10 پرسش مهم پیش از شراكت

در آستانه سال نو، اگر در اندیشه شراكت در كسب‌وكار با كسی هستید به این پرسش‌ها حتما فكر كنید

10 پرسش مهم پیش از شراكت

شراكت كاری نیز مانند ازدواج در بیشتر موارد با اشتیاق و توقعات زیاد آغاز می‌شود و اگر طرفین نتوانند انتظارات یكدیگر را به‌درستی برآورده كنند، ممكن است با ناراحتی و رنجش پایان یابد. حتما تا به حال تجربه‌های متفاوتی از شراكت كاری با افراد مختلف داشته‌اید یا شاید شاهد شراكت‌های موفق و ناموفق اطرافیانتان بوده‌اید. گرچه شراكت كاری خوب می‌تواند موجب جهش بزرگی در رشد و توسعه كسب‌وكارتان شود، اما اگر در مورد آن به اندازه كافی دقت نكنید، می‌تواند لطمه جبران‌ ناپذیری به كسب‌وكارتان وارد كند. به همین علت باید پیش از شروع هر شراكتی تا جایی كه می‌توانید فرد مورد نظرتان را از هر جهت بشناسید. به عنوان مثال باید بدانید اوضاع مالی و خانوادگی تا حدی ممكن است زندگی كاری‌اش را تحت‌تاثیر قرار دهد. یا تا چه حد ثبات شخصیت دارد و قابل اطمینان است. در ادامه برخی از موارد مهمی را مرور خواهیم كرد كه توجه به آنها می‌تواند به انتخاب مطمئن‌تر شریك كاری مناسب بینجامد. منبع: Entrepreneur

 از شریك كاری چه می‌خواهید؟
باید به دنبال شریكی باشید كه توانایی‌های متفاوتی نسبت به شما داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما ذهن خلاقی دارید، شاید بهتر باشد شریكی انتخاب كنید كه دقیق و جزئی‌نگر باشد. اگر پول كافی برای سرمایه‌گذاری در كسب‌وكارتان دارید، بهتر است شریكی پیدا كنید كه احاطه خوبی روی بازار داشته باشد یا ارتباطات گسترده‌ای برقرار كرده باشد. یا اگر شخصیتی درونگرا و خجالتی دارید، بهتر است به دنبال شریكی با قدرت روابط‌عمومی بالا باشید.
اگر با فردی شراكت كنید كه خصوصیات مشابه خودتان داشته باشد، قطعا احساس راحتی بیشتری خواهید كرد و با هم آسان‌تر كنار خواهید آمد اما این همان چیزی نیست كه به آن نیاز دارید. در حقیقت شما به فردی نیاز دارید كه مكمل توانایی‌ها و خصوصیات اخلاقی‌تان باشد.

 وضع مالی شریك بالقوه‌تان چطور است؟
یكی از مهم‌ترین موضوعاتی كه باید پیش از شراكت با كسی مد نظر قرار دهید، وضعیت و سابقه مالی‌اش است. سوابق مالی افراد نشان‌دهنده الگوی مالی آنهاست. اگر اظهارات فرد در مورد وضعیت مالی‌اش با شواهد و سوابق گردش مالی‌اش همخوانی ندارد، زنگ خطر به صدا در آمده است.
سوابق مالی نامشخص، بدحسابی در بازپرداخت بدهی‌های بانكی یا سابقه چك‌های برگشتی از جمله مواردی است كه نباید به آسانی از آنها گذشت.
همچنین نحوه هزینه كردن فرد نیز از دیگر نكاتی است كه باید به آن توجه داشته باشید. فردی كه نمی‌تواند تعادل درستی بین درآمد و هزینه‌هایش برقرار كند در الگوی كاری نیز قطعا با مشكلاتی روبه‌رو خواهد شد.

 آیا میزان زمانی كه می‌خواهد صرف كار كند، توقع شما را برآورده می‌كند؟
قرار نیست دو شریك حتما به یك میزان زمان برای كار صرف كنند. اما بسیار مهم است هر كدام توقع دیگری را از لحاظ زمانی كه قرار است صرف كار كنند، برآورده كند. بنابراین بررسی كنید فرد مورد نظرتان قرار است در طول روز چند ساعت را صرف كار كند و آیا این میزان توقع شما را از شریك كاری‌تان برآورده می‌كند؟  برای داشتن شراكتی پایدار باید بتوانید به صورت كامل بر سر حجم و ساعت كار توافق كنید تا فشار مضاعفی به یك طرف وارد نشود.

 آیا با مكتوب كردن توافق‌ها موافق است؟
بسیاری از شراكت‌های كاری خیلی ساده و با یك دست دادن آغاز می‌شوند. اما تا این حد ساده فرض كردن شراكت نیز درست نیست و می‌تواند مشكلات متعددی را به بار آورد.
برای شروع شراكت كاری مطمئن نه تنها همه موارد مورد توافقتان را مكتوب كنید، بلكه نتایج عمل نكردن به هر یك از بندهای مورد توافق را نیز مكتوب كنید.
مكتوب‌كردن كمك می‌كند اگر نكته‌ای را در مذاكراتی كه داشتید فراموش كرده باشید نیز پیدا كنید و با مشكلات كمتری در طول شراكتتان روبه‌رو شوید.
اگر به هر دلیلی برای یكی از طرفین مشكلی ناخواسته پیش بیاید كه چند ماه نتواند به وظایفش عمل كند، آیا باید باز هم به همان میزانی كه در ابتدا مشخص كردند
 سود ببرد؟
مكتوب‌كردن همه جانبه شراكت این امكان را فراهم می‌كند كه اگر فرد به تعهداتش به‌درستی عمل نكند، بتوانید بدون آسیب‌ زدن به كسب‌وكارتان او را از مجموعه جدا كنید. اگر همه چیز مكتوب باشد، همه موارد كاملا روشن و شفاف خواهد بود و دعوایی شكل نمی‌گیرد.


 آیا به اندازه شما كار را جدی می‌گیرد؟
مهم نیست زمینه كاری‌تان چیست؛ شریك كاری‌تان باید به اندازه شما برای كسب‌وكار تلاش كند. در بسیاری از شراكت‌ها به‌ویژه شراكت‌های كاری بین دوستان، ابتدا همه‌چیز خوب و خوش و پر از هیجان است، اما در مدت كوتاهی همه چیز رنگ عوض می‌كند و هیجان‌های اولیه كنار می‌رود. در این زمان اگر شركایتان به اندازه شما نسبت به كسب‌وكارتان تعصب و پشتكار نداشته باشند پس از مدتی اشتیاق خود را از دست می‌دهند و این موضوع همچون سمی برای كسب‌وكار است.

 آیا كار، تحت‌الشعاع خانواده‌‌اش قرار دارد؟
اگر همسر فرد مورد نظر شما باردار باشد یا والدین پیری داشته باشد كه نیاز به نگهداری داشته باشند، نمی‌توانید توقع داشته باشید كه او از تمركز كافی برای كسب‌وكار برخوردار باشد. بنابراین گرچه ممكن است تا حدی غیرانسانی به نظر برسد اما در زمان شروع شراكت باید به همه این موارد فكر كنید و شرایط را در نظر بگیرید و بعد آگاهانه تصمیم به شراكت بگیرید.
حتی اگر فرد ادعا می‌كند خانواده‌اش تأثیری روی كسب‌وكارش ندارند، باز هم بهتر است با آنها ملاقات داشته باشید. اگر به هر ترتیبی احساس كردید خانواده‌اش كسب‌وكار او را بیش از اندازه تحت تأثیر قرار می‌دهند، بهتر است از ابتدا وارد شراكت
 نشوید.

در شرایط سخت چطور رفتار می‌كند؟
بسیار مهم است بدانید شریك كاری آینده‌تان در مواقعی كه با مشكلات و دشواری‌های راه روبه‌رو می‌شود چه عكس‌العملی از خود نشان می‌دهد. برای آگاهی از این مورد باید سابقه كاری پیشین او را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال در زمانی كه برای پرداخت حقوق كارمندانش با مشكل مواجه شود چه كار می‌كند؟ از پس‌اندازش استفاده می‌كند؟ از اعتبارات و وام‌های بانكی استفاده می‌كند؟ از دوستانش كمك می‌گیرد؟ یا حقوق كارمندانش را به تعویق می‌اندازد یا اصلا نمی‌پردازد؟! یا حتی بدتر، حق بیمه و سنوات كاركنانش را نمی‌پردازد و از اعتبارات مربوط به این بخش حقوق كارمندانش را می‌دهد؟
از همین نوع رفتار می‌توانید به بسیاری از ویژگی‌های فرد مورد نظرتان پی ببرید. برای مثال كسی كه به راحتی از پرداخت حق بیمه كارمندانش شانه خالی می‌كند، ممكن است همین رفتار را در زمان شراكتش با شما بروز دهد و از بسیاری تعهداتش سر باز بزند.

 چه سوال‌هایی از شما دارد؟
بسیاری از كارشناسان معتقدند اگر زمانی كه می‌خواهید فردی را استخدام كنید در طول مصاحبه كاری هیچ سوالی از شما نداشت، بهتر است در مورد استخدامش خیلی شتاب‌زده عمل نكنید. زیرا سوال نپرسیدن می‌تواند یكی از نشانه‌های علاقه نداشتن و جذب نشدن به كار باشد. همین موضوع در مورد شریك كاری نیز صدق می‌كند. معمولا فردی كه می‌خواهد وارد شراكت كاری شود، دوست دارد اطلاعات متفاوتی در مورد شخصیت، صداقت و انتظارات‌تان به دست بیاورد. پس اگر میلی به دانستن چیزی نشان نمی‌دهد، بهتر است كمی بیشتر دقت كنید.
از آنها بخواهید همان سوالاتی را كه شما در موردشان پرسیدید از شما بپرسند. اگر رغبتی نشان نداد می‌تواند نشانه این باشد كه در ادامه نظراتش تغییر كند یا به دلیل این كه از شرایط كاری اطلاع زیادی ندارد خیلی زود از ادامه شراكت منصرف شود.


 جایگاه اجتماعی‌اش چطور است؟
بسیاری از افراد در نگاه اول بسیار معقول و موجه به نظر می‌رسند. اما این می‌تواند ویژگی شخصیتی آنها باشد كه در نگاه اول خیلی خوب و كارآمد به نظر برسند. چنین افرادی به محض این كه وارد كسب‌وكارتان شوند، دردسرهایشان شروع می‌شود و به‌آسانی نمی‌توانید از شرشان خلاص شوید. به همین دلیل پیش از شروع شراكت حتما از سوابق كاری فرد مطلع شوید و به هیچ عنوان براساس ظاهر افراد قضاوت نكنید.
اگر به دنبال شریكی هستید كه بتواند بخشی از سرمایه مورد نیاز كسب‌وكارتان را فراهم كند، حتما پیش از آغاز شراكت از میزان تمكن مالی‌اش مطمئن شوید. اگر به شما در مورد ارتباطات گسترده‌اش وعده داده نیز، حتما مطمئن شوید كه واقعا همان‌قدر كه ادعا می‌كند ارتباطات وسیع و گسترده‌ای دارد. درست است كه شراكت كاری مانند ازدواج نیست، اما اگر می‌خواهید شراكت بدون دردسری داشته باشید بهتر است پیش از هر چیز صحت ادعاهای فرد مورد نظرتان را از منابع رسمی استعلام كنید.


 آیا واقعا به شریك كاری نیاز دارید؟
مهم‌ترین نكته‌ای كه باید پیش از ورود به دنیای شراكت به آن فكر كنید این است كه آیا حتما باید با كسی شراكت كنید؟! در پاسخ به این سوال باید گفت اگر بتوانید نیاز خود را با كمك گرفتن از فردی بدون واگذار كردن بخشی از سهام برطرف كنید بسیار بهتر از این است كه وارد شراكت شوید. اغلب اوقات ممكن است فكر كنید كار كردن با فردی دیگر می‌تواند توانایی شما را افزایش دهد. اما این موضوع در همه موارد صدق نمی‌كند. در بسیاری از مواقع نیازتان با استخدام فردی خبره به‌صورت تمام وقت برطرف خواهد شد. البته اگر كسب‌وكار نوپایی دارید كه هنوز به سوددهی نرسیده یا استارت‌آپی را راه‌اندازی كرده‌اید كه هنوز درآمدزایی زیادی ندارد و نمی‌توانید به آسانی از پس حقوق كارمندان جدید بربیایید شاید شراكت گزینه مناسبی باشد. اما اگر می‌توانید برای برطرف‌كردن نیازهای خود فردی را استخدام كنید یا بخشی از كار را برون‌سپاری كرده و هزینه آن را پرداخت كنید، واگذاركردن سهام شركت تصمیم درستی نخواهد بود.