آقای جدید فوتبال آسیا

قطر با پیروزی قاطع مقابل ژاپن قهرمان جام ملت‌ها شد

آقای جدید فوتبال آسیا

ژاپنی‌ها که همیشه به برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت و نتیجه گرفتن از آن در عرصه‌های مختلف از جمله فوتبال افتخار می‌کردند، در فینال هفدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا 3 بر یک به تیمی باختند که یک ویژگی بسیار آشنا برای ژاپنی‌ها داشت: برنامه‌ریزی و کار گروهی. 
پشت پرده موفقیتی که روز گذشته در ابوظبی به نام قطری‌ها ثبت شد، مربی قرار دارد که در مقایسه با اسم‌هایی همچون اریکسون، زاکرونی، کی‌روش و لیپی به مراتب ناشناخته‌تر بود اما توانست این تیم را به قله افتخارات فوتبالی آسیا برساند.   حدود یک دهه پیش که قطری‌ها فیلیکس سانچز را از لاماسیا یا همان مدرسه ستاره‌سازی بارسلونا به قطر آوردند، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این مربی اسپانیایی روزی به قهرمان عنابی پوشان تبدیل شود.  
در واقع سانچس به واسطه همین برنامه‌ریزی 13ساله از همان ابتدای جام به این مساله اشاره داشت که قطر برای قهرمانی وارد امارات شده است. او با کمک بازیکنانی توانست به اولین قهرمانی قطر در جام ملت‌ها برسد که خودش در کمپ اسپایر آنها را پرورش داد و به چنین موفقیتی رساند. آمارها می‌گوید قهرمانی که قطری‌ها روز گذشته به دست آوردند شاید تا سال‌ها بی بدیل باشد. آنها با انجام 7 بازی در این جام توانستند 19 گل به ثمر رسانده و فقط یک گل دریافت کنند که این آمار در تاریخ جام ملت‌ها بی سابقه است. از سوی دیگر، آنها با پیروزی در بازی دیروز توانستند آمار خوب ژاپنی‌ها در فینال‌های آسیا را خراب کنند. ژاپن تا دیروز چهار بار به فینال آسیا رفته و در هر 4دفعه قبلی بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته بود و در حالی که به دنبال پنجمین قهرمانی‌اش بود، بازی را واگذار کرد. قطری‌ها همچنین توانستند بعد از 31 سال سامورایی‌ها را در جام ملت‌ها شکست دهند.   
قطری‌ها در بازی دیروز مقابل ژاپن از همان ابتدا نشان دادند که به فلسفه فوتبالی‌شان همچنان پایبند هستند و نتیجه آن به ثمر رساندن گل فوق‌العاده المعز علی در دقیقه12 بود. گل دوم این تیم توسط عبدالعزیز حاتم نیز در حالی به ثمر رسید که پیش از آن شاگردان سانچس 23 پاس به یکدیگر دادند. این قهرمانی شاید تا سال‌ها در یاد قطری‌ها بماند زیرا در حالی به آن رسیدند که امارات به عنوان میزبان هر کاری کرد تا این تیم در تنگنا قرار بگیرد. اجازه ورود تنها یک عکاس قطری، اجازه ندادن برای ورود پرچم‌های قطر به ورزشگاه و تلاش برای بر هم زدن جو این تیم از جمله اقدامات کارشکنانه اماراتی‌ها در این جام بود. 

المعز علی، ستاره جام
المعز علی مهاجم 23 ساله قطری‌ها توانست روز گذشته با زدن اولین گل تیمش، رکوردشکنی کند. تا پیش از این علی دایی، مهاجم پیشین تیم ملی ایران با زدن 8 گل در جام ملت‌های 1996 امارات بهترین گلزن در یک دوره از این بازی‌ها بود؛ اما المعز علی با زدن 9 گل توانست این رکورد را به تنهایی به نام خودش ثبت کند. در پایان بازی روز گذشته، علی به عنوان آقای گل و همچنین بهترین بازیکن جام هفدهم انتخاب شد تا در این زمینه هم رکورددار شود.  یکی دیگر از بازیکنان تاثیرگذار قطر در این مسابقات اکرم عفیف بود که توانست رکوردی فوق العاده را از خود بر جای بگذارد. او در 7 بازی این جام توانست 10 پاس گل به هم تیمی‌هایش بدهد که آماری بسیار عالی است. نکته جالب اینجاست که المعز علی 5 گل از 9 گل خود را با پاس‌های اکرم عفیف به ثمر رساند. سعد الشیب، گلر قطر نیز با خوردن تنها یک گل در هفت بازی به عنوان بهترین دروازه‌بان جام هفدهم انتخاب شد.
​​​​​​​
درخواست سانچس از ژاوی
ژاوی هرناندز،ستاره سابق بارسا و کاپیتان دو سال اخیر السد قطر پیش از این جام پیش‌بینی درستی انجام داد و گفت قطر می‌تواند در فینال جام ملت‌ها ژاپن را شکست دهد. سرمربی اسپانیایی قطری‌ها بعد از بازی دیروز به همین مساله اشاره کرد و گفت: از این به بعد از ژاوی می‌خواهم تمام بازی‌ها ما را پیش‌بینی کند تا به موفقیت‌های بیشتر برسیم.