بین‌التعطیلین!

جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی باز هم لغو شد

بین‌التعطیلین!

«این بی احترامی به یک ملت است. وقتی در جلسات مجلس شورای اسلامی بیش از 90 نماینده غیبت دارند مطمئنا بقیه شوراهای عالی نیز برای دولت و بسیاری از مسؤولان بی ارزش است.» این یکی از توییت‌هایی است که زیر توییت روز گذشته عزت ا...ضرغامی نوشته شده. عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته در قالب یک توییت از برگزار نشدن جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده بود: «طبق برنامه، باید امروز جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌‍شد. بعد از چند بار تایید و تکذیب، می‌گویند جلسه لغو شده است! بی‌احترامی به اعضا به کنار، موضوعات مهم و اولویت‌دار انباشته شده همچنان در بلاتکلیفی ماند. قرار بود نواب محترم رئیس، در این شرایط و براساس آیین‌نامه جلسه را تشکیل دهند.»
آخرین جلسه شورا در هشتم خردادماه جاری برگزار شده بود. برگزاری آن جلسه هم چندان بی‌حاشیه نبود. تقریبا پنج ماه از آخرین گردهمایی اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشته بود. انتشار بعضی مطالب درباره اختلافات رئیس‌جمهور با بعضی اعضای حقیقی شورا هم این شایعات را تقویت کرده بود که رئیس‌جمهور به‌دلیل این اختلافات مایل به برگزاری جلسه‌ با حضور آنها نیست. برگزاری عالی‌ترین گردهمایی جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگی به دلیل اختلافات شخصی در هوا معلق بود. در کنار همه اینها ابلاغ نشدن بعضی از مصوبات سابق شورا توسط رئیس‌جمهور هم به برگزار نشدن جلسات شورا ضریب بیشتری داده بود. برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده بود که نفر اول اجرایی کشور اصولا آیا اعتقادی به این شورا و مصوبات آن دارد؟
فضای کلی نشان می‌داد که ظاهرا  عزم رئیس‌جمهور بیش از آن بود که بتوان نظرش را نسبت به دو عضو حقیقی تغییر داد. همین هم شد که رئیس قوه مقننه طبق آیین‌نامه جلو بیاید تا جلسه را با ریاست خود برگزار کند. در صورت حضور نداشتن رئیس جمهور، سران دو قوه دیگر این اختیار را داشتند که جلسه را با ریاست خود برگزار کنند. دبیرخانه داشت تدارک برگزاری جلسه را در محل مجلس شورای اسلامی می‌داد که مجددا خبر رسید اعضا نه در مجلس که باید در پاستور و نهاد ریاست‌جمهوری دور هم جمع شوند. رئیس قوه مقننه که خود در بسیاری از جلسات غیبت داشت این بار وسایلش را جمع کرد تا بهانه‌ای برای تعویق مجدد شورا باقی نماند. این‌گونه بود که اعضای حقیقی و حقوقی شورا بعد از تقریبا پنج ماه دوباره دور هم جمع شدند، این مرتبه اما به ریاست علی لاریجانی! حالا دقیقا دو هفته از آن روز می‌گذرد. اعضا در جلسه هشتم خردادماه خودشان مقرر کرده بودند که جلسه بعدی روز 21خرداد برگزار شود؛ توییت ضرغامی اما دوباره همه امیدها را نقش بر آب کرد. جلسه لغو شده! یکی زیر توییت ضرغامی نوشته: «چرا جلسه را با ریاست و حضور علی لاریجانی برگزار نمی‌کنید.» ظاهرا درست می‌گوید. جلسه قبلی هم در نهایت به همین شکل برگزار شده بود. در واقعیت اما ظاهرا این استدلال هم خیلی محلی از اعراب ندارد. طبق شنیده‌های ما، این مرتبه قرار بوده جلسه به ریاست آقای رئیس‌جمهور برگزار شود. این یعنی رئیس شورا، از قبل اعلام آمادگی و برگزاری جلسه را با حضور خودش نهایی کرده است.  روی این حساب رئیس دو قوه دیگر صرفا یک عضو هستند. قضیه داشته به روال عادی بر می‌گشته. این‌که رئیس دستگاه اجرایی، شخصا سکان مهم‌ترین و عالی‌ترین قرارگاه فرهنگی کشور را به دست گیرند. با این حال گویا قضیه دوباره می‌رود روی هوا و معلق می‌ماند. شنیده‌های ما می‌گویند رد پای اختلافات چند ماهه اخیر آقای رئیس با بعضی اعضای شورا در میان است. اگر رئیس دو قوه دیگر موفق به ادامه جلسات به ریاست خود نشوند باید پرسید آیا صحیح است که عالی‌ترین قرارگاه فرهنگی کشور تا اطلاع ثانوی در اغما باشد؟