کرونا خسته نمی‌شود

کرونا خسته نمی‌شود

یادداشت: مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست


   آمار ابتلا به ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی در استان‌های جنوبی هر روز افزایش پیدا می‌کند. در تمام استان‌های کشور ویروس جهش‌یافته وجود دارد.
درست است این نوع ویروس کرونا شدت سرایت بیشتری دارد و درصد مرگ و میر ناشی از آن بیشتر شده‌است؛ اما این بدان معنا نیست برای مقابله با ویروس باید به شکل دیگری رفتار کرد.  
ویروس جهش‌یافته همان کرونای سال پیش است. درست شبیه ویروسی که در بزریل، کالیفرنیا و آفریقا جهش پیدا کرده یا در ابتدا در چین کشف شد؛ بنابراین این طور نیست که مقابله با ویروس جهش‌یافته نیاز به پروتکل تازه داشته‌باشد.‌
 راه‌حل مقابله با ویروس کرونا از همان روزهای ابتدای شیوع بارها اعلام شده‌است. مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. فاصله‌اجتماعی نباید کمتر از یک متر و نیم شود، دست‌ها را باید مدام بشویند و همه باید از ماسک استفاده کنند.
 مردم و مسؤولان همچنان باید برای مقابله با ویروس تلاش کنند؛ چراکه علائم اولیه ویروس جهش‌یافته انگلیسی و ویروس کرونا شبیه هم است. تنها مساله‌ای که تغییر کرده، این است که روش تشخیص متفاوت است.
این ویروس در آزمایشگاه ژنتیک باید آزمایش شود؛ حال این که شناسایی ویروس پیش از جهش به آزمایش‌های ساده‌تر نیاز دارد و فرد مبتلا در مدت زمان کوتاهی از نتایج آزمایش خود اطلاع پیدا می‌کند.
 سوال اما این است که چرا استان‌هایی مانند خوزستان امروز با شرایط بد شیوع ویروس روبه‌رو هستند؟ چرا باید تعداد زیادی از مردم خوزستان به خاطر ابتلا به بیماری کرونای انگلیسی جان خود را از دست دهند؟ دلیل آن روشن است.
با نگاه کردن به تصاویری که این روزها از خیابان و بازارهای استان مخابره می‌شود، می‌توان دلیل فراگیر شدن ویروس را دید. متاسفانه بسیاری از شهروندان ماسک نمی‌زنند؛ فاصله‌اجتماعی را رعایت نمی‌کنند به نظر می‌رسد برخی از شهروندان خطر ابتلا به کرونا را فراموش کرده‌اند.
البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی عده‌ای را خسته و کلافه کرده‌است، اما نباید فراموش کرد که ویروس کرونا از شیوع و بیمار ابتلای افراد خسته نمی‌شود.
 بنابراین لازم است مردم همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند و مسؤولان ملی و استانی هم محدودیت‌های مناسبی را برای کنترل بیماری در نظر بگیرند محدودیت‌هایی مانند منع تردد و محدود کردن کسب و کارهای پرخطر در استان.