نسخه Pdf

صدا و سیمای قرآنی همراه «بوشهر؛ پایتخت قرآن ایران اسلامی»

مسعود نوری فیروزی، مشاور مدیرکل و مسئول روابط عمومی صدا و سیمای مرکز بوشهر

صدا و سیمای قرآنی همراه «بوشهر؛ پایتخت قرآن ایران اسلامی»

شاید روزی که در مکتبخانه‌های روستاها و شهرهای استان بوشهر کودکان آن زمان به آموزش قرآن همت می‌گماردند، اندیشه‌ای بزرگ را در سر می‌پروراندند و آن تبدیل استان بوشهر به پایتخت قرانی ایران زمین بوده‌است. یا زمانی که تاجر سیرافی ناودان طلای خانه خدا را از بندر تاریخی سیراف در کنگان استان بوشهر به طرف حجاز و مکه می‌برده‌است از خداوند متعال، تعالی این دیار را در خدمت به قرآن می‌خواسته.
همچنین زمانی که میرزا حسین معتقد اهرمی ( ر‌ی‌شهری ) در رمضان 1299 به نگارش قرآن متقارن کمر همت بسته‌بود اندیشه‌ای الهی را نشان راه خود قرار داده‌بود تا فرزندانش سال‌ها بعد، به تجلی آرزوی پدران همت کنند و این استان به پایتخت قرآنی کشور معروف بشود.
در این میان رسالت تلاشگران عرصه رسانه نیز همپای علمای اعلم بوشهر در به ثمر رسیدن این آرزوی دیرینه شگفتی تازه‌ای را به بار نشانده تا در ابتدای سال 1400 و از آغازین روزهای این سال، صدا و سیمای قرآنی بوشهر، ققنوس‌وار روح تازه‌ای را در فضای رسانه‌ای استانی، ملی و فراملی با تولید بیش از ۵۰هزار دقیقه برنامه رادیویی، تلویزیونی، خبری و فضای مجازی در گستره استانی، ملی و فراملی تولید و پخش می‌کند.
 از این میزان برنامه‌سازی ۲۰هزار دقیقه در رادیو و رادیو نما، ۲۵هزار دقیقه در تلویزیون و سامانه زیرنویس و 5000دقیقه در حوزه خبر و فضای مجازی خواهدبود.
حرکتی که از سال‌ها پیش با طرح بی‌نظیر پخش زنده ترتیل‌خوانی قرآن با حضور مردم بوشهر برگرفته از سنتی دیرینه به نام مقابله در حسینه عاشقانه ثارا... ابتدا از شبکه‌استانی صدا و سیمای بوشهر و در بعد از شبکه‌های استانی، ملی و فراملی، کام روزه‌داران را با کلام قرآن شیرین کرد.
تولید و پخش برنامه‌های مختلف قرآنی در قالب‌های متفاوت رسانه‌ای، یکی دیگر از ابتکارات صدا وسیمای مرکز بوشهر بود که در طول این سال‌ها توانست، روح قرآن محوری، قرآن جویی و قرآن پژوهی را در استان بارور کند که در این میان نباید حمایت‌های نماینده محترم ولی‌فقیه و امام‌جمعه معظم بوشهر ‌آیت‌ا... صفایی بوشهری و همراهی همیشگی و پدرانه آیت‌ا... حسینی بوشهری عضو هیات رئیسه مجلس‌خبرگان رهبری و نماینده مردم استان‌بوشهر در مجلس خبرگان رهبری را فراموش کرد که مانند چراغ راهی روشن در پیش رویمان بوده‌است.
ظرفیت‌های عالی این استان و ضرورت نامگذاری و تصویب «بوشهر پایتخت قرآن ایران اسلامی» و شرایط ویژه و ظرفیت‌های بسیار بالای استان بوشهر از جمله یکصدمین سالگرد ارتحال آیت‌ا... معتقد اهرمی کاتب قرآن متقارن، روستای چارک اولین دهکده شاخص قرآنی کشور، وجود ۳۴۰ موسسه قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی با ده‌ها قاری و حافظ بین‌المللی قرآن، تدوین سند راهبردی چشم انداز ۲۰ساله فعالیت‌های قرآنی، برگزاری ده‌ها دوره ترتیل‌خوانی قرآن در ماه مبارک رمضان و هم افزایی مردم و مسؤولان باعث تایید و تصویب نکوداشت «بوشهر پایتخت قرآن ایران اسلامی» شد.
در پایان از تمامی کسانی که برای تحقق این آرمان الهی خالصانه قدم برداشتند قدردانی می‌کنم و همچنین از تلاش دلسوزانه مدیرکل صدا و سیمای مرکز بوشهر، برادر گرامی سیدحسین ناظر، که از تمامی ظرفیت‌های خود برای به بار نشستن این نهال دریغ نکردند، قدردانی خالصانه دارم.