گریختند که 15 زندانی فراری بازداشت شدند و چهار زندانی دیگر خود را تسلیم کردند.