گریز مرگبار از قفس

400 زندانی از یک زندان پیشرفته و امنیتی در هائیتی فرار کردند

گریز مرگبار از قفس

زندان برای بسیاری از خلافکاران، به‌خصوص آن حرفه‌ای‌هایش، جای ماندن و تحمل نیست و به هر آب و آتشی می‌زنند تا از دخمه و سلول خود فرار کنند. برای فرار هم همه‌جور نقشه‌ای می‌کشند؛ از ارتباط برقرار کردن با خلافکاران نترس و جسور تا آماده کردن وسایل فرار. گاهی اوقات فرار زندانیان چنان تمیز و بی‌نقص انجام می‌شود که همه انگشت به دهان می‌مانند. بعضی وقت‌ها هم از بخت بد، به در بسته می‌خورند و نه‌تنها نمی‌توانند فرارکنند که برخی از آنان کشته یا مجروح می‌شوند و حسرت فرار به دل‌شان می‌ماند. تازه‌ترین ماجرای فرار از زندان در کشور هائیتی رخ داد. حدود 400 نفر از زندانیان توانستند از زندان فرار کنند اما شانس با 25 نفر از زندانیان یار نبود وکشته شدند.

کشور کوچک هائیتی در منطقه کارائیب طی چند ماه گذشته درگیر مشکلات فراوانی بوده که یکی از این مشکلات، فرار زندانیان از زندان کوریس بوده است. اواخر هفته گذشته رسانه‌ها اعلام کردند شورشی بزرگ در زندان کوریس در حومه پایتخت اتفاق افتاده که در جریان آن، حدود 400 نفر از زندانیان توانستند از زندان فرار کنند. در نتیجه درگیری‌های به‌وجودآمده حدود 25نفر کشته شدند. با گذشت چند روز از این حادثه، فقط 60 نفر از زندانیان فراری دستگیر شدند و جست‌وجو برای یافتن دیگر زندانیان همچنان ادامه دارد.
در این میان، رسانه‌ها جزئیات بیشتری از این فرار منتشر کرده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌های هائیتی، هدف از این شورش، فراری دادن آرنل جوزف، یکی از معروف‌ترین مجرمان این کشور بوده است که از سال 2019 به اتهام تجاوز، قتل و آدم‌ربایی در این زندان بود. جوزف، کنترل چند روستا و منطقه در شمال هائیتی را در دست داشت و با برخی کارتل‌های مواد مخدر در کشورهای همسایه نیز همکاری می‌کرد.
بنا بر این گزارش، صبح روز حادثه، شورشی بزرگ داخل زندان رخ داد. وقتی نیروهای پلیس برای کنترل وضعیت پیش‌آمده به سمت زندان حرکت کردند، از بیرون زندان هم درگیری مسلحانه‌ای شکل گرفت. در نتیجه این اتفاقات، جوزف موفق به فرار شد، اما این فرار پایان خوشی برای تحت تعقیب‌ترین مجرم هائیتی نداشت.  روز بعد و در حالی که هنوز زنجیر به پاهای جوزف بسته شده بود، او سوار یک موتورسیکلت در یک ایست‌بازرسی دیده شد. به دنبال آن، درگیری مسلحانه‌ای بین جوزف و نیروهای پلیس شکل گرفت و در نتیجه این مجرم سابقه‌دار کشته شد.
در میان کشته‌شده‌ها رئیس زندان هم دیده می‌شد. از طرف دیگر، گفته می‌شود بسیاری از آن 25نفر کشته‌شده، عابران و مردم عادی بودند که توسط زندانیان فراری در لحظه شورش کشته شدند.
از طرف دیگر، این شورش در زندانی رخ داد که طی سال‌های گذشته حواشی و جنجال‌های متفاوتی به همراه داشته است. این زندان سال 2012 و با سرمایه‌گذاری مستقیم کانادا و با بالاترین اقدامات امنیتی ساخته شد تا بتواند محل اصلی نگهداری مجرمان این کشور کوچک باشد. در حالی که ظرفیت این زندان 872 نفر است، بر اساس گزارش‌های منتشرشده، در حال حاضر حدود 1800 نفر در آن زندانی هستند. با وجود اقدامات شدید امنیتی، این دومین شورش و فرار از این زندان طی سال‌های اخیر است.
در سال 2014 نخستین شورش در آن شکل گرفت و از حدود 900 زندانی داخل آن، بیش از 300 نفر فرار کردند. شورش آن زمان هم برای فراری دادن پسر یکی از معروف‌ترین تجار هائیتی به نام کلیفورد برانت بود. او که از سال 2012 به اتهام آدم‌ربایی در زندان بود، دو روز بعد از آن فرار در مرز جمهوری دومینیکن
دستگیر شد.
بعد از شورش سال 2014، مقامات زندان اعلام کردند اقدامات امنیتی را شدیدتر کرده و علاوه‌بر اضافه کردن دوربین‌های مداربسته، ردیاب هم روی مچ تعدادی از زندانیان معروف بسته شد. شورش هفته گذشته نشان داد این اقدامات برخلاف آنچه مقامات هائیتی ادعا کرده بودند، چندان هم شدید نبوده است.