قدرش را بعدا می‌دانند

گفت‌وگو با سرمربی تیم ملی تنیس كه به بدرقه كی‌روش رفت

قدرش را بعدا می‌دانند

همان روزی كه كارلوس كی‌روش ایران را ترك كرد یك نفر به بدرقه‌اش رفت كه شاید چهره‌اش برای عموم مردم چندان آشنا نبود، اما آنهایی كه ورزشی هستند به خوبی او را می‌شناختند. اتفاقا كارلوس كی‌روش هم حسابی او را تحویل گرفت و برای دقایقی با هم گپ زدند. او سعید احمدوند بود؛ سرمربی تیم ملی تنیس كه رابطه خوبی با سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران داشت. با این حال برای خیلی‌ها عجیب بود كه چرا احمدوند برای بدرقه كی‌روش به فرودگاه رفته بود. با سرمربی تنیس تماس گرفتیم تا خودش در این باره توضیحات لازم را بدهد.
حضور شما در فرودگاه. یك اتفاق خیلی جالب بود. اصلا چرا برای بدرقه رفته بودید؟
خب من مدت‌هاست كه با كی‌روش دوست هستم و این دوستی به‌واسطه دوستی من با آرین قاسمی به وجود آمد، چون آرین از دوستان نزدیك من است. در هر صورت چون دوست هردو بودم وظیفه خودم دانستم كه به فرودگاه بروم.
نترسیدید كه به شما بگویند كی‌روش وند 

و ...؟
(با خنده). نه آقا. من طرفدار كی‌روش بودم و هستم. متاسفانه یك‌سری اتفاقات در ورزش ما می‌افتد و عموم هم روی موج آن سوار می‌شوند و دیگر نمی‌شود قصه را جمع و جور كرد. خیلی‌ها كه منتقد او بودند قطعا از نزدیك با كی‌روش برخورد نداشتند. او چیزهای زیادی برای یاد دادن به آدم‌ها دارد. حتی حرف زدنش هم نوعی آموزش است. فقط می‌توانم بگویم كه برای فوتبالی‌ها حیف شد كه چنین مربی با دانشی را از دست دادند.

خودش هم اهل تنیس بود؟
به‌شدت. اتفاقا چند بار از او دعوت كردیم تا به اردوی تیم ملی بیاید اما فرصت نشد.
شما در حالی از كی‌روش حمایت می‌كنید كه خیلی‌ها حتی به بدرقه‌اش هم نیامدند.
من نه فوتبالی هستم نه این‌كه در این ماجراها دخالتی داشتم، اما ورزشی هستم و به خوبی شرایط را درك می‌كنم.كی‌روش یك مربی درجه یك و استاندارد بود و هر چیزی كه می‌خواست مطابق استانداردهای روز بود نه بیشتر و نه كمتر. خب خیلی‌ها بی‌اخلاقی كردند و به او گفتند دلال، اما زمان خیلی چیزها را مشخص می‌كند. كی‌روش جنتلمن بود و قدم به قدمی كه برداشت برای فوتبال ایران و برای پیشرفت ورزش مملكت ما بود.

در این دیدار به شما چیزی هم گفت؟
دعوتم كرد تا در پرتغال با هم تنیس بازی كنیم. گفت در ایران كه فرصت نشد، اما حتما یك روز به لیسبون بیا تا با هم تنیس بازی كنیم.
اما او كه دارد به كلمبیا می‌رود.
اتفاقا همین را به او گفتم. گفتم شما كه به كلمبیا می‌روید آن وقت من را به لیسبون دعوت می‌كنید كه گفت می‌خواهم چند روز استراحت كنم و پس از آن راهی كلمبیا شوم.
​​​​​​​
... و حرف آخر؟
ممنونم، فقط یك چیز را بگویم. ما ایرانی‌ها عادت داریم كه همه چیز را خیلی زود قضاوت كنیم. این كار درست نیست. ساختاری كه كی‌روش برای فوتبال ما تعریف كرده با هیچ چیزی قابل قیاس نیست. قبول دارم كه او هم ممكن است بعضی جاها تند رفته باشد و باید رفتارش را مدیریت می‌كرد، اما یك چیز را بگویم كه شاید كمتر كسی بداند.من به هر كدام از همكاران شما كه با من تماس گرفته‌اند این را گفته‌ام. او پاداش‌هایی را كه می‌گرفت برای خودش بر‌نمی‌داشت. این را مطلع هستم. شنیدم كه همه آنها را به ماساژورها، تداركات و بنگاه‌های خیریه می‌داد چون صد هزار دلار و ارقامی اینچنینی برای كی‌روش پولی نبود.