توصیف اعجاب‌آور فداکاری کردها

مراسم رونمایی از تقریظ رهبری بر کتاب «عصرهای کریسکان» برگزار شد

توصیف اعجاب‌آور فداکاری کردها

«بسیار جذاب تهیه شده است؛ هم خود سرگذشت این جوان آزاده کُرد جذاب است و هم نوع نگارش صریح و کوتاه و بی‌حاشیه کتاب. با این‌که نیروهای مبارز کُرد طرفدار جمهوری اسلامی را از نزدیک دیده و شناخته‌ام، آنچه از فداکاری‌های آنان در این کتاب آمده، برایم کاملا جدید و اعجاب‌آور است. نقش مادر و همسر هم حقا برجسته است. دلاوری و شجاعت راوی و خانواده‌اش ممتاز است و نیز برخی عناصر دیگر کردی که از آنان نام برده شده است. در کنار این درخشندگی‌ها، رفتار قساوت‌آمیز و شریرانه کسان دیگری که به‌دروغ از زبان مردم شریف کُرد سخن می‌گفتند نیز به‌خوبی تشریح شده است. کتاب جامعی است؛ تاریخ، شرح‌حال، شناخت قوم کُرد، شناخت حوادث تلخ و شیرین منطقه کردی در اوایل انقلاب... در آذر ۹۹ مطالعه شد.» این متن تقریظ رهبری بر کتاب «عصرهای کریسکان» است که دیروز در مراسم «دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» در شهر سنندج، با حضور جمع محدودی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان حوزه ادبیات و هنر دفاع مقدس و مسؤولان استانی با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی از آن رونمایی شد. کتاب «عصرهای کریسکان»، خاطرات آقای امیر سعیدزاده (سعید سردشتی) از فعالیت‌های دوران پیش از انقلاب و مجاهدت‌های دفاع مقدس تا رنج‌های اسارت در زندان‌های کومله و دموکرات است که حدود چهار سال پیش، به قلم کیانوش گلزار‌راغب تدوین و توسط انتشارات سوره‌مهر منتشر شده اما حالا به بهانه انتشار تقریظ رهبری دوباره مورد بازخوانی قرار گرفته و به خودی خود، بهانه‌ای برای صحبت پیرامون اقلیم کرد و مسائل و موضوعات آن شده است. سرلشکر حسین سلامی نیز در دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب عصرهای کریسکان در این مراسم حضور یافت و به ایراد سخنانی پرداخت.
  قامت‌های برافراشته با قلب‌های سرشار از ایمان
به گزارش فارس، فرمانده کل سپاه پاسداران در این مراسم اظهار کرد: هیچ‌کس باور نمی‌کرد که پیامبر اسلام(ص) در میان فقرا برخیزد و اینچنين جهان را فرابگیرد و قرائب جهان را بپیماید. عدالت، معنویت، کرامت انسان و اخلاق و طهارت روح در همه عالم جهان آن روز تا به امروز را معطر ساخت. هیچ‌کس باور نمی‌کرد که آن شعائر زیبا و دل‌انگیز به سرعت بتواند از درون دره‌های تنگ و باریک مکه عالم را بپیماید و در برابر قلیل مستضعفانی که در برابر شعائر اسلام برای تقدیر زمین و بشارت برای دنیایی پر از معنویت و اخلاق برخواسته بودند به این سرعت جهان را فرا بگیرد و امپراتوری‌های بزرگ را درهم بشکند.
وی افزود: امروز مفتخر هستیم که در جمع مردمان شریف، عزیز و کریم کردستان هستیم. کردستان طبیعتی زیبا و دل‌انگیز دارد با کوه‌های سرافراز و سربلند، چشمه‌سارهای زلال، رودهای جاری، آرام، دشت‌های سرسبز و لاله‌گون که یک نگین زیبا در حلقه انگشتری کشور بزرگ ایران‌زمین است.
سرلشکر سلامی گفت: مردمان کردستان به طبیعت این سرزمین کاملا شبیه هستند. مردمانی هستند رفیع با قامت‌های برافراشته، قلب‌هایی سرشار از ایمان، روح‌های لطیف و مهربان با طراوت و با‌نشاط همانند طبیعت آن، جاری در حیات ایران همانند رودخانه‌هایشان، مردمانی که نقش زیبای وفاداری و تعهد به عظمت و استقلال و هویت و شخصیت این ملت را در تاریخ کهنسال خود به‌خصوص در این چهار دهه انقلاب اسلامی به زیبایی هرچه تمام‌تر اثبات کردند.
 کردستان، ریشه در حیات ازلی هویت ایران دارد
وی تاکید کرد: کردستان بخش مهمی از هویت ایران عزیز است؛ کردستانی که مردمان آن ریشه در حیات ازلی این سرزمین و در آینده در حیات ابدی و جاودانه آن خواهند داشت.
سرلشکر سلامی اظهار کرد: نقطه‌نقطه این سرزمین وقتی از آسمان به آن نگاه کنید، کهکشانی پر از ستاره را نشان می‌دهد، شهیدانی که توسط مردمان این خطه به استقلال، اسلام، آزادی و ایران هدیه شدند، ستارگانی که همواره بر سپهر افتخارات کردستان می‌درخشند و هرگز غروب نمی‌کنند.
وی عنوان کرد: اینجا سرزمین مقاومت است، بخش مهمی از هویت مقاوت ملی ملت ایران است، داستان‌های شگفت‌انگیز و ماجراهای دل‌انگیزی از ایستادگی و ثبات‌قدم، پایداری، جوانمردی و غیرت و تعصب و شهامت این دیار سروده شده است، داستان‌های بسیاری مکتوم و نانوشته و ناگفته باقی مانده است.
 عصرهای کریسکان جلوه‌ای از 4 دهه مقاومت بی‌نظیر
فرمانده کل سپاه افزود: عصرهای کریسکان جلوه‌ای از مقاومت، جوانمردی و ایثار و گذشت است؛ بنابراین بنده شخصا دستبوس مردمان این دیار پرافتخار هستم.
وی گفت: جغرافیای مقاومت ما وسیع است، تاریخ مقاومت‌مان هم همین‌گونه است. هر ملتی اگر در صحنه‌های حساس خود نایستد، می‌شکند و می‌میرد و از جغرافیای سیاسی عالم حذف می‌شود. تاریخ قضاوت می‌کند. ما چهار دهه یک مقاومت استثنایی و تکرارناپذیر در تاریخ حیات بشر را طی کرده‌ایم.
سرلشکر سلامی اضافه کرد: یک ملت با انقلاب شکوهمند خود ایستاده است، از زمین، هوا و دریا به او حمله شده است، دشمنانی به بزرگی بزرگ‌ترین امپراتورهای تاریخ بشر او را محاصره و بر او یورش آوردند. دروازه‌های کشور و مرزها را به‌روی او بسته‌اند تا اقتصادش فلج شود. در طول این 42 سال مقاومت صفحات درخشان و دل‌انگیز و احساس‌برانگیزی از نمایش شکوه ایمان و اتحاد یک ملت بزرگ به نمایش درآمده است.
  بخش لاینفک جغرافیای مقاومت اسلامی
وی عنوان کرد: ایران که نقشه رنگارنگ و زیبایی از اقوام مختلف و با‌شرافت است نقشه‌ای یکرنگ از ثبات‌قدم، شرافت، از رأفت و منزلت یک ملت را به تصویر کشانده است. هیچ قدرت شیطانی نیست که به این ملت تهاجم نکرده باشد. همه اشرار عالم به هم پیوسته‌اند و هنوز هم این داستان ادامه دارد.
سرلشکر سلامی اذعان کرد: این سرزمین هم که بخشی از لاینفک جغرافیای مقاومت اسلامی و ملی ایران سربلند است امروز یک سرزمین آرام، مطمئن، امن و در حال رشد است با فرهنگی غنی. در اینجا اصوات هم زیبا‌ست، صوت‌های دلنشین، ادبیات زیبا و اشعار دل‌انگیز که همه نشان‌دهنده غنای فرهنگی و طبیعت روحانی مردمان آن است که دل‌انگیز سخن می‌گویند و شورانگیز رفتار می‌کنند و تحسین‌برانگیز می‌ایستند و این داستان ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: دشمنان سرشکسته هستند نه آمریکایی‌ها فقط متحدهای آنها همه آنهایی که فکر می‌کردند در پرتو قدرت ظاهری این امپراتوری بی‌نظیر تاریخ بشر می‌توانند بر ملت ایران غلبه کنند، همه شکسته شدند، دشمنان ما پیر شدند و برای ما کهنه و پوسیده و مندرس شده‌اند.
 همکاری فراموش‌نشدنی منطقه کردی در مقابله با ضدانقلاب
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی‌فقیه استان نیز در این مراسم ضمن اشاره به تقدیم 5400 شهید انصار و 18 هزار شهید مهاجر در راستای دفاع از انقلاب در کردستان گفت: لفظ منطقه کردی یک لفظ تاسیسی توسط رهبر معظم انقلاب است.
وی با بیان این‌که منطقه کردی از دیدگاه معظم‌له نقش بزرگی در پشتیبانی از نیروهای مجاهد که در اصطلاح به مجاهدین انصار معنی می‌شود داشته‌اند، گفت: همکاری مردمان این منطقه چه در جنگ تحمیلی و چه در مقابله با ضد‌انقلاب فراموش‌نشدنی است.
حجت‌الاسلام پورذهبی، ایمان راسخ مردم کردستان را از دیگر ویژگی‌های مردم منطقه کردی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: ارادت آنان به اهل‌بیت پیامبر اسلامی(ص) جزء لاینفک اعتقادات مردم این منطقه است.
در حاشیه دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب عصرهای کریسکان که با حضور فرمانده کل سپاه در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، از خانواده شهیدان قادر خانزاده که شش فرزندشان در طول دفاع مقدس به مقام شهادت نائل آمدند، تجلیل به‌عمل آمد. خانواده قادر خانزاده نمونه‌ای از جانفشانی و ایثارگری مردم کردستان هستند که با تکیه بر آموزه‌های دین مبین اسلام در برابر رژیم طاغوت ایستادگی کردند و در دوران طاغوت نیز به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی به کشور عراق تبعید شده بودند اما بعد از پیروزی انقلاب به ایران بازگشته و در برابر هجوم ددمنشانه رژیم بعثی عراق ایستادگی کردند.