پیامی صریح برای الیزه

پیامی صریح برای الیزه

‌‌از زمانی که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت به سمت کاهش تعهدات خود حرکت کند فرانسوی‌ها فعال‌ شده‌‌اند تا ایران را قانع کنند بیشتر صبر کند و فرصت دهد که شاید در روابط میان ایران و آمریکا گشایشی حاصل شود. در همین زمینه  مکرون در تماس تلفنی چند روز قبل خود با  روحانی و درست در شبی که ایران قرار بود گام دوم خودش را در کاهش تعهدات برجامی بردارد از  او درخواست کرد که ایران حداقل یک هفته تحمل کند ولی فردای آن تماس، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد سطح غنی‌سازی را افزایش خواهد داد و این یعنی درخواست  مکرون از طرف ایران مورد اجابت قرار نگرفت. اما سفر مشاور  مکرون به تهران حاکی از این است که تلاش‌های فرانسه ادامه دارد تا شرایط در همین وضعیت کنونی حفظ شود. با اینحال به نظر نمی‌رسد جمهوری اسلامی ایران بخواهد تصمیم خود را به اینگونه تلاش‌های اروپایی‌ها منوط کند زیرا حدود 14 ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و اگر اروپایی‌ها می‌خواستند و یا می‌توانستند کاری کنند در این مدت فرصت کافی داشتند و به نظر نمی‌رسد که ایران بیش از این خودش را معطل کند. 
آنچه مسلم است این‌که ایران تصمیم دارد دیگر صبر نکند زیرا گذشت زمان به نفع ایالات متحده آمریکاست که تحریم‌ها را اعمال کرده و هر روز که می‌گذرد فشارها سنگین‌تر می‌شود و می‌تواند آسیب‌پذیری ایران را افزایش دهد. آنچه می‌تواند وضعیت را تغییر دهد این است که ایران به گونه‌ای حرکت کند که ضرر گذشت زمان، فقط متوجه ایران نباشد و ایالات متحده و جامعه جهانی هم از این قضیه متضرر شوند. به همین دلیل است که ایران در حال کاهش تعهدات برجامی خود است. با کاهش تعهدات برجامی ایران، زمانی که غربی‌ها از آن به عنوان زمان گریز هسته‌ای یاد می‌کنند، کوتاه می‌شود. 
زمان گریز هسته‌ای، زمانی است که غربی‌ها معتقدند در این مدت ایران می‌تواند به بمب هسته‌ای برسد و بر اساس تنظیمات برجام، این زمان افزایش پیدا کرد. البته ایران هیچ گاه قصد تولید سلاح هسته‌ای را ندارد اما غربی‌ها براساس تعاریف خود می‌گویند ایران با برجام یک سال برای رسیدن به بمب اتم فاصله دارد. با اقداماتی که در حال حاضر از سوی ایران در جریان است این فاصله می‌تواند کاهش ‌یابد و هرچه این فاصله زمانی، کوتاه‌تر شود فشار بر ایالات متحده بیشتر می‌شود و احتمال برقراری نوعی توازن میان دیدگاه ایران و آمریکا فراهم می‌شود. اما این‌که ایران نهایتا بپذیرد مذاکراتی با دولت ترامپ داشته باشد بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب محتمل به نظر نمی‌رسد مگر این‌که ایران احساس کند در موقعیت ضعف نیست و دست برتر را دارد و می‌تواند پای میز مذاکره، خواسته‌‌های خود را مطرح کند و طرف مقابل به دلیل نگرانی از آنچه دستیابی ایران به سلاح اتمی یاد می‌کند وادار به عقب‌نشینی شود و امتیازاتی بدهد.