بازگشت «خیام»

بازگشت «خیام»


 اُپرای عروسكی «خیام» نهمین اثر از گروه تئاتر عروسكی آران كه تولید آن بالغ بر سه سال طول كشیده، به سرپرستی، نویسندگی و كارگردانی بهروز غریب‌پور اجرای مجدد خود را در قالب برنامه اجراهای تناوبی (رپرتوار) از فردا تا 20 اردیبهشت 98 در سالن فردوسی هر شب ساعت 19‌و 30 دقیقه روی صحنه می‌رود.
بهروز غریب‌پور در این اثر نمایشی، اندیشه‌ها و بخش‌هایی از زندگی حكیم عمر خیام را دستمایه قرار داده تا ضمن معرفی هرچه بهتر و بیشتر این عالم برجسته جهان اسلام، به رفع برخی تناقض‌ها و سوءتعبیرهایی كه سال‌هاست در اذهان عمومی و دوستداران خیام شكل گرفته بپردازد. این اثر سال 96 تولید و روی صحنه رفت .
 گروه تئاتر عروسكی آران در فروردین و مقارن با روز عطار نیشابوری، معلم كبیر معرفت و فضیلت و نگاه عاشقانه به جهان و انسان، به خالق و مخلوق، «اُپرای عروسكی عشق» را پس از اجراهای بهمن و اسفند 1397 روی صحنه برد و این اپرا را به ساحت او تقدیم كرد.
در این اپرا محمد معتمدی، اسحاق انور، وحید تاج، رها یوسفی، مهدی امامی، مهرداد ناصحی، حامد فقیهی، محمد فرزین ذوالقدر، شاهو عندلیبی، پیام رضایی، بهرنگ عجم، هادی فیض‌آبادی، رحمان تك‌دهقان، روشنك كی‌منش، سارا زارع، فربد خانی‌زاده و اسماعیل ا‌...دادیان به عنوان خواننده و آواگر همكاری كرده‌اند.
به گزارش موسیقی ما، بهروز غریب‌پور نویسنده، طراح و كارگردان و بنیانگذار این گروه كه عنوان شهروندی و نشان فیروزه‌ای نیشابور را به خاطر اجرای اُپرای عروسكی خیام دریافت كرده است، از یازدهم اردیبهشت اپرای عروسكی خیام را نخست در تالار فردوسی و محل دائمی اجراهای گروه تئاتر عروسكی آران با حمایت بنیاد فرهنگی فرهنگی رودكی و سپس در كشور رومانی و به دعوت جشنواره سی‌بی‌یو -یكی از معدود جشنواره‌های بزرگ تئاتر جهان- به اجرا در خواهد آورد. به همین دلیل مدت اجراهای این اپرا كه هر روز رأس ساعت 19 و 30 دقیقه در تالار فردوسی به اجرا در می‌آید، كوتاه است و در بازه زمانی آماده‌سازی مقدمات سفر امكان تمدید اجرا را ندارد.
آهنگسازی این اثر توسط امیر بهزاد و رهبراركستر آن در لندن توسط فرنوش بهزاد انجام شده است.